Start stop systeem, normaal of toch iets mis?

Hallo,

Ik merk op dat mijn Polo eigenlijk bijna nooit in start/stop modus gaat. Ik weet niet of hij dit ook moet doen als ik voor een verkeerslicht sta? Want dit doet hij nooit. Hij zegt dan “draaiende motor noodzakelijk” terwijl de motor aanstaat?

En als hij het wel doet, dan sta ik ergens stil met de versnelling in zijn vrij. Maar dan is het vaak van korte duur want er is altijd wel iets om te zeuren. (Temperatuur nog niet behaald / luchtvochtigheid te hoog / te veel stroomverbruikers / gordel niet om )

Is dit normaal bij een polo AW 2019 of is er een sensor defect of een verkeerde instelling?

Volkswagen  Polo aw r-line 2019 
Bij mij werkt de start/stop alleen als de motor op temperatuur is en dan ook alleen maar als de auto in zijn vrij staat en het koppelingspedaal niet bediend word, dus niet is ingedrukt.
“draaiende motor noodzakelijk” heb ik bij mij nog nooit gelezen, maar dat houd alleen maar in dat de motor gewoon moet blijven draaien, te koud of zoiets.
Meestal als ik de auto gestart heb zet ik het systeem direct uit door de knop op de middenconsole te bedienen, ik houd niet van deze snufjes. (maar smaken verschillen)
Moest eigenlijk permanent uitgeschakeld kunnen worden zonder iets in de software te veranderen. (maar dat is mijn mening)

Ik zou juist blij zijn als het niet werkt.
Heb het uitgeschreven met VCDS.
Start/stop heeft veel voorwaardes waar aan moet worden voldaan; klimaatsysteem, motortemperatuur, ladingstoestand van de accu, verbruikers, gordel bestuurder, koppeling niet bediend.
Evt foutcodes kunnen het ook tegenhouden tot werken.
Een zwakke, oudere, te lege accu is vaak de oorzaak. Accu moet wel geschikt zijn voor start/stop en zijn ingeleerd op de auto.

Volkswagen  Polo AW Highline 
Als je een DSG hebt dan moet start-stop 'werken' zodra je je voet op het pedaal houdt bij bijv. een stoplicht.
Doet dat het niet? Dan 'werkt' het niet en is er 'iets' mis. Dat kan dan aan van alles liggen.
Eerlijk gezegd zou ik me er niet druk om maken, omdat men, zoals 2GPoloDriver ook al aangeeft het vaak uit laat zetten.

Ik weet dat in de Volvo van mijn vader een vorige eigenaar expres de accu had laten vervangen voor een eentje in gedegradeerde staat, zodat het start-stop systeem niet meer activeerde.

Start stop is enkel een emissie-eis vanuit regulering.
Het is eigenlijk niet eens goed voor de motor om direct uit te vallen zodra je stil staat.
Hete olie dat in de turbo blijft liggen kan voor meer slijtage zorgen dan bij een auto die blijft 'draaien' als voorbeeld.

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!