Polo 9n3 bij warme motor niet boven 3000 toeren

Even voorstellen, mijn naam is Ray uit en heb voor mijn zoon een Polo 1.4 16V (BKY)aangeschaft en helaas direct problemen.
Als de motor koud is rijdt deze prima maar na ongeveer 5-10 Km komt de motor niet meer boven de 3000 toeren.
Ook heb ik het idee dat de motor erg veel benzine verbruikt, de computer geeft zelfs soms 25L op 100Km aan.

Bij de garage uitlaten lezen, de volgende codes kwamen boven:
01314 motor regelapparaat module
00819 hogedruk sensor airco, klopt deze werkt niet.
01598 voltage startaccu.
00903 zekering spiegel verwarming, dat was een makkelijke.
Volgens de garage zijn deze codes niet de reden van de storing.

Aldus de bekende handige maat erbij gehaald en we zijn gaan zoeken.
Egr schoongemaakt, was niet heel vies maar na de schoonmaak duurde het wel langer tot het probleem terugkwam.15Km.
Gashuisklep schoongemaakt, was ook niet heel vies.
MAP sensor schoongemaakt, bevuiling viel hier ook mee.
Nokkenassensor schoongemaakt, ook niet heel vies.
Temperatuursensor vervangen op aanraden van de VAG garage heeft niet geholpen, ook adviseerde hij de lambdasonde te vervangen maar dit is nog niet gebeurd.

Bij warme motor gaat deze hoger in toeren als ik de vuldop van de olie verwijder en slaat af als ik deze weer sluit.
Bij koude motor slaat de motor dan niet af, wellicht helpt dit.
Carter luchtinlaat gecontroleerd en werkt goed, motor trekt vacuum.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen want ik weet het even niet meer en het is best sneu om zo met je eerste auto te starten.

Groeten Ray.
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.4 16V 
Lastig probleem,
niet eerder gezien.

Als we mee mogen gokken naar de oplossing:
Lambda sensor vervangen
Draait de airco pomp wel vrij?
Hoe oud is de olie? Stroop? olie filter verstopt?
oliepomp?
thermostaat vervangen? (bimetaal klep)
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Hallo heren,
bedankt voor jullie snelle reactie en het meedenken.
Vandaag de EGR afgedekt met een plaatje en dat ging een tijdje goed (15Km) dus het plaatje er maar weer uitgehaald toen de motor afgekoeld was en dat ging weer 15Km goed. Dat is iig verder dan eerst met 5Km al problemen maar helaas niet opgelost.
Nu las ik dat de EGR opnieuw ingeleerd moet worden in de ECU als deze gedemonteerd is geweest, klopt dit? En werkt de ontkoppelen van de accu methode?

@DeeOow: tnx voor het meegokken.
Lambda is een goeie, kan ik deze ontkoppelen en dan een proefritje maken?
Hoe zie ik dat de Airco pomp vrij draait?
Oliefilter ziet er vrij nieuw uit en de olie ziet er ook goed uit. Wellicht voor de zekerheid verversen?
Thermostaat, temperatuur staat op 90 graden en de vleesmeter van moeders geeft 80 graden aan in het koelvloeistofreservoir. Je moet wat.

@eddyfr:
Heb helaas geen vcds maar temperatuur op het dashboard staat op 90 en in het reservoir op 80 graden, lijkt mij goed, toch?
Map sensor gaf geen fout bij het uitlezen en was niet heel vies.
Uitlaat en kat checken is een goeie zet ik in het lijstje met lambdasonde.
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.4 16V 
Laat je ecu eens uitlezen mocht je er niet uitkomen, er zijn problemen door oxidatie daardoor storingen in bijvoorbeeld gasklephuis, toerental sensor, EGR enz enz..
 
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
ECU wederom uitgelezen maar geeft geen storingen aan. Garage gaat de brandstofdruk testen en de krukas en nokkenassensor vervangen, mocht dat de oplossing niet zijn dan zal de ECU vervangen worden.
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.4 16V 
Heel vervelend dat je niet direct erachter komt, er zijn soort gelijke problemen op diverse forums als je goed zoekt, maar oplossingen en antwoorden zijn niet helemaal duidelijk.

Succes met het oplossen, laat ons het weten hoe het is afgelopen .
 
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
Probleem opgelost, de krukas sensor was de boosdoener. Ik hoop dat een ander iets aan deze info heeft.
Het vreemde was dat er na het vervangen van deze sensor wel storingen uit de ECU kwamen. EGR en MAF probleem bleek een lek bij de EGR te zijn.
Blij dat het opgelost is, nu kunnen we 'm gaan opknappen.
De auto is aardig uitgewoond dus als iemand nog een interieur heeft voor een 9n3 2006 3-deurs hou ik mij aanbevolen.
Bedankt voor het meedenken.
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.4 16V 
  • Leuk
Waarderingen: eddyfr en Durban
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!