Polo 9N 2004 1.4 16v EGR probleem

Beste polo-experts,

Bij de polo van mijn vriendin ging het motorstorings lampje branden, na uitlezen met een universele tool kwam er foutcode P0402 uit, oftewel: Excessive flow EGR.
Na wat rondlezen hier heb ik besloten om de EGR klep eens er af te halen en schoon te maken, maar erg vies vond ik deze niet



Maar bij het demonteren kwam ik er wel achter dat deze aansluiting los hing:





Lijkt mij een vacuümleiding, wat volgens mij toch wel ergens aan vast moet zitten of niet?
De andere helft van deze leiding was in ieder geval nergens te bekennen, dus ik heb alles zo weer terug gebouwd en besloten om eerst even om advies te vragen hier.

Dus, iemand een idee wat deze leiding doet en waar deze aan vast moet? :mrgreen:
 
Dit hoort zo. Zit gewoon los, kan voor de zekerheid bij die van mij kijken maar heb hem zelf ook vervangen en dat zag er precies zo uit hangt gewoon los.

Kijk anders aan de onderkant van de EGR klep even of die afdichtingsdop er nog op zit of zit er een open gat? bij mij was namelijk die dop er uitgeklapt waardoor die foutmeldingen gaf.

Anders nieuwe kopen kost ongeveer 160 euro bij de dealer. Moet je hem wel weer opnieuw inleren.

Of schoonmaken en dan opnieuw inleren of afdoppen dan ben je van alle problemen af.
 
Wat is je motorcode? Controleer het even op mijngrossier.nl, kenteken invoeren en dan rechtsboven zie je je motorocode. Dan kan ik even controleren hoe hij loopt via etka.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Kijk anders aan de onderkant van de EGR klep even of die afdichtingsdop er nog op zit of zit er een open gat? bij mij was namelijk die dop er uitgeklapt waardoor die foutmeldingen gaf.

Ik heb het ding van alle kanten gefotografeerd, behalve van de onderkant natuurlijk :-| Zal snel eens kijken of die dop er nog zit!

De motorcode is volgens mij BBY, kenteken invullen op mijngrossier werkt niet aangezien hij geïmporteerd is, datum eerste toelating is in ieder geval 25-03-2004.
 
s13m2q.png


Gaat nergens naar toe. Tijd voor een nieuwe EGR dus. Heb je hem wel ingeleerd na het schoonmaken + foutcode gewist?
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Heb hem niet schoongemaakt, hij was amper vervuild. Kan wel zo zijn dat de vorige eigenaar hem schoon heeft gemaakt en vervolgens niet heeft ingeleerd.
We hebben de auto pas een week, en op de terugweg van de verkoper ging het lampje al aan.

Is er een manier om te testen of de egr nog open en dicht gaat? 12V op een van de aansluitingen zetten ofzo?
 
Ik heb het ding van alle kanten gefotografeerd, behalve van de onderkant natuurlijk :-| Zal snel eens kijken of die dop er nog zit!

De motorcode is volgens mij BBY, kenteken invullen op mijngrossier werkt niet aangezien hij geïmporteerd is, datum eerste toelating is in ieder geval 25-03-2004.


ja kon op de foto's ook zo de onderkant niet zien :) heb ook een BBY motor misschien een kwaal van deze motoren.

Het kan zijn dat de vorige eigenaar een tweede hands er op gezet heeft en niet ingeleerd heeft. Is het niet je gaskleppenhuis wat schoongemaakt moet worden? De EGR gaat weer naar je gaskleppenhuis,. hier kan wel aardig wat roet in zitten.

Of je hem met 12v kan testen weet ik niet, ik had hem eerst ingeleerd dan kan je gelijk kijken of die wel of niet goed werkt.
 
Gasklephuis heb ik ook even los gehad, ook maar minimale vervuiling.

Iemand in de buurt van Eindhoven of Elsloo (limburg) die hem opnieuw in kan lezen voor me? Een vriend kwam er niet in met zijn VAGCOM (inlogcode 12233 werkte niet)
 
Heb hem niet schoongemaakt, hij was amper vervuild. Kan wel zo zijn dat de vorige eigenaar hem schoon heeft gemaakt en vervolgens niet heeft ingeleerd.
We hebben de auto pas een week, en op de terugweg van de verkoper ging het lampje al aan.

Is er een manier om te testen of de egr nog open en dicht gaat? 12V op een van de aansluitingen zetten ofzo?

Op de terugweg ging het lampje aan?
Volgens mij had je beter terug moeten rijden naar de garage en hun het probleem op moeten laten lossen
 
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!