Polo 2.0 gti tunen ja/nee?

Ik denk erover na om mijn polo 2.0 te tunen naar stage 1 of stage 2. Raden jullie het me aan? En gaat het veel verschil zijn en is er ook veel verschil tussen stage 1 en 2?

Bijlagen

• 7B64E906-A982-4B78-B628-91CFAD8DD629.jpeg
    7B64E906-A982-4B78-B628-91CFAD8DD629.jpeg
    198.8 KB · Weergaven: 31
Volkswagen  Polo gti  2.0 gti 
Er zijn al meerdere onderwerpen over de risico's van tunen en of je het waard vindt.
Kort samengevat is het dit:
- Stage 1: lager in de kosten, want hiervoor zijn in essentie geen hardware mods nodig, alleen tuning. Meer risico dan standaard laten, maar toegevoegd risico is klein. (Maar niet 0!)
- Stage 2: Hoger in de kosten, hardware mods nodig zoals inlaat, downpipe, uitlaat. Als gevolg hiervan dus wel meer vermogen dan stage 1. Risico tot motorproblemen is groter dan bij stage 1.

Wat hierbij belangrijk te zeggen is, is dat de grenzen van de VW 2.0 TFSI blokken al behoorlijk bekend zijn, omdat de blokken al een eeuwigheid lijken te bestaan (in verschillende smaken, dat wel) en er heel veel van rond rijden.
Wanneer je een goede tuner uitkiest die goed de grenzen van van de 2.0 en de gekoppelde versnellingsbak kent, zal het uiteindelijke risico erg laag blijven.

Verder is de afweging tussen stage 1 en 2 denk ik voornamelijk in hoe diep je zakken zijn. Hier durf ik geen getallen aan te hangen, maar daar kan vast iemand die het wel al een keer gedaan heeft iets over zeggen.

Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Heeft het tunen nog een aantal voordelen? Of alleen maar risico’s
Meer vermogen, en dus meer lol. Denk dat dat wel het grootste voordeel is haha.

Maar verder, zoals uranograu en jijzelf al zeggen: Als je zeker weet dat je voor stage 2 wilt gaan kan je beter eerst alle hardware mods doen en daarna pas de tuning.
Scheelt je 1 keer tunen naar stage 1. En dat is dan toch al gauw een paar honderd euro.
Een goeie start voor informatie zou hier zijn: https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/volkswagen/polo/aw/2.0-tsi-gti-200pk/
Ook als je niet laat tunen bij VAGtechniek weet je dan een een beetje wat je moet verwachten qua getallen bij stage 1 en stage 2.

Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Funfactor wordt vele malen groter, brandstofverbruik ligt aan het rechtervoetje voornamelijk!
Denk bij een stage 2 wel aan een andere intercooler, inlaat en downpipe met of zonder katalysator om het meteen goed te doen

En zoals eerder vermeld wil je dit doen ga meteen voor de stage 2,
Ik zelf doe ook chiptuning en ben wat goedkoper als de grote bekenden als je interesse zou hebben mag je me een berichtje sturen

Ik denk erover na om mijn polo 2.0 te tunen naar stage 1 of stage 2. Raden jullie het me aan? En gaat het veel verschil zijn en is er ook veel verschil tussen stage 1 en 2?
Hey jordyyy,

Ik zelf rij ook nog gewoon standaard en zit ook te overwegen voor stage 1 tuning. Zoals hier al uitgelegd wordt tussen 1 & 2 is net hoe ver je wilt gaan qua tuning. Ik zelf vindt stage 1 meer dan genoeg. En behoud je alles standaard qua onderdelen ook bij verkoop eventueel is het heel simpel dan.

Ik kan je aanraden bij VAGTECHNIEK te gaan zij bieden stage 1 & stage 1+ aan. Verschil hierin is dat bij 1+ ze de auto op rollerbank zetten en voor en na meting doen plus fijn tunen en je een uitdraai meegeven met de exacte pk’s.

