Schokkerig en wegvallen van vermogen

Beste leden,

Sinds vorige week is mijn Polo een raar mankement gaan vertonen. Als ik net begin aan een rit en de motor nog koud is dan kan hij enorm gaan schokkken en het vermogen valt weg. Dit gebeurt vooral tussen de 2000 en 3000 toeren. Het gekke is dat er geen enkele melding wordt gegeven van het motormanagement. Er staan ook geen foutcodes in het systeem.

Afgelopen weekend is de kop eraf geweest en daar kon niks gevonden worden. Hij verbruikt wel wat olie maar dat doen bijna alle modellen met de 16V 1.4 benzine motor.

Nou is het idee dat het mogelijk aan de EGR kan liggen. Maar dan zou je toch een foutmelding verwachten als hij hem niet goed kan aansturen. Voor het geval dat het aan de injectors ligt heb ik een flesje injectiereiniger bij de benzine gedaan.

Is er iemand hier die zich herkent in de symptomen van de auto?

Groet, Max
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 75PK 
De EGR is een bekend probleem. Ook heeft dit type blok last van 'kantelende zuigers'. Probeer de egr eens af te sluiten d.m.v. een plaatje en maak de gasklep eens goed schoon. Hierna de gasklep opnieuw inleren en proberen maar. Helaas zul je dan een nieuwe egr moeten plaatsen, doe je dit niet blijf je een motorstoringslampje zien. E.v.t. even de meetwaardes bekijken (of laten bekijken bij de garage) en letten op ontsteking en inspuiting. Bougie's al vervangen?
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Wat zouden kantelende zuigers kunnen veroorzaken? Is het ook mogelijk om dat te bepalen dat mijn blok daar al last van heeft?

De EGR afsluiten zal inderdaad de volgende stap worden om te kijken of het probleem dan verholpen wordt. Ik weet ook niet hoe makkelijk de EGR te demonteren is om snel visueel te kunnen inspecteren of die heel vies is. Een collega van mij heeft een VAG-COM en hopelijk kan ik daarmee de waardes uitlezen om zo wat meer informatie te kunnen krijgen.

Het gekke is dat de motor geen storingslampje laat zien of foutmeldingen geeft.

Ja de bougies zagen er allemaal keurig uit, ook waren alle cilinders mooi grijs wat indiceert dat de verbranding goed is. De bougie kabels zijn wel vervangen, 1 was bijna op zijn einde en kon mogelijk doorslaan.
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 75PK 
Kantelende zuigers zullen dit probleem niet veroorzaken, ik wil hiermee alleen een veel voorkomend probleem kenbaar maken dat deze motoren (1.4's uit de 6N) niet probleemloos zijn...

De EGR demonteren is niet moeilijk, alleen een visueel inspectie haalt vaak niks uit. Een EGR wat vol roet zit, kan gewoon functioneren. Wil je resultaat gericht werken, volg mijn bovengenoemde beschrijving. Ook goed naar je meetwaarde's kijken, ontsteking en inspuiting.

Heb je ook een motorcode voor ons? Dan kunnen wij/ kan ik iets concreter antwoorden, maar het meeste zul je zelf moeten doen.

Om terug te komen op:
Afgelopen weekend is de kop eraf geweest en daar kon niks gevonden worden. Hij verbruikt wel wat olie maar dat doen bijna alle modellen met de 16V 1.4 benzine motor.
Wat is de aanleiding geweest om de kop te demonteren? Dit doe je niet voor de lol neem ik aan. Alles proper terug gemonteerd? (nieuwe pakkingen) Geen valse lucht? Geen vacuüm lekkages?
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Is dit een blok met een rotor ontsteking of pen bobine's?
Ooh dat zou ik zo niet weten, kan dat ook nog erg verschil maken? Hoe kan ik dat het beste zien?

Verder merk je kantelende zuigers sowieso aan het geluid wat ze maken (meestal alleen bij koude start of zware belasting).
Het is wel een blok dat redelijk wat geluid maakt, maar dat veranderd niet aan de hand van de temperatuur.

Heb je ook een motorcode voor ons? Dan kunnen wij/ kan ik iets concreter antwoorden, maar het meeste zul je zelf moeten doen.
Ja er staan dus geen foutcodes in de ECU. Als hij hakkelt gaat er ook geen motorlampje branden.

Wat is de aanleiding geweest om de kop te demonteren? Dit doe je niet voor de lol neem ik aan. Alles proper terug gemonteerd? (nieuwe pakkingen) Geen valse lucht? Geen vacuüm lekkages?
Dat heb ik zelf niet gedaan, maar het was om de ontbranding te controleren en inderdaad kijken of er pakkingen lekte.

De volgende stap wordt denk ik de EGR uitschakelen en dan kijken of dat effect heeft. En mocht dat niks uitwijzen dan zou het de gasklep kunnen zijn.
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 75PK 
Nog even een update, net op het werk nog een keer uitgelezen met een ELM OBD lezer,

staan toch wel 2 foutcodes in,
P0130 en P0135, beide hebben te maken met de Lambda sensor
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 75PK 
Met alle respect @maxxie85 , maar ik denk dat je de diagnose/reparatie beter aan een professioneel garage kunt overlaten. Een goede diagnose is 90% van het werk en bespaard jou een hoop geld en tijd in het blind vervangen en demonteren van onderdelen.
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Nee nee, ik ben er zelf ook niet mee bezig. Ik was gewoon benieuwd of iemand de symptomen herkende. Omdat de monteur in het weekend ook geen foutcodes kon vinden en daarom ook niet echt wist wat het kon zijn.
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 75PK 
Bij mij viel het vermogen weg bij warme motor rond de 3000 toeren,bleek de krukassensor te zijn.
Geen foutcode en geen melding op het dashboard, beetje laat maar ik hoop dat jij of een ander er wat aan hebt.
Gr. Ray.
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.4 16V 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!