Beste allen,
Ik heb een mooie polo 6C1 uit 2014 die reed als een zonneke. Af en toe een doppie olie en wat liefde, maar dat was prima te doen. Ik heb hem destijds softwarematig laten chilpen
2023 wilde ik optrekken bij een stoplicht tot ik ineens geen vermogen had. Een knipperend spiraallampje en ik wist genoeg: dit gaat was kosten.
Wat bleek: turbo kapot en door het hele circuit verspreid. Via een turbospecialist een gereviseerde turbo gehaald, nieuwe pakkingset, roetfilter laten wassen aangezien die er al af was en op advies van de turbospecialist een nieuwe intercooler. Een flinke kostenpost dus.
Maar nu, iets meer dan een jaar verder rij ik terug en leek ik een stoomtrein. De auto startte onrustig, viel stationair uit en ik hoorde een hoge fluit. En ja hoor: foutcode lage turbodruk en noodloop. Ik dacht nog: oh een gescheurde slang.
Maar helaas: weer de turbo… dus weer hetzelfde proces als in 2023..
Nu is mijn vraag of naja vragen:
- is dit een polo kwaal?
- De turbospecialist gaf aan dat de EGR klep de boosdoener kon zijn. Kan dat?
- is het te wijten aan verkeerd monteren?
Al met al een bijzondere bak… ik heb nu een eigen merk turbo gekozen
Ik heb een mooie polo 6C1 uit 2014 die reed als een zonneke. Af en toe een doppie olie en wat liefde, maar dat was prima te doen. Ik heb hem destijds softwarematig laten chilpen
2023 wilde ik optrekken bij een stoplicht tot ik ineens geen vermogen had. Een knipperend spiraallampje en ik wist genoeg: dit gaat was kosten.
Wat bleek: turbo kapot en door het hele circuit verspreid. Via een turbospecialist een gereviseerde turbo gehaald, nieuwe pakkingset, roetfilter laten wassen aangezien die er al af was en op advies van de turbospecialist een nieuwe intercooler. Een flinke kostenpost dus.
Maar nu, iets meer dan een jaar verder rij ik terug en leek ik een stoomtrein. De auto startte onrustig, viel stationair uit en ik hoorde een hoge fluit. En ja hoor: foutcode lage turbodruk en noodloop. Ik dacht nog: oh een gescheurde slang.
Maar helaas: weer de turbo… dus weer hetzelfde proces als in 2023..
Nu is mijn vraag of naja vragen:
- is dit een polo kwaal?
- De turbospecialist gaf aan dat de EGR klep de boosdoener kon zijn. Kan dat?
- is het te wijten aan verkeerd monteren?
Al met al een bijzondere bak… ik heb nu een eigen merk turbo gekozen
Volkswagen
Polo 6C1
1.4 TDI 75PK - Gechipt naar 115PK