Polo 1.2 TDI 6R roetfilter vervangen - resultaat

Beste mensen, met plezier lees ik alle verhalen en tips op dit forum, super!

Dit geeft me hoop om ook op mijn vragen antwoorden te vinden ;)

Zoals bij velen is heeft mijn Polo 1.2 TDI te veel roetdeeltjes in de uitstoot. Auto heeft nu 1,5miljoen deeltjes gemeten. Ik kan er dit jaar nog mee rondrijden, daarna is het afkeur (moet dan dacht ik onder de 250.000 komen). Ik vind het echt zonde om deze auto zomaar af te schrijven en aan deegport te geven. Zelf kan ik veel aan de wagen doen en denk dan ook aan het vervangen van het roetfilter + EGR.
Wat zijn de ervaringen wat betreft uitstoot/ deeltjes meting na het vervangen van de roetfilter op een CFWA blok?Heeft dit echt zin of blijft het een gok?

Enkele gegevens uit iCarsoft:
Verzadiging roetfilter staat nu op 39g. Limiet is 60g
Berekend 19g, gemeten 6g, regeneratie 663km geleden
EGR is weggeschreven, niet afgedopt. Op het moment van wegschrijven gaf deze de bekende storing aan (ik weet niet zeker of de klep echt 100% dicht staat).
Originele sjoemel software met stage 1 tuning erop.

Het idee is om de roetfilter + de EGR te vervangen, de vraag is of dit het gewenste resultaat oplevert.....iemand ervaring hiermee?
Kan het roetfilter op dit moment wel goed redeneren als de EGR niet mee doet? En hoe zit dat als deze helemaal dicht staat?

Het topic "1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK" heb ik reeds doorgespit en geeft niet eenduidig uitsluitsel. Het gaat hier om een Belgische wagen, dus RDW roetfilter afmelden heeft geen zin voor mij.

Alvast bedankt voor jullie input!
Michiel
 
Volkswagen  6R  1.2 tdi 
1.5M naar <250K ga je niet voor elkaar krijgen. Er is dan wel iets aan de hand met de roetfilter. Ik ken de BE regelgeving niet... Zoek dus even uit wat de limit is voor je auto. Een auto van 1.5M naar <1M krijgen is in mijn ogen wel te doen, mocht je garage een beetje meewerken natuurlijk, want zoals je zegt is het een beetje hit or miss;

1. EGR dichtzetten
2.. niet genereren en dan meten
3. niet goed, geforceerd genereren en dan meten
4. Additieven doen te weinig, zonde van je geld dus

Chemisch reinigen (dus ook echt spoelen PH- en daarna PH+ ipv een schuimpje), kan ook solaas bieden. (ik ging van 2.5M naar 1.5M) Echter is dit een bak werk waarbij het resultaat niet gegarandeerd is. Alternatief is dus idd de roetfilter vervangen, EGR hoeft niet.

Zonder EGR regenereert de auto prima
 
Laatst bewerkt:
Vw  Polo  1.2tdi BM 
De Belgische regelgeving is mij niet geheel duidelijk. Er wordt gesproken van een grijs gebied tussen 250.000 en 1 miljoen. Hier zou een overgangsperiode van 2 jaar voor gelden. Geen idee vanaf welke datum dat dan geldt of tot wanneer. Ook lees ik dat de regeling op 1 juli 2024 geëvalueerd gaat worden....mij benieuwen wat daar uit komt.
Zelf heb ik gekeurd voor 30-11-2023 en heb dus met de 1,5 mij. een jaar de tijd om de uitstoot te verbeten (tot december 2024).

Omdat het probleem meerdere oorzaken kan hebben of een combinatie van oorzaken, ga ik het project ook in stappen doorlopen.
Eerst de EGR afdoppen en dan laten meten.
Volgende stap is roetfilter vervangen en laten meten
Afhankelijk van wat hier uit komt vervang ik de EGR nog en de distributie of de wagen gaat weg bij tegenvallende resultaten op de uitstoot.

Weet iemand of de ERG er uit kan als je t.b.v. de distributie de linker motorsteun wegpakt? Iemand ervaring hiermee?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6R  1.2 tdi 
Geen ervaring mee, ik heb destijds een Hella easy2fit kit gemonteerd
Blijft aftermarket dus geen geweldige afwerking, maar de roetmeting was uitstekend en het lekt nergens. De auto had eventjes na de installatie een storingslampje vanwege de veranderde waardes van de nieuwe dpf. Dit is ook vanzelf weggegaan, ik had het ook in kunnen leren dan was dat lampje helemaal niet gaan branden

Ik moet wel zeggen dat wij er wel bij zweren om een silicium roetfilter ter vervanging te nemen aangezien cordidiet slechte ervaringen heeft gegeven. Kost minder, maar op de lange termijn meer
 
Nog even een voor de hand liggende vraag. Ik heb een block-off met twee pakkingen voor de EGR ontvangen. Waar kan ik die het beste monteren. Op de EGR zelf is niet makkelijk aan te komen. Kan het ook op de buis die naar de inlaat van de motor loopt? Daar kom je goed aan.
 
Volkswagen  6R  1.2 tdi 
Plaatje inmiddels gemonteerd. Geen storingen of wat dan ook, dat is prima. Er zat inderdaad heel wat roet olie pasta aan de inlaatkant. Wat een zooi voor je motor....Binnenkort een meting laten doen, kijken wat er dan uit komt.

@Andries Polo6R ; is dit de bedoelde Hella roetfilter? EAN: 03701210131092
 
Volkswagen  6R  1.2 tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!