N75 klep opnieuw vervangen?

Goedenavond allemaal,
Ik zit al een tijdje met de storing omtrent het brandende motormanagement lampje en het knipperende gloeispiraaltje. Nu heb ik hier een tijdje terug gelezen over het vervangen van de N75 klep en de G31.. dit heb ik dan ook gedaan waarna mijn probleem een maand of 2-3 weg bleef, maar nu helaas weer terug is. Ik kan nu natuurlijk deze twee weer opnieuw vervangen en hopen dat t weer een tijdje wegblijft, maar uiteindelijk kun je t beter bij de oorzaak aanpakken. Is er iemand die weet of (en hoe) de N75 klep volloopt of vies wordt of iets dergelijks en hoe of je dit zou kunnen voorkomen?
de laatst uitgelezen storing (deze middag) is P029900 laad drukregulator; waarde onder de limiet. Tezamen met 004018 en 004019 beide unknown fault.

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 6R 
In principe loopt er alleen maar lucht door een N75 heen, die zou niet vies mogen/moeten/kunnen worden. De foutcode die je geeft kan aan van alles liggen, waaronder de turbo of een scheur in je inlaattraject. De foutcode wilt eigenlijk (even heel simpel gezegd) zeggen dat de turbodruk in het systeem te laag is en/of je turbo te weinig druk levert. Ik weet niet precies hoe t in diesels werkt, maar in benzines zou de sensor die de druk in het inlaattraject meet (MAP) een (goedkope) eerste stap zijn.

Wat googlewerk levert ook nog een te lage oliedruk of een fout in het EGR-systeem op als mogelijke oorzaken. Ik denk dat het (wederom) vervangen van de N75/G31 geldverspilling is en je probleem niet gaat verhelpen.
 
SEAT  FR 
@Giltix dus de N75 zou in theorie niet in zo’n korte tijd defect kunnen raken. Dan gaan we daar maar van uit. De sensor die de druk in het inlaattraject meet, weet jij daar zo van waar die ongeveer zit of hoe die verder heet? Voor wat betreft de fout in het EGR systeem, deze heb ik uit laten schrijven, dus ga er eigenlijk wel van uit dat deze geen foutmeldingen meer door kan geven. Maar correct me if I’m wrong. En ik heb hier uit een oud forum bericht gehaald dat de G31 ook wordt aangeduid met MAP, dit is dus wel een andere dan die jij bedoelt?

@Robin ga ik ook nog even checken. Heb ik ook al meerdere keren gelezen en als t goed is is t bij mij ook al wat gedaan, maar zal t voor de zekerheid zelf ook nog even checken!
 
Volkswagen  Polo 6R 
@MarkosV ah ik zie het, mijn fout. De druksensor is inderdaad de G31. Dat is hetzelfde als de MAP. Het was al laat zullen we maar zeggen. De N75 klepjes zouden niet zo snel stuk mogen gaan. Als de EGR juist is uitgeschreven zou dat inderdaad geen problemen meer mogen geven. Oliedruk lijkt me ook een onwaarschijnlijke oorzaak, maar toch: zit er genoeg olie in t blok?

Dan zet ik toch mijn geld in op een kapotte turbo (of eventueel slechte/slecht afgestelde wastegate) of een lekkage in de luchtslangen in het inlaattraject. Anders even een druktest laten uitvoeren, weet je meteen waar je aan toe bent.
 
SEAT  FR 
@Giltix dan laat ik de N75 en G31 voor wat ze zijn. Vreemde is dat voordat ik die vervangen had, de noodloop sporadisch toesloeg en nu (een maand of 3 na vervangen) standaard is. Ikzelf denk dat de turbo niet defect is en ik het echt in een sensor of slang zal moeten zoeken. Volgende stap wordt dus allicht het gehele systeem met een druktest laten testen. En anders wordt het toch verkopen en zoeken naar wat anders..
 
Volkswagen  Polo 6R 
@MarkosV De conclusie dat de turbo werkt en de oorzaak dus niet in sensoren of slangen zit deel ik niet helemaal met je. Om een stom voorbeeld te noemen: als bij mijn GTI een scheurtje zit in een rubberen leiding van de carterventilatie verlies ik ontzettend veel vermogen. Dat heeft niks met het inlaattraject te maken, maar benadeeld de performance toch.

Zou je een druktest uitvoeren weet je meteen of de auto wel of niet lekvrij is. Vanaf daar kun(nen) je/we weer verder zoeken.
 
SEAT  FR 
@Giltix dat is wat ik zei, ik denk dat ik het in een sensor of een slang zal moeten zoeken. Maar zo’n druktest, kun je dat bij Pietje op de hoek laten doen of is zoiets toch wat meer gespecialiseerd?
 
Volkswagen  Polo 6R 
@MarkosV sorry, ik had het verkeerd geïnterpreteerd (en gelezen). Je hebt twee manieren om een druktest uit te voeren. Een mét en een zonder rook. Die zonder rook kun je in principe nog zelf als je een beetje handig bent een compressor hebt (en dus ook bij pietje om de hoek). De key is daar om te luisteren of je ergens lucht langs hoort sissen als het systeem onder druk staat.

Die met rook brengt rook in terwijl het systeem onder druk staat. Zie je ergens rook langs 'lekken', dan weet je dat daar een luchtlekkage zit. Dit doen ze over het algemeen bij garagebedrijven.
 
SEAT  FR 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!