Tuning en EGR ervaring van de leden

Heyhey,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Polo 6R 1.2 TDI BlueMotion uit 2011 met iets meer dan 110k op de teller. Mijn eerste indrukken zijn erg positief behalve het vermogen en verbruik van het beestje.

Ik heb wat rondgevraagd in mijn omgeving en ik werd er al snel op gewezen om de EGR klep weg te laten uitschrijven en mogelijk ook om hem te chiptunen. Deze combinatie zou ervoor moeten zorgen dat hij wat zuiniger en fijner rijdt.

Ik zou graag de ervaringen willen horen van de leden die hun Polo hebben getuned (specifiek de 1.2 TDI). Ik heb mij wel wat verdiept in de verschillende soorten tuning. Ondanks dat ik redelijk wat ervaring heb in motoren (tweewielers), heb ik dit niet met auto's.

Ik heb meerdere tuning bedrijven langs zien komen met allemaal ook verschillende soorten resultaten in vermogen (variërend tussen 95pk en 105pk). Ook iets gelezen over een externe tuning box of de ECU zelf etc.

Kan iemand mij zijn of haar ervaringen delen betreft chiptuning + EGR uitschrijven en of dit aan te raden is? Is het verbruik verbeterd? Zijn en er andere problemen voorgekomen? Etc.

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
verbruik hangt af van je rechtervoet. ik kan 1 op 25 rijden en 1 op 15. egr heeft geen invloed op je verbruik.
Dat snap ik ja. 1 op 25 haal ik niet eens op de snelweg wanneer ik 100 kmh rijd. In de stad rijden kom ik uit op een verbruik van 1 op 13 ongeveer en op de snelweg rond de 1 op 22.

Betreft de EGR, sommige tuning bedrijven geven wel aan dat het verbruik beter wordt na het uitschrijven van de EGR. Vandaar mijn vraag ook.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Bij het uitschrijven van de EGR klep worden de uitlaatgassen niet meer geregenereerd, dus de motor wordt wat zuiniger. Wel zal je roetfilter sneller vervuilen.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
Dat snap ik ja. 1 op 25 haal ik niet eens op de snelweg wanneer ik 100 kmh rijd. In de stad rijden kom ik uit op een verbruik van 1 op 13 ongeveer en op de snelweg rond de 1 op 22.

Betreft de EGR, sommige tuning bedrijven geven wel aan dat het verbruik beter wordt na het uitschrijven van de EGR. Vandaar mijn vraag ook.
Probleem is dat dat je te veel verwacht van het “motortje” het is maar een 1.2 L 3 cilinder diesel.
Je moet er gewoon rustig mee rijden en optijd op schakelen, kortom je complete rijstijl aanpassen.
Chippen maakt hem sneller en laat het wellicht beter rijden, indien je dan je rijstijl niet veranderd blijft deze “onzuinig”
Indien je een zuinige rijstijl heb, en je chipt hem dan wordt die in theorie zuiniger.
 
Kun je uitleggen waarom een tdi zuiniger wordt van uitgeschreven egr. Dat is nieuw voor mij
De egr stuurt zuurstofarme uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in, om zo tot een lagere stikstofoxide uitstoot te komen; de uitlaatgassen worden zo opnieuw verbrand. Uitgeschreven (en afgedopte) egr = alleen maar schone zuurstof en geen uitlaatgassen meer naar de cilinders, dus betere verbranding, dus zuiniger. Dat is de theorie en ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Of het in de praktijk allemaal zoveel scheelt, weet ik natuurlijk niet...
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
  • Leuk
Waarderingen: MarkStb
Dat klopt, met een uitgeschreven EGR krijgt een motor meer zuurstof. Echter is het niet zo dat een motor met een zuurstof tekort draait (te rijk). Dit leidt tot zwarte rook, inefficient brandstofverbruik en minder vermogen. Dat is niet het geval. Een dieselmotor loopt sowieso op een luchtoverschot (te veel lucht). Dus ik denk zelf niet dat een afgedopte EGR daarop invloed heeft.

Hooguit op vermogensverlies vanwege een dichtgeslibte inlaat, maar dat is een extreem scenario.
 
Ik kan inderdaad bevestigen dat de auto ietsjes zuiniger wordt na de chip en het afsluiten van de EGR klep. Ik weet niet welke van de twee dit veroorzaakt, misschien gewoon de combinatie.

Door het vermogen, kun je vroeger schakelen. en sneller optrekken met minder gas. Door het afsluiten van de EGR krijgt de motor meer schone lucht ipv schone lucht vermengd met uitlaatgassen. Het zou best de combinatie kunnen zijn.

Zie hiernaast mijn spritmonitor verbruik. Ik houd het verbruik al 110k kilometers bij. Je kunt er als goed is zo uitpikken wanneer de auto gechipt is. (degene die het goed heeft, krijgt eeuwige roem en een virtuele slagroomtaart!)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
  • Haha
Waarderingen: Sal
Dat klopt, met een uitgeschreven EGR krijgt een motor meer zuurstof. Echter is het niet zo dat een motor met een zuurstof tekort draait (te rijk). Dit leidt tot zwarte rook, inefficient brandstofverbruik en minder vermogen. Dat is niet het geval. Een dieselmotor loopt sowieso op een luchtoverschot (te veel lucht). Dus ik denk zelf niet dat een afgedopte EGR daarop invloed heeft.

