Polo BM 1.2 TDI - Zuinig optrekken

Bob85

Nieuw lid
Goedemiddag allemaal,
Ik lees vaak van mensen dat ze met hun VW Polo BM 1.2 TDI 'makkelijk' een verbuik halen van 1:25 dan wel niet hoger. Het meeste verbruik zit 'm in het optrekken en remmen. Mijn vraag; wat zijn jullie ervaringen en tips om zo zuinig mogelijk op te trekken en wat ook goed is voor de motor.
 
Volkswagen  Polo 
Goedemiddag allemaal,
Ik lees vaak van mensen dat ze met hun VW Polo BM 1.2 TDI 'makkelijk' een verbuik halen van 1:25 dan wel niet hoger. Het meeste verbruik zit 'm in het optrekken en remmen. Mijn vraag; wat zijn jullie ervaringen en tips om zo zuinig mogelijk op te trekken en wat ook goed is voor de motor.
Je rechter voet onder controle houden :P
 
Het meeste verbruik zit 'm in het optrekken en remmen.
In het remmen zal niet veel verbruik zitten.. :p

Seriously.. Ik rij zelf een 1.6tdi, gechipt. Heb altijd het gevoel dat rustig (en dus langer) optrekken juist meer verbruikt dan even snel optrekken naar de gewenste snelheid, en dus in verhouding vroeg op constante snelheid kunnen rijden.
Maar dat is mijn gevoel, heb het nooit getest. Mijn rechtervoet is vrij zwaar.:mrgreen:
 
Anticiperen! Ver vooruit kijken en de auto laten uitrollen voor stoplichten, kruisingen etc. Daarnaast is snelheid een enorme brandstofslurper. Het verschil tussen 100 en 120 is, afhankelijk per auto, best groot! Bij mijn Polo is 100 ongv 1 op 25 en 120 ongv 1 op 19/20.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: HJV
Het meeste verbruik zit 'm inderdaad in acceleratie. Als je sneller optrekt staat er minder lang een hoog getal voor brandstofverbruik op je live-meter, omdat je sneller op tempo bent. Echter, stel het volgende:
Je gaat optrekken naar 80km/u. Je hebt een stuk weg van zeg 1km waarbinnen je op 2 manieren naar die snelheid komt.
  1. Rustig je rechtervoet in bedwang houden, en aan 't eind van de kilometer ga je 80. Het hele stuk ben je dus aan het optrekken en heb je een relatief hoog verbruik t.o.v. cruise control rijden, zeg dat dit op 1:15 uitkomt (fictief, geen idee wat 't uiteindelijk echt kost om over 1km op te trekken)
  2. lekker stevig optrekken, je verbruik ligt in het begin wat hoger dan bij optie 1, maar na 500 meter ben je op tempo. Dit doe je met een gemiddeld verbruik van 1:6-1:7 omdat je wat vlotter wegrijdt. Echter, om dezelfde afstand af te leggen (je gaat tenslotte van dezelfde A naar dezelfde B) moet je nog steeds die snelheid vasthouden. Dus die 2e 500 meter gebruik je welliswaar niet om op te trekken, maar je gebruikt nog steeds brandstof, zeg 1:20. Gemiddeld rij je dus minder zuinig dan methode 1, maar er staat voor je goeie gevoel wel 500 meter 1:20 in je display
Conclusie: in de perfecte wereld zonder weerstand zou je inderdaad zeggen, snel optrekken is even wat meer verstoken, en daarna rij je zuiniger. Echter, in de praktijk is rustig optrekken, en inderdaad zoals hierboven ook al gezegd ver vooruit kijken wat er gebeurt, lekker afstand houden, remacties van voorgangers kunnen opvangen zonder te hoeven remmen, mooi op tijd gas los en uit laten rollen het zuinigst. Word je daar gelukkig van? Waarschijnlijk niet, maar aan de pomp is 't uiteindelijk de efficiëntste oplossing.
 
Ik rij ongeveer 600km per week (waarvan 500km snelweg) en haal 1 op 25. Cruise control op 100km/h.
 
Volkswagen  Polo 6r 
@LoneFalcon ik denk toch dat de middenweg dan het beste is. Niet te snel optrekken maar ook niet als een slak. Wel voor 2000 toeren opschakelen. En dan vervolgens tevreden zijn met een verbruik van 1 op 22 a 23. Een auto blijft toch om mee te rijden en niet om vooruit geduwd te worden.

@jovadon als je inderdaad alleen maar 100 km/h rijdt (snelweg), dan rijdt je behoorlijk zuinig. Ik kan precies hetzelfde doen, want per week rijd ik ook ruim 500km snelweg. Echter heb ik wegen van 120/130 km/h er tussen zitten en dan wil je niet constant 100 blijven rijden. Heb jij ook veel 120/130 wegen er tussen zitten?

PS Sorry misschien beetje off-topic, maar ik erger me aan de tip voor zuinig rijden; "neem bij korte afstanden de fiets". Wtf?! daar rijdt je auto toch niet zuiniger van..
 
Volkswagen  Polo 
Ik rij veel op de A1 en A28. Dus ook wel 120/130 km/h wegen. De afstand die ik moet rijden is 50km. Uit ervaring weet ik dat het maar ongeveer 5 minuten langzamer is als ik 100km/h rijd. Smorgens zit ik om 05uur al in de auto dus vrachtwagens inhalen gaat ook met die snelheid zonder het andere snellere verkeer te hinderen. Smiddags als ik weer terug rij is het al vaak te druk. Dan kun je bijna ook niet harder rijden.
 
Volkswagen  Polo 6r 
Ik rijd ietsje meer op een dag maar wat je zegt klinkt wel heel logisch. Je denkt dat je met 100 km/h op een 120/130 weg veel tijd verliest, maar in praktijk zijn het maar een paar minuten.
PS Welke bandenspanning heb je? Ik heb 17" (215/40/ZR17 Dunlop) en doe 2.7 bar rondom..
 
Volkswagen  Polo 
Ik heb nu nog de standaard 15". Bandenspanning weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Bij mij gaat er ook nog 17" komen en nog verlagen.
 
Volkswagen  Polo 6r 
Ik rij een gechipte 1.6 tdi bmt, met 17inch. Rij naar m'n werk 60km per dag, op 80km wegen. Verbruik gemiddeld 1:23. Trek vrij vlot op, af en toe vol vermogen zelfs. Om dan bij 85km/h de cc aan te zetten.
Ben zeker niet ontevreden, 140 pk en 1:23.
 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!