Ratelend geluid constant rijden en lage toeren

Hallo mensen,

Sinds een aantal maanden hoor ik een zacht ratelend geluid wanneer ik op vaste snelheid rij. Het maakt niet uit of het 50km/u of 120km/u is. Bij het gas geven in lage toeren wordt het een beetje meer. Ik heb eerder een golf 6 1.6 tdi gehad, wat in feite dezelfde motor is. Hierbij had ik een soortgelijke geluid. Toen zijn al mijn verstuivers vervangen. Omdat ik dacht dat het weer de verstuivers kon zijn ben ik een twee maanden terug bij VagTechniek in Nuenen geweest. Volgens de monteur die naast mij zat was het geluid vrij normaal. Hij heeft de verstuivers ook uitgelezen en zag niks vreemds.

Wanneer ik de polo van een vriend rij hoor ik dit geluidje toch echt niet. Op een forum stond er dat het misschien de vliegwiel kan zijn. Heeft iemand toevallig zoiets eerder ook gehad?

Ik hoor het graag.

p.s. auto heeft op dit moment 136k op de teller en is niet gechipt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
Als het dubbelmassavliegwiel of tweemassavliegwiel stuk is, hoor je hem ook klapperen als je de motor uitzet.

Zou dat ratelende geluid ook een trilling of resonantie kunnen zijn? Ratelende geluiden kennen we eigenlijk alleen van kettingen en wastegates in de 1.2 TSI en 1.4 TSI.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Als het dubbelmassavliegwiel of tweemassavliegwiel stuk is, hoor je hem ook klapperen als je de motor uitzet.

Zou dat ratelende geluid ook een trilling of resonantie kunnen zijn? Ratelende geluiden kennen we eigenlijk alleen van kettingen en wastegates in de 1.2 TSI en 1.4 TSI.

Een paar jaar geleden was de tweemassavliegwiel stuk van mijn Audi A4. Deze maakte een rammelend geluid wanneer je de koppeling indrukte. Persoonlijk denk ik ook niet dat het de tweemassavliegwiel zou zijn. Ik begin steeds meer te geloven dat het gewoon bij mij tussen de oren ziten haha.

Ik zal eens proberen om het geluid op te nemen. Misschien dat dat een beter beeld geeft.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
Hallo hoor je niet het rammelen van de brandstofleiding in de kokerbalk?
gr donna

Inderdaad, ik had zoiets ook al eens gelezen. Vanavond eens even proberen.
Bedankt voor de tip!

 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
Inderdaad, ik had zoiets ook al eens gelezen. Vanavond eens even proberen.
Bedankt voor de tip!


Dat hoorde ik alleen bij stilstaan en stationair toerental. Even twee leidingen omdraaien en je weet het!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Dat hoorde ik alleen bij stilstaan en stationair toerental. Even twee leidingen omdraaien en je weet het!

Een beetje late reactie maar goed. Het heeft niet geholpen. Voor de rest heb ik geen foutmeldingen en rij er nu al ongeveer 20k mee. We zien wel wanneer er echt iets stuk gaat. Tot die tijd geluid van de radio harder zetten haha
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
De leiding kan onder de auto ook rammelen. Maar dit geeft een specifiek rammelend geluid aan de passagierszeide voor. Hoe en waar klinkt de ratel?

Zou het eventueel je ketting kunnen zijn?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tsi 131pk 
Een verschil tussen de Polo en de Golf 6 is dat de Polo een geluidsisolatie heeft die uit de 183 eeuw stamt.
Ik vermoed dat je het nagelen van je motor hoort, Dit is vrij normaal bij een diesel.
Mn zwager rijd een Punto 1,4JTD en heeft dezelfde klacht. Blijken de verstuivers te zijn die je hoort nagelen (normaal geluid).
Overigens “rateld” mijn 1.2TDI ook “enorm” als ik op constante snelheid rijd en mn motor nog niet helemaal op temperatuur is. persoonlijk vind ik dit wel een grappig geluidje dat varieert als je gas geeft en/of los laat!

Zolang het geluid niet verergert, Gewoon doorrijden. Als de motor ook stationair begint te “kloppen” zou ik mij weer zorgen gaan maken.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
De leiding kan onder de auto ook rammelen. Maar dit geeft een specifiek rammelend geluid aan de passagierszeide voor. Hoe en waar klinkt de ratel?

Zou het eventueel je ketting kunnen zijn?

Het is niet echt specifiek aan de passagierszijde. Ik heb de 1.6 tdi welke een riem heeft en geen ketting. Dus daar zou het ook niet aan liggen. Daarnaast hoor je een riem heel erg tikken bij een koude start.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
Een verschil tussen de Polo en de Golf 6 is dat de Polo een geluidsisolatie heeft die uit de 183 eeuw stamt.
Ik vermoed dat je het nagelen van je motor hoort, Dit is vrij normaal bij een diesel.
Mn zwager rijd een Punto 1,4JTD en heeft dezelfde klacht. Blijken de verstuivers te zijn die je hoort nagelen (normaal geluid).
Overigens “rateld” mijn 1.2TDI ook “enorm” als ik op constante snelheid rijd en mn motor nog niet helemaal op temperatuur is. persoonlijk vind ik dit wel een grappig geluidje dat varieert als je gas geeft en/of los laat!

Zolang het geluid niet verergert, Gewoon doorrijden. Als de motor ook stationair begint te “kloppen” zou ik mij weer zorgen gaan maken.

Het zou inderdaad een producteigenschap kunnen zijn. Ik moet zeggen dat ik het de laatste tijden niet meer hoor. Of het geluidje is wel, of ik ben eraan gewend. Hopen dat het de eerste is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
zo had ik dat ook, met mn zomerbanden hoorde ik een naar gegrom bij constante snelheid en lage toeren. na het monteren van een schroefsetje en 18" wielen niet weer gehoord. ook na het monteren van de winterbanden (op de zomervelgen) niks meer gehoord van het gebrom. zal wel tussen mn oren hebben gezeten.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Verstuiverklop noemen ze dat.
Tijdens regenereren is het weg let er maar eens op.

precies dit viel mij laatst dus op.
Ik heb denk ik hetzelfde rateltje als topic starter.
laatst tijdens regenereren (stationair toerental iets hoger) hoorde ik helemaal geen ratel meer ..
direct na afloop regenereren was de ratel terug..

iemand die hier meer info over heeft ? Gaat bij mij ook om de 1.6 TDI
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!