Hooguit op vermogensverlies vanwege een dichtgeslibte inlaat, maar dat is een extreem scenario.
indirect zal het enigszins invloed hebben op t verbruik: Minder vermogenafgifte bij het zelfde verbruik leid vaak tot een grotere vermogensvraag van de bestuurder. dit leid dan weer tot een hoger verbruik. Echter, het grootste verschil van een afgedopte EGR is het vermogen bij lage toeren. De motor word iets minder lui (voor zover dit kan bij een 1.2 TrekkerDieselInjectie).

Overigens was mijn ervaring met mijn 1.2TDI het zelfde: traag als dikke stront in een trechter, eenmaal op snelheid een fijne reisgenoot.
Op de snelweg haalde die van mij 1:25 bij 125km/h richting Frankrijk, maar de afstanden in Nederland resulteerden vaak in 1:22 op de snelweg en 1:15 in de stad. Dan maakte het weinig verschil of ik rustig dieselde of dat ik als een jekko optrok bij het stoplicht. Om deze auto soepel te laten rijden is het noodzakelijk om de auto te behandelen als benzine (schakelen tussen de 2000 en 3000 toeren) en dat is niet bevordelijk voor het verbruik....
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dan maakte het weinig verschil of ik rustig dieselde of dat ik als een jekko optrok bij het stoplicht.

Om deze auto soepel te laten rijden is het noodzakelijk om de auto te behandelen als benzine (schakelen tussen de 2000 en 3000 toeren) en dat is niet bevordelijk voor het verbruik....

Dit komt mij toch enigszins tegenstrijdig over
 
  • Leuk
Waarderingen: Famous1303
Ik kan inderdaad bevestigen dat de auto ietsjes zuiniger wordt na de chip en het afsluiten van de EGR klep. Ik weet niet welke van de twee dit veroorzaakt, misschien gewoon de combinatie.

Door het vermogen, kun je vroeger schakelen. en sneller optrekken met minder gas. Door het afsluiten van de EGR krijgt de motor meer schone lucht ipv schone lucht vermengd met uitlaatgassen. Het zou best de combinatie kunnen zijn.

Zie hiernaast mijn spritmonitor verbruik. Ik houd het verbruik al 110k kilometers bij. Je kunt er als goed is zo uitpikken wanneer de auto gechipt is. (degene die het goed heeft, krijgt eeuwige roem en een virtuele slagroomtaart!)
April 2019, kom maar op met die virtuele slagroomtaart haha!

Het is wel te zien dat het verbruik minder is. Wat is de exacte tune die je hebt gedaan? Er zijn namelijk enorm veel bedrijven die chiptuning doen met veel verschillen in vermogenstoename (95pk tot 105pk). Ik zou op dit moment niet weten waar ik mijn Polo zou moeten laten tunen (EGR uitschrijven + chiptunen). o_O
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
23 maart 2019 was inderdaad de afspraak. Het eerste resultaat is dus inderdaad zichtbaar de tweede tankbeurt daarna. Hoe komt dat? Ik heb nogal 'getest' zo vlak na het chippen. o.a. topsnelheid, heel vaak hard optrekken... even aan pa en broer het verschil laten voelen enzovoort.
Na een week of 2,3 is dat dan 'gewoon' en ga je weer je normale kilometers draaien, dan zie je pas het verschil in verbruik.

Slagroomtaart-1.jpg

Ik heb het bij VVT in Marum laten doen, deze doen als 1 van de weinige standaard een rollerbank voor en na. Toentertijd hadden zij voor mij de beste deal en de gunstigste afstand.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Mijn Polo 6R Bleumotion 1.2 TDI is ook gechipt doormiddel van een box van Ventura Tuning. Hij is van 75pk naar 97pk gegaan.
Verschil merk je echt goed, vroeger (is al 9 jaar geleden getuned) trok hij van geen meter op, nu gaat dat stuk vlotter.
Daarnaast rij ik op met normaal rijgedrag op een beetje afstanden zo 1 op 24.

Verder is er niks gedaan met de EGR klep, wel is er een andere roetfilter ingegaan.
Nu 9 jaar verder nog steeds zeer tevreden met de tuning, nooit problemen gehad alleen maar voordelen!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R Bleumotion  1.2 TDI - 97pk 
Als ie standaard goed rijdt en het verbruik is ok dan zou ik er niks aan doen. 1.2 tdi met extra pk tuning, betekent dat het egr en roetfilter sneller vervuild raken en gaan deze beide eerder defect dan standaard werk. Het beste rijervaring met weinig problemen haal je eruit met deze blokken door alleen het egr en dpf uit te zetten en verder zoveel mogelijk standaard pk’s maar dan eigenlijk ook wanneer er veel problemen zijn door het egr en dpf en reparatie kosten hiervan te hoog zijn voor het persoongebonden budget. Kleine zuinige benzine auto is dan nog een betere keuze.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!