Als ik de tuning ga doen is dat stage 1+ met dsg stage2 erbij dit is dan gelijk aanpassingen aan je bak zoals schakel momenten etc…

Maar mocht je gaan tunen hou me op de hoogte ben wel benieuwd wat de resultaat is en jou eigen ervaring dan haha. :)

Volkswagen  Polo 2.0 GTI  2.0 tsi 200 pk 
Naar mijn ervaring is het hebben van een betere drukgroep en koeling (oftewel hardware mods) een grote plus.
Het biedt betere 'vitals' voor de motor in het geval van koeling. Maar zoals anderen ook zeggen, het is maar net hoe diep je zakken zijn want het gaat gauw in de duizenden euro's lopen.

Toevoeging:
Ik had een deal gesloten met de tuner van mijn vorige auto, dat ik eerst voor stage 1 ging en als het verveelde, dat ik voor een zacht prijsje terug mocht komen voor stage 2. Daarmee had ik eigenlijk de kosten van het stage 1 tunen bespaart toen ik naar stage 2 ging.

Ook zie ik dat bij jouw auto ~45pk en ~100nm koppel vrijkomt na het tunen. Dit is wel merkbaar. (Bijna 25% meer vermogen)

Side note:
Technisch gezien moet je je auto laten herkeuren bij de RDW als je 20% meer vermogen hebt dan origineel.
Doe je dit niet, en krijg je een serieus ongeluk, dan kan de politie herleiden aan de mods dat je auto niet origineel is.
Dit kan resulteren is de verzekering die zijn handen terugtrekt. Bij stage 1 heb je hier geen last van, want er zijn geen zichtbare mods.

Een horrorverhaal, maar wel eentje om over na te denken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Hey jordyyy,

Ik zelf rij ook nog gewoon standaard en zit ook te overwegen voor stage 1 tuning. Zoals hier al uitgelegd wordt tussen 1 & 2 is net hoe ver je wilt gaan qua tuning. Ik zelf vindt stage 1 meer dan genoeg. En behoud je alles standaard qua onderdelen ook bij verkoop eventueel is het heel simpel dan.

Ik kan je aanraden bij VAGTECHNIEK te gaan zij bieden stage 1 & stage 1+ aan. Verschil hierin is dat bij 1+ ze de auto op rollerbank zetten en voor en na meting doen plus fijn tunen en je een uitdraai meegeven met de exacte pk’s.

Als ik de tuning ga doen is dat stage 1+ met dsg stage2 erbij dit is dan gelijk aanpassingen aan je bak zoals schakel momenten etc…

Maar mocht je gaan tunen hou me op de hoogte ben wel benieuwd wat de resultaat is en jou eigen ervaring dan haha. :)
Hou me even op de hoogte, hoeveel kost het daar?

Twee keer stage 1 laten doen bij JD-tuning. M.i. heb je niet meer nodig. Erg professionele mensen en met vooraf en achteraf controle. Nooit problemen gehad. Vooral de toename van trekkracht is geweldig. en geen toename van benzineverbruik.

Volkwagen  Polo GTI bouwjaar 2021  2ltr 207 pk 
Is VAGTECHNIEK een goed chiptuning bedrijf?
Yes zeker weten... Check hun website en recencies verhalen... En los van dat ben er meerdere x geweest altijd tevreden. BTW ze hebben nu een actie van 2 weken niet goed geld terug... Dus ik zou zeggen maak hier zeker gebruik van indien nodig :) Ik ben er nog niet aan toe gekomen om ook te gaan...

Volkswagen  Polo 2.0 GTI  2.0 tsi 200 pk 
Yes zeker weten... Check hun website en recencies verhalen... En los van dat ben er meerdere x geweest altijd tevreden. BTW ze hebben nu een actie van 2 weken niet goed geld terug... Dus ik zou zeggen maak hier zeker gebruik van indien nodig :) Ik ben er nog niet aan toe gekomen om ook te gaan...
Benieuwd hoe duur het nu is met die 30% korting heb je enig idee?

• Leuk
Waarderingen: rawien
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!