Hoi,

laatste tijd is het me opgevallen dat het stationair toerental van mijn Polo 6R 2010 1.6TDI schommelt eens de motor warm is...

Bij een koude motor komt dit niet voor.

toerenteller gaat soms een tikkeltje naar omhoog als die stationair draait. Vervolgens zakt die terug voor een aantal seconden en gaat dan terug naar omhoog. Hierdoor schokt de auto ook een klein beetje..

heb niets gemerkt van vermogenverlies of iets dergelijks...

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
Hoi, welkom op het forum. Denk dat het aan je motor ligt.;) Stel je eens voor, vertel wat meer over je auto, hoeveel heeft die gelopen, is die gechipt? Wanneer is de laatste onderhoudsbeurt geweest en wat is er toen aan gedaan? Foto's vinden we ook altijd leuk.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Hoi, ik ben Dylan, ik ben 21 jaar en heb deze Polo gekocht van een vriend van me... Polo heeft 157.000 km gelopen en is volgens mijn weten niet gechipt. Ik ben de 3de eigenaar. De eigenaar voor mijn vriend was een redelijk oude man

ik heb de polo gekocht voor 4000€ terwijl de marktwaarde 5500€ ongeveer is... mijn vriend van wie ik de auto gekocht heb dacht dat dit normaal was, hij kent ook niet veel van auto’s...

voor de rest is de auto wel altijd op tijd op onderhoud geweest. Toen die nog in het bezit was van de eerste eigenaar is er wel een injector vervangen geweest onder garantie.

heb hiernet even een vriend laten kijken die zelf bij een VW dealer werkt. Hij zei dat het niet meteen duidelijk is aan wat het zou liggen...

het zou een injector of de EGR klep kunnen zijn, maar hij raadde me aan om toch een diagnose te laten stellen bij de dealer.

toerental van de auto loopt altijd tussen de 750 en 850 toeren, en je hoort ook wel dat ie onregelmatig loopt.

heb hem nog maar sinds een week dus hieronder even snel een foto. In de toekomst zal ik wel even een fotoshoot doen zodat jullie ook kunnen meegenieten van de batmobiel

8F2041D0-980A-4519-97F0-9B23C1847355.jpeg
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
@peterpolo waarom denk je aan een verstuiver?
Vaak is de verstuiver goed of kapot. bij kapot "knockt" de motor heel erg en loopt ongelovelijk rauw.

Is de auto al eens uitgelezen? Het is ook mogelijk om de verstuivers te "testen" door de ECU (deze gaat dan kijken of alle waarden nog binnen specs vallen) dit gaat niet op voor lekkende verstuivers, trouwens.

Post eens een filmpje van het draaien van de motor en het schommelen van het toerental? (via YouTube)
Overigens heb ik eens geleerd, van een wijs man, dat zodra je dubbelmassavliegwiel bezig is met kapot gaan, stationair je motortoerental begint te schommelen (door de interne speling in je vliegwiel) maar, dit gaat vaak gepaard met meerdere DMF-klachten.
Wat ook mogelijk is, als het probleem optreed met warme motor, dat de ECU "knock" detecteerd door te snel ontbrandende brandstof (door te hoge interne verbrandingstemperatuur) en daardoor je inspuittijd veranderd. Dit laat je motor schudden als deze stationair draait, toerenverandering heb ik nooit opgelet, kan maar zo wezen dat dit er ook bij hoort.

Nou, enkele speculaties! t zou handig zijn als we een video hebben van het probleem! audio en beeld zeggen meer dan 20.000 woorden!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
ik heb de polo gekocht voor 4000€ terwijl de marktwaarde 5500€ ongeveer is... mijn vriend van wie ik de auto gekocht heb dacht dat dit normaal was, hij kent ook niet veel van auto’s...

/offtopic mooie vriend ben jij, je vriend 1500 door z'n neus boren omdat hij niet weet wat z'n auto waard is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
@EnigmaNL Of hij heeft een hele goede vriend... Ik had ooit eens een setje velgen van mijn vorige auto verkocht aan mn beste vriend, Setje was 4-500 euro waard, maar wilde hem geen vel over de neus trekken en hem hem 350 gevraagd voor de wielen, want, even goede vrienden!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
of vriendlief wist precies dat de auto niet helemaal goed was en heeft m daarom zo goedkoop van de hand gedaan.... you'll never know the truth, so don't judge!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511
Ik weet niet of die maat van je van de VW dealer ook een vag com heeft?

je zou je injectoren kunnen checken met Vag Com.


mijne schommelt soms ook een beetje.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
@peterpolo waarom denk je aan een verstuiver?
Vaak is de verstuiver goed of kapot. bij kapot "knockt" de motor heel erg en loopt ongelovelijk rauw.

Is de auto al eens uitgelezen? Het is ook mogelijk om de verstuivers te "testen" door de ECU (deze gaat dan kijken of alle waarden nog binnen specs vallen) dit gaat niet op voor lekkende verstuivers, trouwens.

