Trekhaak gemonteerd

Peterrr

Actief lid
Heb een vaste trekhaak laten monteren mijn auto is gechipt naar 110 pk ong en 290 koppel hoeveel mag ik nu eigenlijk trekken?

Volkswagen  6c 
volgens mij nog altijd maar het maximum wat op te papieren van de wagen staat als je geen bekeuring wil..

Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019 
De gegevens op de kentekencard zijn leidend, volgens mij is het gewicht wat je mag trekken gebaseerd op de bouw, gewicht en motor vermogen.

.  . 
Beide antwoorden hierboven kloppen. Je mag nog steeds hetzelfde gewicht trekken als voor de chiptuning. Dit gewicht kan je terugvinden op het gelijkvormigheidsattest.

Je motor is nu misschien wel krachtiger, maar een veilig trekgewicht is veel meer dan motorvermogen.
Dit is ook:
  • Het gewicht van je wagen om de sleep in een noodsituatie onder controle te kunnen houden
  • De remmen om de sleep veilig en snel tot stilstand te kunnen brengen
  • Het chassis van je wagen dat de extra krachten van een bruusk manoeuvre in een noodsituatie moet kunnen verwerken
Deze punten worden allemaal niet gewijzigd door een chiptuning waardoor het maximale sleepgewicht ongewijzigd blijft.

Mocht je in een erg onwaarschijnlijk geval bovenstaande punten toch kunnen wijzigen, zal je wagen volledig moeten opnieuw gekeurd én gehomologeerd worden door Volkswagen. (+ je moet hen weten overtuigen van je aanpassingen)

Ik denk eerlijk gezegd dat als je een hoger trekgewicht wilt, je beter een andere wagen kan kopen.

Extra tip:
Op https://caravantrekker.nl kan je een simulatie maken van wat een aanbevolen maximale trekgewicht is voor je wagen. VW geeft een maximum op, maar het aanbevolen trekgewicht voor op bv de autosnelweg of in de bergen, ligt nog wat lager.

Volkswagen  Polo 9N3 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!