iichel
Exclusive lid
In mijn immer durende zoektocht naar coolheid, integratie en leuke oplossingen kwam ik op het volgende.
In mijn Polo ligt de accu in de kofferbak. Deze is lastig te bereiken voor een druppellader;
Kofferbak open, dubbele laadvloer eruit, subwoofer eruit, daar is de accu. Met z'n eigen zekeringhouder die wordt nog handig.
Een accu voorin is niet veel makkelijker, deur open, motorkap ontgrendelen, motorkap open, daar is de accu.
Ik wil dit niet meer, want ik wil zonder gekke dingen bij mijn accu kunnen.
Sterker nog, ik wil met een platte accu mijn accu kunnen opladen. Ik wil namelijk de slotcylinder van m'n bestuurdersdeur verwijderen, ivm diefstal risico.
Dus wat ik wil is, ik wil mijn accu kunnen opladen zonder dat er stroom nodig is.
Ik kan ervoor kiezen om een OEM kabel te leggen naar een willekeurig punt met een goede waterafdichting.
Offff
Ik kan gewoon de accu opladen via de 13-polige stekker van de trekhaak. Immers, 13-polig heeft een constante 12-volt aansluiting!
Kijk maar:
Ik blij, ik onder m'n auto liggen. Wat zie ik? Pin 10 11 en 12 zijn niet belegd.
Dus ik heb geen contact geschakelde 12V en de bijbehorende massa (10 en 11) en geen pin 12. Pin 12 schijnt niet echt een functie te hebben bij VW.
Kan ik m'n accu niet gewoon opladen via pin 9? Nope, dat ging niet. Pin 9 loopt niet direct naar de accu, maar daar zit wat electronica tussen van de trekhaak module. Die wil ik niet gaan overbelasten. Het internet heeft hier ook al over nagedacht, en er is niet echt een consensus over. Sommige mensen vinden dat het gewoon kan, sommige van niet.
iichel being iichel, duikt in de draagschemas. Het zou mogelijk moeten zijn om de massa en geschakelde 12V aan te leggen.
Dat meteen ook maar gedaan, maar dat werkt (natuurijk) niet want de paarse kabel is zo dood als een pier. uiteindelijk heb ik die maar gewoon op een bestaande +12V geschakeld van de PDC gesoldeerd. De voeding heb ik van de zekeringenhouder in de kofferbak gehaald.
Tot slot heb ik een kabel getrokken van de zekeringenhouder naar pin nummer 12 in de stekkerdoos.
Benodigdheden voor alles:
3x 7H0972217c connector
1x relais
1x relaishouder
Paar stukjes kabel, kabelschoentjes voor op de accu/relais
De oplader kan nu gewoon in een 13-polige connector, bv:
https://www.aliexpress.com/item/T22...lgo_pvid=6051d525-6a7c-4064-84a4-2eb134bab8ae
Plus van de oplader naar pin 12
Min van de oplader naar pin 3, 11 of 13
Zelfs met de accu helemaal leeg en zonder sleutel, kan ik m'n accu opladen
In mijn Polo ligt de accu in de kofferbak. Deze is lastig te bereiken voor een druppellader;
Kofferbak open, dubbele laadvloer eruit, subwoofer eruit, daar is de accu. Met z'n eigen zekeringhouder die wordt nog handig.
Een accu voorin is niet veel makkelijker, deur open, motorkap ontgrendelen, motorkap open, daar is de accu.
Ik wil dit niet meer, want ik wil zonder gekke dingen bij mijn accu kunnen.
Sterker nog, ik wil met een platte accu mijn accu kunnen opladen. Ik wil namelijk de slotcylinder van m'n bestuurdersdeur verwijderen, ivm diefstal risico.
Dus wat ik wil is, ik wil mijn accu kunnen opladen zonder dat er stroom nodig is.
Ik kan ervoor kiezen om een OEM kabel te leggen naar een willekeurig punt met een goede waterafdichting.
Offff
Ik kan gewoon de accu opladen via de 13-polige stekker van de trekhaak. Immers, 13-polig heeft een constante 12-volt aansluiting!
Kijk maar:
Ik blij, ik onder m'n auto liggen. Wat zie ik? Pin 10 11 en 12 zijn niet belegd.
Dus ik heb geen contact geschakelde 12V en de bijbehorende massa (10 en 11) en geen pin 12. Pin 12 schijnt niet echt een functie te hebben bij VW.
Kan ik m'n accu niet gewoon opladen via pin 9? Nope, dat ging niet. Pin 9 loopt niet direct naar de accu, maar daar zit wat electronica tussen van de trekhaak module. Die wil ik niet gaan overbelasten. Het internet heeft hier ook al over nagedacht, en er is niet echt een consensus over. Sommige mensen vinden dat het gewoon kan, sommige van niet.
iichel being iichel, duikt in de draagschemas. Het zou mogelijk moeten zijn om de massa en geschakelde 12V aan te leggen.
Dat meteen ook maar gedaan, maar dat werkt (natuurijk) niet want de paarse kabel is zo dood als een pier. uiteindelijk heb ik die maar gewoon op een bestaande +12V geschakeld van de PDC gesoldeerd. De voeding heb ik van de zekeringenhouder in de kofferbak gehaald.
Tot slot heb ik een kabel getrokken van de zekeringenhouder naar pin nummer 12 in de stekkerdoos.
Benodigdheden voor alles:
3x 7H0972217c connector
1x relais
1x relaishouder
Paar stukjes kabel, kabelschoentjes voor op de accu/relais
De oplader kan nu gewoon in een 13-polige connector, bv:
https://www.aliexpress.com/item/T22...lgo_pvid=6051d525-6a7c-4064-84a4-2eb134bab8ae
Plus van de oplader naar pin 12
Min van de oplader naar pin 3, 11 of 13
Zelfs met de accu helemaal leeg en zonder sleutel, kan ik m'n accu opladen