stuurbekrachtiging en electrische problemen

Heb sinds een tijdje een 9n (1.4 55 kW AUA) die zacht gezegd niet helemaal klachtenvrij is. Maakt af en toe hoog zoemende geluiden (piewiewiew), waarbij de koplampen afwisselend meer en minder branden en ook het toerental wat moduleert. Stroom blijkt dan tussen 14,2 en 13,2 V op en neer te gaan. Begint spontaan, houdt ook weer spontaan op, geregeld meerdere keren per rit.

Na een tijdje ontdekte ik dat de pomp (TRW) van de stuurbekrachtiging bij dat zoemende geluid actief is, in het tempo van het moduleren. Het gezoem lijkt ook van de pomp te komen, je hoort het dan ook als je aan het stuur draait. Daar zit dus vermoedelijk het probleem. Het controlelichtje brandt ook af en toe. Heb oliepeil al eens bijgevuld (de bout die je in het reservoir van bovenaf kunt zien stond met de kop boven de vloeistof). Schokkerig sturen was toen over, maar lichtje bleef af en toe branden en het moduleren bleef ook.

Ik heb vandaag de stekkers van de pomp getrokken en rijd nu even zonder bekrachtiging, om te zien of het moduleren dan uitblijft. Vandaag in elk geval wel, dus dit lijkt wel de bron te zijn. Als dat zo is kan ik de volgende oorzaken bedenken:

- massaprobleem > massapunten schoonmaken
- zekering gaar > er is een gecombineerde zekering (F7) voor EGR, luchtmassameter, oliepeilzender en stuurbekrachtiging (gasklep laatst schoongemaakt, oliepeilzender heeft af en toe gebrand zonder dat peil te laag was), maar is er ook een hoofdzekering op de accu die van invloed is (zo ja, welke)?
- sensor G250 op stuurkolom kapot > nieuwe sensor
- pomp gaar > nieuwe, gereviseerde of gebruikte pomp, best prijzig grapje (weet iemand het onderdeelnummer bij een 1.4 55 kW AUA? De sticker voorop de pomp is niet meer leesbaar. Ik denk dat het een TRW JER 104 pomp is, maar zou dat graag zeker weten)
- stuurhuis gaar > idem

Heeft iemand nog aanvullende ideeën of ervaringen (en vooral: werkende oplossingen) met een van deze punten? Is 14,2 V sowieso niet aan de hoge kant? Zonder aangesloten pomp meet ik 13,8 V zonder ingeschakelde grote gebruikers, dat komt me vertrouwder voor. De dynamo is laatst vervangen (door tweedehands), omdat mijn dochter op vakantie in Frankrijk stil kwam te staan met een dode dynamo - de pechvogel. Zij had ook sores met het oliepeillampje, dat is mij naderhand niet meer gebeurd.

Ik wacht eerst nog even af of het moduleren nu wegblijft, dan wil ik de pomp weer aansluiten en bovenstaand lijstje langsgaan, van simpel naar minder simpel.

Rien (aka Empee)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75 pk blokcode AUA 
  • Leuk
Waarderingen: Maurits Lagerberg
Zou inderdaad beginnen te kijken bij de hoofdzekeringen (hier wil nog wel eens corrosie op komen, deze zitten "boven" op je accu) en bekabeling even doormeten, dat zijn in elk geval je goedkope opties, mocht het je pomp zijn zou ik even kijken naar een 2e hands exemplaar! Scheelt aanzienlijk in geld.. (zou dan wel even goed opletten of er geen gruis/vuil in je systeem zit)

Wat betreft je Dynamo, deze is 'normaal', spanning kan tot 14,4v oplopen (afhankelijk van wat je verbruikers opnemen).

Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat iemand met stuurpomp problemen de boel schoongespoeld heeft (ik meen met een bepaalde flush/reiniger er doorheen ook) en daarna was het probleem ook verholpen, volgens mij was had die alleen andere symptomen!
 
