Trillen en slecht starten

Hallo allemaal!

ben net nieuw op het forum, ben lid geworden om jullie expertise te raadplegen.

heb een VW Polo 1400 TDI bouwjaar 2005 met inmiddels 316000 KM op de teller.

de Polo begon een tijdje terug nogal te trillen tijdens het optrekken, en het blok liep stationair ook niet lekker en stond behoorlijk heen en weer te schudden (ben er van op de hoogte dat een 3 cilinder altijd een beetje onrustig loopt) maar dit was bovenmatig schudden.
Had het een tijdje ervoor ook toen bleek de bekabeling van de verstuivers gaar, vervangen en klaar was het.
Nu dacht ik weer aan de verstuivers, heb ze daarom laten reviseren. Het probleem was daarmee niet verholpen helaas.
2 weken geleden kwam slecht starten erbij, bedrijf gebeld die de verstuiver revisie had gedaan of dat daar weer aan kon liggen? Hij heeft ze er weer uitgehaald, nieuwe ringen erop gezet en weer gemonteerd, bijkt het niet te zijn.
Verstuivers zijn daarmee uitgesloten (lijkt mij)
Moet toegeven dat de startmotor ook niet al te fris meer is!

het vreemde is wel, wat het schudden betreft, soms loopt het blok zo soepel, zoals het hoort. En soms heeft ie dat bovenmatige schudden... dus niet constant.

dus 2 problemen.. slecht starten, en het schudden (misschien massa vliegwiel?)

zo’n 2 jaar geleden is de EGR uit de software geschreven en is die gechip tuned. Vorige week gasklephuis los gehad en tot mijn verbazing zag ik de plunjer in de EGR klep nog op en neer gaan, is dat normaal? Is wel afgedopt door een blindplaatje. En kan het EGR slecht starten en/of het schudden veroorzaken?

alvast erg bedankt voor de reacties!
Kijk er naar uit want wil het graag op zien te lossen
 
Volkswagen  Polo  1.4 TDI 
Een hele simpele vraag, Heb je foutcodes ? oftewel is de auto al eens uitgelezen.

Op je EGR vraag, indien dit niet juist is gedaan en niet juist is afgesloten dan kan een EGR open blijven staan en hierdoor stikt je motor eigenlijk, en kan die slecht lopen/afslaan.

Meestal met een kapot vliegwiel hoor hem rammelen.

Je kan ook een filmpje maken, uploaden via YouTube en hier de link plaatsen
 
Dank voor je reactie!

al een paar keer uit laten lezen, geen foutcodes helaas..

is al een tijd geleden dat de EGR uit de software is geschreven, en het probleem van schudden en slecht starten is iets wat ie sinds een maand of 4 doet.

het schakelen is ook steeds anders, ene keer heel soepel zoals het hoort, andere keer met wat meer moeite in de versnelling te krijgen. Als ik de bak in vrij zet en koppeling pedaal omhoog, hoor ik heel zachtjes een soort van schurend geluid, dus geen rammelend geluid
 
Volkswagen  Polo  1.4 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!