Polo 9N koelvloeistof lekkage en niet werkende radiatorfan

Ik heb een probleem met mijn Polo 9N (2005, benzine). Het begon een paar weken geleden op te vallen dat de temperatuur van de motor in stilstaand verkeer ineens begon op te lopen. Het blijkt dat de ventilator voor de radiator nooit aanslaat. Ik las hier op het forum dat het vaak voorkomt dat de thermostaat kapot gaat en door de flens heen breekt. De thermostaat en flens heb ik vervangen maar dat heeft het probleem niet opgelost. Inmiddels staat de auto wat meer stil en zie ik steeds na een paar dagen een plasje koelvloeistof aan de bestuurderskant onder de auto liggen.
Er lijken dus twee problemen te zijn: de radiator ventilator slaat nooit aan, en er is een koelvloeistof lekkage. Ik heb er vandaag weer naar gekeken en ondanks dat de onderste radiatorslang best nat is, lijkt het alsof de lekkage van hoger komt en bij de temperatuursensor op de radiator vandaan komt. Is dit een bekend probleem bij de Polo?
Aan de ene kant lijkt het me logisch als de temperatuursensor kapot is en is gaan lekken waardoor de radiator ventilator ook niet meer aanslaat, aan de andere kant heeft deze Polo airco en zou de ventilator altijd moeten draaien als de airco aan staat dacht ik? De ventilator zelf zou natuurlijk ook kapot kunnen zijn, dat moet ik nog uitsluiten. Het wil echter niet lukken om de connector van de ventilator los te krijgen.
Ik hoor graag jullie inzichten!
IMG_7390.jpegIMG_7383.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
Temperatuursensor meteen maar even kortgesloten. Ventilator gaat nog steeds niet draaien. Ik hoor op 1 van de twee standen een relais klikken. Ook de connector naar de ventilator losgehaald, en meet daar wel 12V op de aangegeven pinnen. Kan dan bijna niet anders dan dat de ventilator kapot is, toch?

IMG_7402 Large.jpeg
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
Als je het doorverbinden zoals op de foto hebt gedaan, krijgt de ventilator (naar mijn idee) geen stroom.
 
Laatst bewerkt:
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Ik ben geen autotechnicus, kwam op mijn eindexamen net twee tiende punt tekort, maar als je het doorverbinden zoals op de foto hebt gedaan, krijgt de ventilator (naar mijn idee) geen stroom.
Ik heb het uiteraard eerst geprobeerd met de ventilator aangesloten, toen dat niet werkte heb ik de connector van de ventilator losgehaald en gemeten of er stroom op de connector komt als ik de temperatuursensor doorverbindt.
Of bedoel je wat anders?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
De twee connectoren die ik op de foto zie, passen niet op elkaar. Ik zou de + en - rechtstreeks op de ventilator aansluiten om te kijken of die defect is.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Nee dat past inderdaad niet Stick Out Tongue
Misschien had ik het duidelijker uit moeten leggen: de driehoekige connector gaat normaal gesproken in de temperatuursensor. Die sluit ik kort, daardoor zou de ventilator moeten gaan draaien. De rechthoekige connector zit normaal gesproken aangesloten op de ventilator. Om te kunnen meten heb ik die losgehaald, en naast elkaar op de foto gezet. Ik meet (bij kortsluiten van de temperatuursensor-stekker) 12V op de aansluiting naar de ventilator. Daarmee lijkt het relais en de control-box in ieder geval in orde. Aangezien de fan dan alsnog niet draait was mijn conclusie dat 'ie wel kapot moet zijn.
Ik ga morgen inderdaad + en - nog rechtstreeks op de ventilator zetten, als 'ie dan niet draait weet ik het zeker.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!