Dank voor deze tips! Na een paar dagen kan ik in elk geval vaststellen dat het uitschakelen van de stuurpomp een eind heeft gemaakt aan het modulerende gezoem. Tijd maken om stap voor stap door te lopen waar het probleem schuilt in de stuurbekrachtiging, dus...
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75 pk blokcode AUA 
Hallo Empee,

ik heb een dergelijk storing gedrag in mijn 9n3 1.4TDI. Ik zie dan dat de lampen minder vel gaan branden, en bij inschakelen van een stroomverbruiker zoals achterruit verwarming of seinen met groot-licht veroorzaakt een spanning (stroom) dip waarna alle toeters in het dashboard piepen en gaat veelal het lampje van de stuurbekrachtiging branden. In de meeste gevallen wordt daarbij ook het klokje en de dagteller in het dashboard gereset naar nul. Soms stopt de stuurbekrachtiging waardoor je je een breuk stuurt. Wanneer ik vervolgens het contact uitschakel en opnieuw start dan is de storing weg en werkt alles weer normaal. Dat resetten van de klokjes vanwege een stroom-dip vind ook met regelmaat plaats tijdens het rijden (vaak bij verminderen van vaart doordat je de rem gebruikt = stroomverbruik van de remlichten) en bij het afschakelen van de motor wanneer een rit beëindigd is. Tijdens de stroomdip valt de radio ook even uit. Deze auto heeft voor deze storing al (op garantie) een geheel nieuwe stuurbediening (alle schakelaars) en dynamo gehad. Er komen echter langdurige periodes voor dat de storing NIET voorkomt. De VW dealer had (nadat de garantie periode verstreken is) ook een voorstel naar mij gedaan om de massa kabel te vervangen, maar aangezien alle voorgaande acties niet geleid hebben tot de oplossing en er op basis van uurtje/factuurtje gewerkt wordt heb ik daar geen vertrouwen in. De storing komt immers ook geruime periodes niet voor waarbij ik de conclusie trek dat het geen massakabel probleem kan zijn.

met andere woorden: wie heeft ook last van deze storing en hoe is deze verholpen.

Groet, Gerben
 
Hallo Empee,

ik heb een dergelijk storing gedrag in mijn 9n3 1.4TDI. Ik zie dan dat de lampen minder vel gaan branden, en bij inschakelen van een stroomverbruiker zoals achterruit verwarming of seinen met groot-licht veroorzaakt een spanning (stroom) dip waarna alle toeters in het dashboard piepen en gaat veelal het lampje van de stuurbekrachtiging branden. In de meeste gevallen wordt daarbij ook het klokje en de dagteller in het dashboard gereset naar nul. Soms stopt de stuurbekrachtiging waardoor je je een breuk stuurt. Wanneer ik vervolgens het contact uitschakel en opnieuw start dan is de storing weg en werkt alles weer normaal. Dat resetten van de klokjes vanwege een stroom-dip vind ook met regelmaat plaats tijdens het rijden (vaak bij verminderen van vaart doordat je de rem gebruikt = stroomverbruik van de remlichten) en bij het afschakelen van de motor wanneer een rit beëindigd is. Tijdens de stroomdip valt de radio ook even uit. Deze auto heeft voor deze storing al (op garantie) een geheel nieuwe stuurbediening (alle schakelaars) en dynamo gehad. Er komen echter langdurige periodes voor dat de storing NIET voorkomt. De VW dealer had (nadat de garantie periode verstreken is) ook een voorstel naar mij gedaan om de massa kabel te vervangen, maar aangezien alle voorgaande acties niet geleid hebben tot de oplossing en er op basis van uurtje/factuurtje gewerkt wordt heb ik daar geen vertrouwen in. De storing komt immers ook geruime periodes niet voor waarbij ik de conclusie trek dat het geen massakabel probleem kan zijn.

met andere woorden: wie heeft ook last van deze storing en hoe is deze verholpen.

