Ratel aan rechterkant

Goede dag allen :)

Ik heb de laatste tijd een vervelende ratel aan de rechterzijde van mijn polo 1.2 tsi (160k) 2010, 131pk (chipped).

Met langzaam/rustig optrekken hoor je het niet, pas wanneer het gaspedaal 3kwart of volledig ingedrukt wordt hoor je het.
Bij sturen naar rechts verdwijnt het volledig, naar links sturen ratelt het met 80% minder.

tussen de 2k en 3k toeren is het geluid het meeste aanwezig, meestal op de snelweg boven de 100km/u is het weer weg. vooral met optrekken dus en wanneer de motor harder werkt (bijvoorbeeld berg op).

Met nat weer is het ook vaak weg of aanzienlijk minder.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Bedankt :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tsi 131pk 
Het is niet snelheid afhankelijk, en het geluid klinkt niet hoger of lager op verschillende snelheden. Het is vooral wanneer ik gas indruk. Of ik nou 10 of 60km/p ga.

Overigens soms kan ik 100km rijden en niks horen, en soms dagen achtereen wel.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tsi 131pk 
Helaas nog niet kunnen vinden. Eerst dacht ik dat het een kabel was bij de wielen (zat los en kon tegen metaal rammelen) vastgezet maar helaas niet opgelost.

Het geluid komt vrij hoog achter het dashboard vandaan aan de passagierszeide.

Zie foto
 

Bijlagen

  • IMG-20191010-WA0182.jpg
    IMG-20191010-WA0182.jpg
    149.4 KB · Weergaven: 34
  • IMG-20191010-WA0180.jpeg
    IMG-20191010-WA0180.jpeg
    382.3 KB · Weergaven: 34
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tsi 131pk 
Ff dit lezen
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Een gek idee, Mijn zwager heeft een Fiat Punto Abarth (1.8 16V) en die heeft dezelfde klachten, deze zijn openbaar geworden na het verlagen van de auto. enig onderzoek wees al snel uit dat de binnenste homokineet kapot was. Dit was te zien aan de ashoes die kapot was en al het vet was uit de homokineet geslingerd.
misschien toch even checken?

Nog een ideetje, onbalans in de motor? motorsteun kapot? kantelsteun kapot?
Bij een kapotte motorsteun krijgt je motor teveel bewegingsruimte en kan tegen het chassis trekken, dan draagt de motor zijn trillingen over aan het chassis.

@Pjedro had ook een keer iets soortsgelijk, bleek de aandrijfas te zijn.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Pjedro
Ik had inderdaad ook een raar geratel / getik in de auto zitten, was goed hoorbaar als je de auto in de eerste of tweede versnelling zette en je dan gas gaf en weer los liet (zodat de auto wat gaat bokken zegmaar). We hebben gezocht in de motorsteun en baksteun maar konden niks vinden, uiteindelijk bleek het de moer te zijn die achter het naafkapje zit op de aandrijfas. Deze moer had totaal geen schroefdraad meer dus de aandrijfas klapperde er als het ware in, moer vervangen en het probleem was opgelost voor mij. https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/getik-geklapper-bij-schakelen.14690/#post-238398
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2TDI BlueMotion 
Ik heb het idee dat het opgelost is. Het leek de lijding te zijn. Zoals eerder aangegeven was het wijzigen van plek niet genoeg. De lijding liep door naar onder en klapperde ook op de kappen onder de auto. Dit ook even vastgezet en het lijkt verholpen.

Volgens de bijlage heb ik het nu zitten. Dit lijkt voor mij specifiek te werken op het moment.

Bedankt!!
 

Bijlagen

  • 15712451924122430116109520749757.jpg
    15712451924122430116109520749757.jpg
    879.3 KB · Weergaven: 31
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tsi 131pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!