Rood olielampje storing Polo 6R 2009 1.2 60PK

Goedemiddag allen,

Inmiddels ben ik bijna een jaar in het bezit van een Polo 6R. Bouwjaar 2009, 1.2 60PK easyline. Ik ben zeer tevreden over deze auto, echter zit er een storing in de auto waarvan de oplossing helaas nog niet is gevonden. Mijn twijfel is nu om de auto in te ruilen, of deze naar een officiele volkswagen garage te brengen. Voordat ik veel geld uitgeef bij een officiële volkswagen garage met kans dat de kosten uit de hand lopen, ben ik benieuwd of er op dit forum ervaring is met dit probleem.

Het probleem betreft een rood olielampje i.c.m. een piepend geluidssignaal. Ongeveer na 15 minuten rijden (als de motor warm is) gaat het rode olielampje branden en volgt het piepsignaal. De storing gaat na een aantal km rijden weer weg, en komt dan na een tijdje weer terug. Ga ik +-20km/h harder rijden, gaat de storing ook weer tijdelijk weg. Ook bij afrijden snelweg, gas terugnemen en uitrollen volgt de storing. Bij gasgeven gaat deze weer even weg en komt later weer terug. Soms volgt de storing pas na het nemen van een bocht of drempel.

Olie moet bijgevuld worden na ongeveer 2500km.

Vooralsnog zijn er geen overige (zichtbare) problemen ontstaan door het doorrijden met deze storing. De auto is al een aantal keren kosteloos naar een garage geweest voor dit probleem en het volgende is gedaan/vervangen:

- uitgelezen > geen resultaat
- 1x geflushed
- olie vervangen
- oliefilter vervangen
- oliesensor vervangen
- oliepomp vervangen

Mocht allemaal helaas niet baten, deze garage komt er niet uit. Heeft iemand ervaring met dit probleem en kan mij daarover adviseren?

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 60pk easyline 
Bekabeling is niet doorgemeten, heeft dat zin? Auto rookt ook niet. Na 2500km moet er ongeveer een litertje olie in, volgens de garage nog net acceptabel.

Hoe moeilijk (met ander woorden, hoe duur) is het om naar olielekkage te laten zoeken en op te laten lossen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 60pk easyline 
Wat is de kilometerstand? Kan zomaar zijn dat de zuigerveren/cilinderwanden zijn versleten, waardoor je beetje bij beetje steeds meer olie verbruikt. Roken hoeft daar geen bijwerking van te zijn, want 1 liter op 2500km is nog lang niet genoeg om een dusdanige verbranding te maken om te roken. Je zou kunnen kijken met een camera via het bougiegat naar de cilinderwanden of deze tekenen van slijtage tonen, of dat er eventueel olie zich in de cilinders begeeft.
 
Is dat ook te achterhalen met een compressietest?

Voor uitwendige lekkage zou ik eerst de motor brandschoon maken. En bij dat schoonmaken kijken of je ergens veel olie of smurie tegenkomt. Dan de auto goed warm laten draaien en kijken of je ergens olie ziet verschijnen. Zo ja, weer schoonmaken en weer kijken of je het ergens vandaan ziet lekken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
1L op de 2500km... 1.2 60pk easyline.. mmm lijkt mij allemaal niet lekker bij elkaar passen!

Vermoed dat er in de motor iets serieus kapot is. Ik weet dat de vorige generatie 1.2 MPI wel eens las had van een defect in de cilinderkop (kleppen kapot) misschien bij jou iets soortgelijks?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb precies dit probleem, blok al eens open gehad en de cilinderwanden en kop zijn netjes.
Verbruikt niet mega veel olie, per 2000km 0,5 tot 0,75 L, is ook niet weinig natuurlijk.

Weet iemand al wat dit is inmiddels?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 MPI 69pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!