Groet, Gerben
Over duidelijke of een massa, of voedingsprobleem. Hoe is de accu en de dynamo?
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
hallo chucknorris,

Er is in het verleden vanwege deze storing door de dealer onder garantie de dynamo vervangen en toen is de storing ± een half jaar niet meer voorgekomen. Ik heb echter vaker periodes van meerdere maanden dat de storing geheel NIET voorkomt.
Je geeft aan dat er overduidelijk een massa probleem zou zijn. Moet ik daarbij denken aan de kabel van de accu naar het shutbord? (of zijn er andere plaatsen welke ik moet checken)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo chucknorris,

Er is in het verleden vanwege deze storing door de dealer onder garantie de dynamo vervangen en toen is de storing ± een half jaar niet meer voorgekomen. Ik heb echter vaker periodes van meerdere maanden dat de storing geheel NIET voorkomt.
Je geeft aan dat er overduidelijk een massa probleem zou zijn. Moet ik daarbij denken aan de kabel van de accu naar het shutbord? (of zijn er andere plaatsen welke ik moet checken)

Of een massa, of een voeding. Als het goed is dit een electrohydraulische stuurbekrachtiging van TRW. Deze pompen gaan nog wel eens kapot, of trekken extreem veel stroom tgv zwaarlopen. Is de accu nog wel goed?
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Even een update over deze kwestie:

Ik heb intussen de massapunten op de accu schoongemaakt (er bleek er een gebroken, maar dat had hier niets mee te maken) en die van de stuurpomp. Dat had geen effect. Een tijdje helemaal zonder stuurbekrachtiging gereden (krijg je spierballen van), toen bleef het gedoe achterwege. Vervolgens een diagnosekabel gekocht en VDCS Lite geïnstalleerd en eens gekeken wat er zoal loos is. Diverse foutcodes die verband houden met de stuurbekrachtiging (zie onder). In de measure blocks van de stuurbekrachtiging gezien dat er kleine stroomonderbrekingen optreden als het gemoduleer zich voordoet, en ook dat er af en toe absurde waarden optreden (meer dan 1000 m/s voor stuurbeweging). Dat bevestigde het vermoeden op grond van de foutcodes dat het probleem in de stuursensor zit (G250) en niet in de pomp (van TRW in mijn geval).
Vandaag kwam ik erachter dat ik eerder de verkeerde stekkers eraf had getrokken (links en midden, vanaf de voorkant van de auto gezien). De sensor is verbonden met de rechterstekker. Als ik die eraf trek, heb ik nog wel stuurbekrachtiging, maar worden signalen van de sensor niet aan de pomp doorgegeven. Een korte proefrit met loggen van VCDS doet vermoeden dat het lek hiermee boven is: de stuursensor. Omdat mijn Polo van 2002 is heb ik een 6q1423291 sensor, die lang niet zo gemakkelijk via het internet te scoren is als de nieuwere versie 6q0423445 (voor TRW pompen vanaf 2003). Mijn VW dealer vraagt nagenoeg 200 euro ex BTW. Ik zie het nog even aan hoe de auto zich zonder sensor blijft gedragen. Dan kan ik daarna kiezen of ik VW ga sponsoren of mijn geluk beproef in China, Polen of Tjechië...

Dank voor het meedenken, maar het is dus geen massa of dynamo probleem.

