Catunambu
Bekend lid
het betreft geen Polo maar een oude Fiat Seicento.
auto welliswaar gekocht voor 50.000 centen, maar dit betekend niet dat de auto niet moet voldoen aan de veiligheids eisen.
Recent is de wagen APK goed gekeurd zonder noemenswaardige opmerkingen/problemen (Zelfs de remtest was goed).
Nu word deze auto niet bepaald behandeld als een opritprinces maar eerder als een zandpadridder.
Voor die 50.000centen heb ik een heleboel auto gekocht:
- dakraam (bucketlist item) die lek is (nog een bucketlist item)
- stuurwiel met een luchtzak
- vele extra's in de lak (lees: deuken, krassen en roest)
- extraatje in het chassis (ex schade auto die niet helemaal jovel gefixed is)
- geluiden uit de versnellingsbak die zelfs een Bang&Olufsen installatie niet kan weergeven (bak vervangen)
- Ventilatiegat in de bodemplaat (geen probleem voor APK)
- Karakteristieke motor (lees: olie "zweterij")
- 3/4 tank cross-sap.
Voor die 50.000 centen doe ik niet moeilijk en heb de auto zonder gezeur en proefrit mee genomen. DE eerste 2-3km viel mij meteen op dat de auto werkelijk voortreffelijk reed (daadwerkelijk REED). Maar inmiddels 4 tankbeurten, 20 zandpaden en de afsluitdijk verder is de auto na een woeste survival over 3km lang zandpaden in eens scheef gaan remmen... En niet en klein beetje scheef, nee, gevaarlijk scheef. Bij een botte remactie stuurt de auto onverwachts de berm in alsof er iemand flink aan t stuur trekt.
al gecontroleerd:
- voorremmen: links voor blokken verglaast en de remklauw kwam niet lekker terug -> gangbaar gemaakt en de blokken opgeschuurd
- Voorrem links loopt enigszins aan tov rechts (niet schokkend en ruim binnen de marges voor APK)
- achterremmen: remvoering rechtsachter verder versleten dan linksachter -> gangbaar gemaakt en opgesteld
- achterremmen lopen niet aan.
- remolie: voldoende
- remleidingen: in goede staat (ooit eens gehad dat ergens een remleiding geknikt zat, maar hier niet het geval)
- wielophaning: geen spelingen en alles in lood en recht
- Motorolie: voldoende. gebasseerd op de hoeveelheid aan de buitenkant van het blok
- bandenspanning: voldoende
- Topsnelheid: 145 met ruitenwisser, lampen en aanjager aan; 165 zonder ruitenwisser, lampen en aanjager aan.
- versnellingsbak: Diffrentieel functioneerd zonder overtollige weerstand. Maakt wel een tikkend geluid bij het afremmen op de motor in de 2e versnelling (alles beter dan het oerwoud aan geluiden uit de versnellingsbak die onder de auto zat bij aankoop).
Is er iemand die mij een bepaalde richting in kan sturen naar waar ik moet kijken/wat ik kan controleren? binnenkort gaat de auto even op de remtestbank om exact te zien in welk wiel het spaak loopt.
auto welliswaar gekocht voor 50.000 centen, maar dit betekend niet dat de auto niet moet voldoen aan de veiligheids eisen.
Recent is de wagen APK goed gekeurd zonder noemenswaardige opmerkingen/problemen (Zelfs de remtest was goed).
Nu word deze auto niet bepaald behandeld als een opritprinces maar eerder als een zandpadridder.
Voor die 50.000centen heb ik een heleboel auto gekocht:
- dakraam (bucketlist item) die lek is (nog een bucketlist item)
- stuurwiel met een luchtzak
- vele extra's in de lak (lees: deuken, krassen en roest)
- extraatje in het chassis (ex schade auto die niet helemaal jovel gefixed is)
- geluiden uit de versnellingsbak die zelfs een Bang&Olufsen installatie niet kan weergeven (bak vervangen)
- Ventilatiegat in de bodemplaat (geen probleem voor APK)
- Karakteristieke motor (lees: olie "zweterij")
- 3/4 tank cross-sap.
Voor die 50.000 centen doe ik niet moeilijk en heb de auto zonder gezeur en proefrit mee genomen. DE eerste 2-3km viel mij meteen op dat de auto werkelijk voortreffelijk reed (daadwerkelijk REED). Maar inmiddels 4 tankbeurten, 20 zandpaden en de afsluitdijk verder is de auto na een woeste survival over 3km lang zandpaden in eens scheef gaan remmen... En niet en klein beetje scheef, nee, gevaarlijk scheef. Bij een botte remactie stuurt de auto onverwachts de berm in alsof er iemand flink aan t stuur trekt.
al gecontroleerd:
- voorremmen: links voor blokken verglaast en de remklauw kwam niet lekker terug -> gangbaar gemaakt en de blokken opgeschuurd
- Voorrem links loopt enigszins aan tov rechts (niet schokkend en ruim binnen de marges voor APK)
- achterremmen: remvoering rechtsachter verder versleten dan linksachter -> gangbaar gemaakt en opgesteld
- achterremmen lopen niet aan.
- remolie: voldoende
- remleidingen: in goede staat (ooit eens gehad dat ergens een remleiding geknikt zat, maar hier niet het geval)
- wielophaning: geen spelingen en alles in lood en recht
- Motorolie: voldoende. gebasseerd op de hoeveelheid aan de buitenkant van het blok
- bandenspanning: voldoende
- Topsnelheid: 145 met ruitenwisser, lampen en aanjager aan; 165 zonder ruitenwisser, lampen en aanjager aan.
- versnellingsbak: Diffrentieel functioneerd zonder overtollige weerstand. Maakt wel een tikkend geluid bij het afremmen op de motor in de 2e versnelling (alles beter dan het oerwoud aan geluiden uit de versnellingsbak die onder de auto zat bij aankoop).
Is er iemand die mij een bepaalde richting in kan sturen naar waar ik moet kijken/wat ik kan controleren? binnenkort gaat de auto even op de remtestbank om exact te zien in welk wiel het spaak loopt.
Volkswagen
Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|