Test 4 seizoenen vs winterband

Roon

Bekend lid
1,174
428
112
Hierbij een artikel van nu.nl waarbij de 4 seizoenen banden wordt vergeleken met winterband bij droog wegdek, regen en sneeuw.
Staan ook aantal merken bij.
Gaat alleen over remweg, niet zozeer over geluid, slijtage en comfort.

Dacht is misschien interessant om te delen.

 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V 86PK 
Zoals eerder in een ander draadje door mij aangegeven kies ik ervoor om in de winter een 4-seizoenenband te rijden en in de zomer een performance band. Maar goed, ik rij dan ook een GTI en verlang wat extra's van het rijgedrag. Vandaag besteld: Borbet Y black velgen met Michelin CrossClimate. Deze worden zaterdag eronder gezet en zal dan een foto posten.
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
  • Leuk
Waarderingen: Arends1989
Zoals eerder in een ander draadje door mij aangegeven kies ik ervoor om in de winter een 4-seizoenenband te rijden en in de zomer een performance band. Maar goed, ik rij dan ook een GTI en verlang wat extra's van het rijgedrag. Vandaag besteld: Borbet Y black velgen met Michelin CrossClimate. Deze worden zaterdag eronder gezet en zal dan een foto posten.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen!
 
Volkwagen  Polo AW GTI  2.0TSI 200PK 
Zoals eerder in een ander draadje door mij aangegeven kies ik ervoor om in de winter een 4-seizoenenband te rijden en in de zomer een performance band. Maar goed, ik rij dan ook een GTI en verlang wat extra's van het rijgedrag. Vandaag besteld: Borbet Y black velgen met Michelin CrossClimate. Deze worden zaterdag eronder gezet en zal dan een foto posten.

Als je dan toch voor 2 sets kiest, waarom dan niet gelijk voor winter en zomer? Zijn 4 seizoenen banden (veel) goedkoper dan winterbanden?
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Als je dan toch voor 2 sets kiest, waarom dan niet gelijk voor winter en zomer? Zijn 4 seizoenen banden (veel) goedkoper dan winterbanden?
Nee, 4-seizoenen banden zijn zeker niet goedkoper. Maar de Nederlandse winters zijn zéér wisselvallig en zelfs temperaturen boven de 10 °C zijn geen uitzondering meer. En de winterband verliest zijn grip als het warmer wordt (>7°C), bovendien in natte condities is de winterband geen uitblinker en wint de 4-seizoenen band. Daarom kies ik een 4-seizoenen band voor de winter. Daarentegen wil ik in de zomer met een performance band rijden (want ik rij GTI) en wissel ik weer naar de ContiSport Contact.
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
  • Leuk
Waarderingen: Singer en Robster
Wie weet bevallen ze zo goed dat je ze er onder laat ;) Benieuwd naar de ervaring, ik overweeg ze er het hele jaar te gaan gebruiken tzt. Hoor daar goede verhalen over van mensen met meer pk's en Nm's dan ik en die ook niet continue high performance rijden.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Wie weet bevallen ze zo goed dat je ze er onder laat ;) Benieuwd naar de ervaring, ik overweeg ze er het hele jaar te gaan gebruiken tzt. Hoor daar goede verhalen over van mensen met meer pk's en Nm's dan ik en die ook niet continue high performance rijden.
Ik snap het nog steeds niet, ook als je dat niet continue doet. en dan wil je een keer wel hoeken en dan zijn je banden de begrenzende factor. dat zijn ze natuurlijk altijd wel. maar nu eerder dan een performance zomerband
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Nou, probeer het eens uit, wie weet valt het reuze mee ;)
ik ga niet voor iets wat reuze meevalt, ik ga voor iets wat het beste is en niet een compromis.
Zomers moeten die banden gewoon doen wat ik wil, en in de winter is het natuurlijk altijd gewoon goed opletten, en rij ik op winterbanden ivm duitse klanten waar ik zo nu en dan kom.
Maar ieder z'n eigen ding natuurlijk,
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Ja, als ik niet ontkwam aan winterbanden, dan deed ik het waarschijnlijk ook zo. Gelukkig zit ik er niet (meer) aan vast. vond het een groot nadeel dat je dan een groot deel van het jaar rijdt op banden waarvoor de weersomstandigheden eigenlijk niet geschikt zijn. benieuwd naar de ervaringen van @EdLiMi
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ja, als ik niet ontkwam aan winterbanden, dan deed ik het waarschijnlijk ook zo. Gelukkig zit ik er niet (meer) aan vast. vond het een groot nadeel dat je dan een groot deel van het jaar rijdt op banden waarvoor de weersomstandigheden eigenlijk niet geschikt zijn. benieuwd naar de ervaringen van @EdLiMi
Winterbanden rij ik hooguit 3/4 maanden op, laat er op en vroeg er weer af :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
veel te simpel; nl juist lang niet altijd. Veelal zul je met een winterband in totaal ongeschikte omstandigheden voor die band rondrijden waarbij je met een all season beter af was. . Kun je er niet omheen, dan ja uiteraard. Maar anders....
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: EdLiMi
Vandaag laten monteren: Borbet Y velgen, inclusief Michelin CrossClimate 215/45/17. Misstaat de auto niet (Borbet Y heb ik gekozen dankzij Snowdude ;), waarvoor dank). Wel van 18" zomer wielen naar 17" 4-seizoen wielen gegaan. Eerste indruk: weinig afrolgeluid t.o.v. Conti SportContact, stuurprecisie is iets minder, maar ik heb niet dat week gevoel van een winterband. Daarnaast iets meer comfort op een klinkerweg (heeft ook te maken met 17"). Ik heb ook nog even gehoekt en grensbereik ligt ver genoeg:). Buitentemperatuur was +2°. Kortom, het valt zeker niet tegen.
 

Bijlagen

  • IMG_0851.jpeg
    IMG_0851.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 48
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
Dat bedoel ik! ;) Nmm prima geschikt voor degenen die niet persé van het hoeken zijn en niet voortdurend op het scherpst van de snede of daaromtrent rijden.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
@JM89: Absoluut ga ik in de zomer met de Conti SportContact verder (en als deze versleten zijn, komen daar in de plaats Michelin Pilot Sport 4). Daar zit wel meer gevoel in en bij hogere temperaturen ook meer grip. Ik geloof dat dit de ideale combinatie is voor onze GTI's, mits je niet op wintersport gaat.
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
Uiteindelijk toch besloten nu al te gaan voor de Crossclimates +. Afspraak voor 2/12.
Vind het toch geen prettig idee aan de zomerbanden te zijn overgeleverd. Kan op zich de auto laten staan, maar je weet nooit of er zich ineens dringende omstandigheden voordoen. Zal verslag doen van mijn bevindingen
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!