Belangrijkste foutcodes:
Controller 09 (cent. electronics) 01309 (stuurpomp module J500) 49-10 (no communication - intermittent)
Controller 44 (steering assist.) 00566 (steering assistance operation) 27-10 (implausible signal - intermittent), 00816 (stuursensor G250) 30-00 (open or short to plus) en 37-10 (faulty - intermittent)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75 pk blokcode AUA 
Dat zou op zich kunnen, maar het is wel een gok: gesteld dat de sensor nog OK is, hoe lang gaat dat dan duren? Heb ik dan meer vertrouwen in een nieuwe Chinese sensor? Heb zojuist bericht gekregen dat ik die voor 65 dollar (52 euro) kan bestellen, laat daar nog eens 15-20 euro verzendkosten bijkomen. Kan ik er drie kopen voor de prijs van één nieuwe bij de VW-dealer (!). Ik kan er nog rustig over nadenken, want met een niet-aangesloten sensor blijkt het prima rijden te zijn...
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75 pk blokcode AUA 
Of een massa, of een voeding. Als het goed is dit een electrohydraulische stuurbekrachtiging van TRW. Deze pompen gaan nog wel eens kapot, of trekken extreem veel stroom tgv zwaarlopen. Is de accu nog wel goed?
Hallo chucknorris, maar ook alle andere forum gebruikers, de accu is prima. ik heb zelf het vermoeden dat er een relais niet goed inschakelt wat zou verklaren dat bij het uitschakelen van het contact en opnieuw starten de storing laat verhelpen. er zijn dus ritten waar geheel geen probleem is, maar ook ritten waarbij ik aan de koplampen kan zien dat er een stroom probleem is. Wanneer ik tijdens zo'n probleem moment een richting aanwijzer aanzet dan dimmen de koplampen zodra de richting aanwijzers gaan branden. Wanneer ik vervolgens ook nog op de rem trap dan kan dat net teveel stroomverbruik betekenen waardoor alle toeters, bellen en lampen gaan branden. Na zo'n moment valt vaak de stuurbekrachtiging uit (lampje daarvan brand dan).
Mogelijk kunnen iemand aangeven hoe ik bij de relais kom welke bij de handel van de motorkap zit (boven de linker voetsteun) en welke hoofdrelais (mocht die daar zitten) ik moet hebben. Ik heb daar een relais ook horen klapperen nadat ik de auto uitschakelde. Op dat moment was er geen stroom beschikbaar voor o.a. de afstandbediening van de deurvergrendeling. Ik heb door de auto weer op contact te zetten deze storing verholpen.

Wie weet hier de oplossing voor.
 
Heb ik dan meer vertrouwen in een nieuwe Chinese sensor? Heb zojuist bericht gekregen dat ik die voor 65 dollar (52 euro) kan bestellen, laat daar nog eens 15-20 euro verzendkosten bijkomen. Kan ik er drie kopen voor de prijs van één nieuwe bij de VW-dealer (!). Ik kan er nog rustig over nadenken, want met een niet-aangesloten sensor blijkt het prima rijden te zijn...
Ik heb de gok gewaagd en via Alibaba bij Go-World autoparts een nieuwe sensor besteld. Ik zag pas later dat je eigenlijk minimaal 30 stuks moet bestellen, maar dat was blijkbaar geen punt. Ze waren op dat moment op, en ik moest een paar weken wachten op nieuwe voorraad. Toen kostte de sensor 110 dollar inclusief verzendkosten, dat was op dat moment 105 euro. Toen de sensor eenmaal op voorraad was, ging het snel: binnen een week per DHL thuis afgeleverd.
Vandaag heb ik de sensor vervangen. De oude sensor eruit halen was nog het lastigst, je kunt er verrekte slecht bij en het zicht houdt ook niet over. Uiteindelijk heb ik het van onderaf gedaan (leve de smeerput), met de linkerarm vanaf de voorkant over de draagarm en de rechterarm vanaf het wiel over de draagarm. Je moet geen dikke polsen hebben... De sensor zit vast met twee torx boutjes T25. De kabel zit met een heleboel clipjes vast. De nieuwe sensor monteren ging iets makkelijker, omdat de kant waar de boutjes in moeten net een andere vorm heeft, waardoor je iets beter kunt zien wat je doet.
Het goede nieuws: de sensor doet wat hij moet doen - hij werkt naar behoren. Het slechte nieuws: als ik het contact aanzet, gaat het storingslampje van de stuurbekrachtiging uit, maar zodra ik start gaat het weer aan. VCDS Lite herkent de sensor niet (hij kan geen contact maken met de controller), en ik kan dus geen fouten uitlezen. Als iemand een suggestie heeft hoe dit op te lossen is...
Ik tel mijn zegeningen: de stuurbekrachtiging werkt naar behoren. Dat brandende lampje, ach, daar zit ik al maanden tegen aan te kijken, ik zou het nog gaan missen.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75 pk blokcode AUA 
Hi Empee,

