Probleem 1.2 tdi

Goededag allemaal, ik heb weer sinds een tijdje een vw polo 1.2 tdi en ben verder zeer tevreden! Gekocht met 191000 en nu ondertussen alweer op de 212000 km. Nou heb ik sinds kort een probleem met de auto helaas en hoop dat iemand dit hier herkent. Het is dus zo dat als ik de auto gewoon pak dus met koude motor dat hij eigenlijk goed rijd. Rijd hem redelijk rustig warm natuurlijk. Heeft gewoon prima vermogen. Nu draai ik na 5 a 10 minuten de snelweg op. Als ik eenmaal op snelheid kom a 110/130 dan gaat dat voor een paar minuten goed. Vervolgens houd hij enorm in en gaat hij max 90 a 100 kmph. Maakt niet uit hoeveel gas ik geef hij blijft hier op hangen. Rijd ik de snelweg af dan rijd hij op gegeven moment heel langzaam met reageren en na een paar keer doorhalen dan heb ik weer vermogen. Eenmaal op hogere snelheden komt dit probleem weer terug.

Een paar bijzonderheden hiermee,

Geen motor fouten of storingen

Egr even afgedopt op te controleren of deze defect is. Maakt geen verschil

Heeft wel turbo druk dus verwacht deze heel te zijn

Wel vermogen op bepaalde momenten dus lijkt mij ook geen roetfilter verstopt

Tijdens het inhouden zakt het verbruik volgens boordcomputer ook aanzienlijk 27km/1l gemiddeld. Net alsof hij zichzelf netjes afregelt op iets wat hij te kort heeft. (Lucht of brandstof?)

Motor bokt en stottert verder niet en loopt ook goed eigenlijk. Geen gekke bijgeluiden ook

Dus ben een beetje radeloos hier aan het worden. Heb nog wat theorieën verder,

Wellicht dat mijn verstuivers slecht worden. Lijkt me alsnog wel gek omdat dit af en toe komt. Roetfilter toch op de een of andere manier verstopt? Toch ook gek vanwege het vermogen dat er af en toe gewoon is. Map sensor defect? Turbo? Of wellicht toch luchtmassa meter stuk? Wel typisch dat het alleen komt waneer ik op de snelweg rijd. Net alsof hij dit probleem krijgt na een bepaalde tijd redelijk belasten. Hoop iemand mij een beetje tips te kunnen geven!

Mvg jeffrey
 
Volkswagen  Polo 86C Coupe  1.3 G40 160PK 
Mijn zwager had dezelfde klacht met een Fabia 1.2TDI. Daarvan was het de turbo die zwaar liep/vast liep.

Maar bij jou kan het ook iets heel anders zijn. Het beste is een datalog maken terwijl je rijd en dit probleem optreed, let hierbij dan vooral op of de turbo zn drukken op die momenten WEL haalt. Kijk daarnaast naar de injectietijden, luchtmassa/flow en motorbelasting volgens de ECU.

Post je bevindingen maar, kunnen we je vast verder helpen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Nou even geleden maar probleem is er nog steeds. Wel geconstateerd dat hij te warm wordt en voornamelijk op de snelweg. Kort geleden warmtewisselaar overleden en veel olie in koelsysteem terecht gekomen. Nu bijna alle componenten vervangen rondom het koelsysteem. Radiateur, expansievat, dop, thermostaat, temperatuursensor, radiateur. Nu wordt hij nogsteeds te warm na lange rit en gaat daarom inhouden. Wat het nou is ik ben ten einde raad eigenlijk. Geen storingen en rijdt koud gewoon goed maar eenmaal warm is het klaar!
 
Volkswagen  Polo 86C Coupe  1.3 G40 160PK 
Nou even geleden maar probleem is er nog steeds. Wel geconstateerd dat hij te warm wordt en voornamelijk op de snelweg. Kort geleden warmtewisselaar overleden en veel olie in koelsysteem terecht gekomen. Nu bijna alle componenten vervangen rondom het koelsysteem. Radiateur, expansievat, dop, thermostaat, temperatuursensor, radiateur. Nu wordt hij nogsteeds te warm na lange rit en gaat daarom inhouden. Wat het nou is ik ben ten einde raad eigenlijk. Geen storingen en rijdt koud gewoon goed maar eenmaal warm is het klaar!
Waterpomp al gecontroleerd?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!