Post eens een filmpje van het draaien van de motor en het schommelen van het toerental? (via YouTube)
Overigens heb ik eens geleerd, van een wijs man, dat zodra je dubbelmassavliegwiel bezig is met kapot gaan, stationair je motortoerental begint te schommelen (door de interne speling in je vliegwiel) maar, dit gaat vaak gepaard met meerdere DMF-klachten.
Wat ook mogelijk is, als het probleem optreed met warme motor, dat de ECU "knock" detecteerd door te snel ontbrandende brandstof (door te hoge interne verbrandingstemperatuur) en daardoor je inspuittijd veranderd. Dit laat je motor schudden als deze stationair draait, toerenverandering heb ik nooit opgelet, kan maar zo wezen dat dit er ook bij hoort.

Nou, enkele speculaties! t zou handig zijn als we een video hebben van het probleem! audio en beeld zeggen meer dan 20.000 woorden!
Omdat ik dit ook heb gehad met mijn polo 1.6 tdi
2 verstuivers hadden een afwijkende waarden dus die waren nog in het begin stadium.
merkte je zo verder niks van maar het zat er wel aan te komen en de polo was net een muis zo stil
 
Ik zal de komende dagen eens een paar video’s posten van het toerental en de motor zodat jullie ook eens kunnen kijken

De auto had ook een navi met windows CE op... wou ontzettend graag carplay dus was al aan het denken voor een nieuwe navi...

vandaag even een carplay bestand op de SD card van de Navigatie gezet en vervolgens het file path aangepast in de navi.. onverwacht werkt dit uitstekend Met een dongle voor carplay!

Hierdoor bespaar ik dus toch wel een €200 euro

zaterdag Gaat de auto voor een grote beurt bij een garagist van de hoek hier, even alle filters, remblokken en remschijven vervangen en olie vervangen... voorste remschijf is een beetje krom.

Garagist gaat ook even een reiniger in de brandstoftank gooien zei hij... hij ging ook even kijken naar het probleem maar hij zei ook dat het een typische “tik nerveux” is voor volkswagens...

Mijn vriend die bij een VW dealer werkt heeft geen vagcom maar ik zal wel iemand kunnen vinden die dat heeft... zal de resultaten hier dan ook eens posten, weten we meteen hoe het zit!
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
Hier ben ik weer! Was even druk met werken maar ik heb een aantal videos gemaakt!

Video van toerentalteller stationair warm:

Video van de schokkende motorblok stationair warm:

Video van het toerental bij stationair warm op de navi:

Het schokkende stationair toerental komt enkel voor als de auto warm gereden is. Verder heb ik geen problemen!

in het verleden is er 1 verstuiver vervangen door volkswagen. Was bij de eerste eigenaar. Mijn vriend waarvan ik de auto heb gekocht had dit al sinds het begin dat hij de auto van de eerste eigenaar had gekocht. Hij had dit nagevraagd bij de garage en blijkbaar was dit normaal bij volkswagen?

als ik de airco maximaal zet, blijft hij mooi op toeren...
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
Ik heb zoiets in het verleden ook wel is gehad, wel minder erg.
Maar ik heb mijn motor toerental verhoogd in vcds, rijd veel fijner weg en je merkt er weinig van behalve dat het blok beter loopt.
Maar het lijkt inderdaad op een verstuiver probleem, je moet gewoon even flink planken en wellicht is het daarna over.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Ik heb zoiets in het verleden ook wel is gehad, wel minder erg.
Maar ik heb mijn motor toerental verhoogd in vcds, rijd veel fijner weg en je merkt er weinig van behalve dat het blok beter loopt.
Maar het lijkt inderdaad op een verstuiver probleem, je moet gewoon even flink planken en wellicht is het daarna over.

Hoe lost flink planken dit dan op? Omdat de verstuiver vervuild is?

Hoeveel km’s heb je ondertussen al gereden sinds je het toerental hebt verhoogd in VCDS?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
klinkt voor mij als een normaal iets bij de dieselmotor, mijn 1.2TDI schud ook als een melkkoe als ik van de snelweg kom. Met name als ik eerst een stukje 180/190 heb gereden. De motor is dan intern zo warm dat de diesel sneller ontbrand dan normaal. je motormanagement detecteerd dit en veranderd het inspuittijdstip. Dit merk je door het schudden van je motor.

Zolang je motor niet nokt/klopt/slaat tijdens het stationair lopen of het rijden onder deellast, zijn je verstuivertjes nog prima!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Hoe lost flink planken dit dan op? Omdat de verstuiver vervuild is?

Hoeveel km’s heb je ondertussen al gereden sinds je het toerental hebt verhoogd in VCDS?
Rijd denk ik al 60.000 km met verhoogd toerental bevalt me wel.
In mijn auto zitten nog de eerste verstuivers en de kmstand is 230xxx, nu vraag je hoe kan dat?
Nou gewoon lekker doorrijden elke dag en alles blijft heel haha
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Rijd denk ik al 60.000 km met verhoogd toerental bevalt me wel.
In mijn auto zitten nog de eerste verstuivers en de kmstand is 230xxx, nu vraag je hoe kan dat?
Nou gewoon lekker doorrijden elke dag en alles blijft heel haha

Waar heb je dit laten doen? Ben namelijk van België weet niet meteen iemand in de buurt hier die dat zou kunnen doen
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!