Polo 6R TDI kiezen; 1.2 of 1.6?

Martini

Bekend lid
143
73
57
Nu ik in m'n kop heb gehaald om de Lupo binnenkort eens te vervangen voor een Polo kom ik op een wat lastig punt. Het kiezen tussen de 1.2 TDI en de 1.6 TDI..

Een 1.2 is lekker goedkoop rijden, en met een chipje en dichte egr prima en vlot genoeg.

Maar..

In m'n achterhoofd zweeft ook het idee een 1.6 met chip naar 140pk ook heerlijk zal zijn. Rustiger rijden met een cilinder extra, meer koppel voor als ik de wagen eens vol heb of als er in de toekomst ooit een karretje achter wil hangen.

Nu hoor ik dus dat de 1.6 geen best blok is.. Schijnen vroeg of laat zowat gegarandeerd problemen te krijgen met de injectoren (katsjing), en als dit gerepareerd is ook geen zekerheden dat het niet terug komt. Daarnaast vernam ik dat de 140pk chip geen lekker gelijkmatige verdeling heeft, maar dat terzijde.

Hebben jullie ervaring met dit euvel van injectoren? En kunnen jullie bevestigen danwel ontkrachten of het idd een zo goed als gegarandeerde kostenpost wordt?
 
Volkswagen  6R  1.6 TDI 140PK / 320Nm @VAGTechniek 
Hmm.. ik zou voor de 1.6 kiezen. 4 cilinders ipv 3. Rijdt lekkerder, rustiger, bijna even zuinig en de injectorenprobleem is niet speciaal een 1.6 probleem want ook de 1.2 hebben er weleens last van en ik denk dat alle dieseltjes weleens zoiets kunnen hebben.

Er rijden meer mensen zonder klachten dan met klachten. VW wordt nou eenmaal door veel mensen gereden, waardoor het een probleemauto is.

1.6 for the win.
 
1.2 tdi
a aanschaf veel goedkoper.
B veel groter aanbod van 2de hands onderdelen.
C. Wat je zelf al zei. Injectoren van 1.6. Onbetrouwbaar.
Dus als je geen haast hebt 1.2. Wil je meer rijplezier dan de 1.6 met nadelige gevolgen moet je voor lief nemen.
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Zou helemaal geen diesel meer nemen, ik rij ongeveer 20.000 to 25.000 km per jaar maar de volgende auto wordt toch echt een benzine uitvoering.
 
Seat  Ibiza FR Business Intense  1.0 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: mausie
Rijd hier al een poos met de 1.6, mijn moeder ook. Kameraad heeft bijna de 310dkm aangetikt.

Mijn auto heeft inmiddels 165dkm gelopen, ikzelf gekocht bij 140dkm, in het bezit vanaf ik meende 80dkm (gekocht van moeder)

De auto van mijn moeder nu net 85dkm gelopen, in het bezit vanaf 63dkm.

Enkel de EGR is een probleem in mijn auto, voor de rest nog nooit een misse slag gemaakt. Injectoren dat die kapot gaan is nieuw voor mij. Persoonlijk vind ik de 1.6 TDI een veel beter blok dan de 1.2 TDI, hij zou wel niet voor niets nog steeds worden geleverd in nieuwe VAG modellen.
 
Audi  A1 8X 2x S-line  2.0 TDI 143pk 
Zou helemaal geen diesel meer nemen, ik rij ongeveer 20.000 to 25.000 km per jaar maar de volgende auto wordt toch echt een benzine uitvoering.

Heel goed,ik heb 6 jaar met een 1.2 diesel gereden super auto en erg zuinig.
Nu een 1.2 tsi en je kan er lekker zuinig mee rijden en een stuk vlotter op het gas:cool:
 
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
  • Leuk
Waarderingen: Manne
Ja haha wordt zeker een diesel met >40.000km/jr. De EGR maak ik me niet zo'n zorgen over, omdat deze snel na aankoop weggeschreven wordt met t chippen. Die 140pk en bijbehorend koppel van de 1.6 (na chippen) lijken me nu eenmaal leuker Stick Out Tongue
Sprak er een aantal mensen over die me de 1.6 afraadde ivm injectoren, en beter de 1.2 kon nemen. Dat de injectoren bij een 1.6 dus áltijd aan de beurt komen schrok ik wel van, vandaar de peiling hier..
 
Volkswagen  6R  1.6 TDI 140PK / 320Nm @VAGTechniek 
Ja haha wordt zeker een diesel met >40.000km/jr. De EGR maak ik me niet zo'n zorgen over, omdat deze snel na aankoop weggeschreven wordt met t chippen. Die 140pk en bijbehorend koppel van de 1.6 (na chippen) lijken me nu eenmaal leuker Stick Out Tongue
Sprak er een aantal mensen over die me de 1.6 afraadde ivm injectoren, en beter de 1.2 kon nemen. Dat de injectoren bij een 1.6 dus áltijd aan de beurt komen schrok ik wel van, vandaar de peiling hier..

Mensen die je aanraden om benzine te nemen omdat zij zelf te weinig rijden voor een diesel
 
  • Leuk
Waarderingen: Martini
Ik denk dat de kans dat je verstuivers(jullie noemen het injectoren) kapot gaat net zo groot is als bij een 1.2 en bij een 1.6.
Her blok is na genoeg het zelfde.
Alleen heeft de 1.6 er 4 en de 1.2 heeft er 3.

Ik denk dat je de auto moet nemen die het lekkerste rijdt dus dat is zeer waarschijnelijk de 1.6

Ik kan je ook zo nog een paar dingen opnoemen waardoor je de 1.2 ook liever niet kies.
Elke auto heeft wat, en hebben al die mensen die jij gesproken heb zelf al kapotte verstuivers gehad?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!