Probleem met oplopend toerental na schakelen.

Dag allemaal,

Ik zit met een vreemd probleem en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Wanneer ik tijdens het rijden opschakel, schiet het toerental ineens omhoog naar ongeveer 4000 toeren. Dit gebeurt ook als ik de koppeling intrap en slechts lichtjes het gaspedaal aanraak, wederom tot rond de 4000 toeren. Het probleem doet zich zowel voor bij een koude als warme motor, maar als de auto stilstaat, gebeurt dit niet. Er worden geen foutcodes uitgelezen.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt of heeft iemand tips over wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 9NZ  1.2 12V 69pk BZG motor 
Ik zou t gaan zoeken in een vacuumlek. Auto is al wat ouder, rubberen afdichtingen vergaan langzamerhand. Even een busje remmenreiniger pakken, rondom het inlaattraject en gasklep spuiten en de motorloop in de gaten houden.

Na langere tijd geen gasinput zal de ECU de motor terug proberen te regelen naar stationair toerental, ook met een vacuumlek. Waar je nog zou kunnen zoeken is in de rembekrachtiger, deze even afdoppen en weer testen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!