Bij OBD tuning wordt op veilige en verantwoorde wijze via de OBD poort andere software in de ECU geladen, met meer vermogen als gevolg. Uiteraard mits uitgevoerd door een gerenommeerd bedrijf. De software is specifiek ontwikkeld voor jouw type motor. Wanneer door bedrijven als JD en VAG techniek wordt gesproken van chiptuning (en niet expliciet over een extrene ecu/box), kun je er van uitgaan dat het OBD tuning betreft. Overigens is het met een bepaald soort nieuwe ecu, zoals in de Polo AW GTI 2.0, niet mogelijk de software via de OBD poort te laden, maar moet die direct op de ecu worden aangebracht. Maar dat is voor het principe niet relevant.
OBD tuning is altijd te prefereren boven tuning dmv een externe ecu of box. Voordeel van dat laatste is wel weer dat je zo'n box vrij simpel in- en uit kunt nemen. Bij OBD tuning wordt de software bij een evt software update door de dealer overschreven en moet je dus daarna weer terug naar de tuner om de boel kosteloos te laten herstellen.