Opgelet Polo 1.0 TSI eigenaren!

Andries Polo6R

Premium lid
Jaja daar gaan we weer, ik heb een mooi topic gemaakt over de problemen van de nokkenasversteller op de nieuwere 1.2 tsi motoren met een distributieriem.
De 1.0 motoren lijken hierop, maar de verstellers zijn wel een stukje anders. De 1.0 heeft een vergelijkbaar probleem.
Het kapje van de nokkenasversteller voor de uitlaat zit 'vast' met boutjes zonder loctite die met verloop van tijd lostrillen.

Het gevolg?
1: Het kapje raakt los, olie spuit er onder volle oliedruk uit. De auto die ik op de onderstaande fotos had zat van voor tot achter onder de olie. De gehele bodem was een natte bende, in totaal 2 liter in een ritje van ca. 10 km door de eigenaar.
2: Olie op de distributieriem en toebehoren = ellende
3: Nokkenasversteller werkt niet goed meer
4: Als de boutjes volledig loslopen en tussen de riem belanden, zeg maar dag tegen de motor..

De oplossing?
Die is gelukkig erg simpel aangezien de boutjes naar buiten toe wijzen.
Bovenste distributie kap er even afhalen.
Boutjes 1 voor 1 eruit halen, schoonmaken met remmenreiniger, gat ook goed schoonmaken, loctite erop en terug aandraaien.
Als je dan bezig bent kun je ook de o-ring achter het kapje vervangen mocht je dat graag willen.

Hier een foto van loszittende boutjes:
IMG_20250331_182111.jpg

Vervangen van de riem en toebehoren aangezien die helemaal verzadigd was met olie:
IMG20250402112044.jpg
1000044739.jpg

Oliebende:
IMG-20250331-WA0007.jpeg

Ik raad sterk aan om deze boutjes preventief vast te zetten. Voorkomt een hoop ellende met relatief weinig werk.
Ik kan hier ook bij helpen, stuur een dm voor meer info.

Verdere vragen en discussie kunnen gewoon binnen het topic.

Goede waarschuwing en goed verslag incl. foto's, misschien handig om aan te geven met welke kracht deze boutjes vast gezet moeten worden (alleen voor de sleutelaars).

Volvo  - 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!