P040300 - Magneetklep uitlaatgasterugvoer

Hallo ik heb sinds een week deze foutmelding:
P040300 - Magneetklep uitlaatgasterugvoer Onj. werking

Ik heb een OBDEleven apparaat en daarmee heb ik het 2 x verwijderd, maar nu is die blijvend teruggekomen volgens mij. Spiraallampje brand op het dashboard en auto gaat in noodloop.

Het gekke is, dit heeft te maken met EGR voor zover ik heb gevonden, het is geen duur onderdeel als het alleen dat is, maar ik heb mijn EGR laten uitschakelen!

Van de zomer in Turkije auto laten chippen, wrappen en egr laten uitschakelen. Dat chippen heeft zeker gewerkt, auto is flink krachtiger en had geen moeite meer op de bergen, maar EGR geen flauw idee. Ben ik nou genaait of kan dit ook iets anders zijn? wat zijn jullie ervaringen met deze foutcode?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 130pk 
@joosspekloos Hmm dit is allemaal nieuw voor mij. Ik dacht dat ik met uitschakelen van EGR helemaal van af was. Ik had het gedaan toen ik nog helemaal geen problemen had. Op dit moment weet ik niet eens of het aan of uit staat nu. Heb net met ODBeleven wel een output test gedaan om de egr solenoid valve te testen. En hij klikt wel hoorbaar aan en uit. Of die ook daadwerkelijk vacuum houdt weet ik niet natuurlijk. Maar jij zegt dus heel de egr vervangen en niet alleen die ventiel + het wegschrijven heeft geen zin? Wat is de gedachte hierachter verder want dit lees ik echt voor het eerst. Kan een slecht sluitende klep niet handmatig vastgezet worden om altijd sluitend te zijn bv?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 130pk 
Je moet bij EGR kleppen en chippen 2 dingen los van elkaar zien:

Mechanische operatie
Softwarematige aansturing

Chippen is echt de softwarematige aansturing. Je kunt de aansturing van de EGR zien als een percentage van 0% tot 100% waarbij 0% helemaal dicht is en 100% helemaal open is. Dat gaat via een magneet die een klepje aanstuurt. Vandaar ook je foutmelding over een magneetklep. Je kunt de klep gewoon altid op 0% zetten in de software en eventueel wat foutmeldingen uitzetten (hoewel ik dit zelf niet zou doen want dan kun je de mechanische kant niet meer in de gaten houden).

Mechanische operatie is het effect van die aansturing. Is de magneetklep stuk dan volgt de klep niet wat de aansturing wil. Dan komt er te veel of te weinig lucht in het inlaattraject en krijg je soms een foutmelding op EGR flow (P0405). Daarnaast zit er ook nog een potentiometer op de klep. Die controleert tegelijkertijd de klep en krijgt een signaaltje van 0% tot 100% over hoe ver de klep open staat. Die moet matchen. Zo niet, dan krijg je een foutmelding op je magneetklep P0403.

Wat er nog wel eens gebeurt bij zo'n EGR klep zijn twee dingen:
- Vuil, roet, zooi en andere meuk komt tussen het klepje in en deze gaat dan niet meer open, niet meer dicht of zit helemaal vast. Vervangen is de enige optie want het is geen los onderdeel. Ik vermoed dat dit bij jou het geval is. Afdoppen is een mogelijke oplossing maar vaak zie je dat dit samengaat met lekkage.
- Lekkage in de EGR koeler, koelwater komt bij de uitlaatgassen. Vervangen is de enige optie want het is ook geen los onderdeel.

EGR kleppen zijn mooi als ze goed werken. Als ze dat niet doen vervuilen ze onnodig je inlaat, wat leidt tot verstopping. (icm met olie van de carter ontluchting, wat weer gevolg kan zijn van hoge druk in de carter, meer olie in je inlaat, versterkt elkaar). Ook is het een enorm rotding om te vervangen. Subframe moet er onder weg, roetfilter er onder weg en dan pas kun je erbij. Zo'n EGR klep/koeler kost 'maar' 200 euro en daar komt nog een goeie 500 euro arbeid bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!