Ik heb naar alle waarschijnlijkheid exact het zelfde probleem net als jij dit had eerder dit jaar. Constant dimmende verlichting (zowel buiten als binnen) en het zoemen van de stuurbekrachtigings pomp. Zelf heb ik met een vriend ook al alle accu polen/zekeringen nagekeken en diversen metingen gedaan (accu, dynamo en massa). Wat inderdaad opvalt is het pieken en dalen van de spanning tijdens het zoemen van de pomp. Wat je aangeeft is dat de pomp het af en toe "goed" (lees: zoals het hoort) doet en dat op die momenten de verlichting buiten en binnen OK is. Heb ik dat goed? Precies het zelfde lijkt ook hier het geval en er zit geen verband in voor zover ik het zie. Het lijkt er in ieder geval op dat bij mij ook de senser (G250) voor mijn Polo uit 2002 (eerst op naam gezet volgens RDW in 2003, maar ik neem aan dat deze in 2002 gemaakt is) vervangen moet worden. Deze sensor moet ik dan hebben als ik jou verhaal volg; 6q1423291. De kabel van die van de sensor naar de pomp toe gaat heb ik zien zitten.

Voor de zekerheid nu een kabel besteld om de auto uit te lezen en ga ook VDCS Lite installeren. Mocht ik nou precies het zelfde terug krijgen als dat jij kreeg bij het uitlezen lijkt het mij valide om een vervangende sensor te gaan bestellen.

Thanks voor je duidelijk omschreven posts in deze, heeft me goed geholpen om het probleem wat ik heb uit te zoeken.

Groet,
Maurits
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Vanochtend de sensor los gemaakt op de stuurbekrachtings motor. Toen was het zoemen inderdaad weg net als beschreven hierboven door Empee.
Had voor de zekerheid ook een volkswagen dealer geinformeerd naar een nieuwe sensor, deze koste bij hen 200,- en dan moest ik de oude inleveren.... gekke gang van zaken. Je zou bijna zeggen dat zij dan de oude sensor "repareren" en weer verkopen. Denk dat ik eerst de sensor er helemaal tussenuit haal en deze schoonmaak alvorens in overga tot het aanschaffen van een nieuwe sensor op Ali Express Go World Auto Parts.
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Een vervolg op mijn elektrische problemen.
Een week geleden werd ik geconfronteerd met een probleem dat mijn auto wel starte maar naar ± 1 seconde weer uitviel. Daarbij bleef het lampje van de wegrijdblokkering knipperen. Vervolgens probeerde ik de andere sleutel met hetzelfde resultaat. Vervolgens 2,5 uur bij de dealer de zaak uit laten lezen, maar die kon geen duidelijke oorzaak vinden en opperde het instrumenten paneel te vervangen. Aangezien mijn 1.4 TDI van november 2007 is en 240.000 km op de teller heeft staan schat ik (door de reparatie kosten) dat mijn auto elektronisch total-loss is. Om de auto weer rijdbaar te maken heb ik in de EDC17U01 door http://beldam.eu/index.php?route=product/product&path=87&product_id=245 de IMMO laten verwijderen. De auto rijd weer maar het lampje van de gloeispiraal en de wegrijdblokkering blijft nu tijdens het rijden knipperen. Er is dus overduidelijk een verstorende factor. Ik vermoed zelf dat het de spoel in het contactslot defect is (of geen spanning krijgt) welke de sleutel moet herkennen, maar dit is niet herkent/benoemd door de dealer. De dealer heeft namelijk twee pogingen gedaan om de sleutels opnieuw in te lezen en beide keren stopte het lampje met knipperen op het moment dat de monteur deze actie uitvoerde. Na een startpoging ging deze echter meteen weer knipperen.
Graag zie ik van degene die eenzelfde probleem heeft gehad de mogelijke oplossing.
Groet, Gerben
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!