U010100 & C114602 DSG Storing? - auto schiet tijdens rijden uit versnelling - 1.0 TSFI Bluemotion 2016 6C

Hoi allemaal!


3 dagen gelden deed ik boodschappen met mijn vertrouwde polo uit 2016. Nadat ik het parkeerterrein opkwam wou me auto niet starten en had ik een bandenspanningsstoring.
Een vriend van me gebeld die vroeger een garage had en hij gaf aan dat ik moest proberen te resetten, na een beetje kloten lukte dat en starte de auto weer.

Een dag later maakte ik het zelfde mee. Ik stapte de auto in en deze wou niet starten, dit keer lukte het niet om de bandenspanning te resetten en na een half uur was me accu leeg. Me vader kwam met startkabels en de auto deed het meteen.

Die zelfde avond reed ik weer in mijn vertrouwde polo de snelweg op. Het begon met mijn cruisecontrol die niet meer aanging (cc icoonmet uitroepteken).tempImagezt4Mzj.png

20 min later met een snelheid van ongeveer 100 leek het alsof opeens mijn DSGbak in neutraal stond en kreeg ik de melding dat mijn bandenspanning gerest moest worden. Ik had de auto aan de kant gezet en Rijkswaterstaat gebeld. De motor stond nog aan, maar de bak herkende de stand niet (d/n/r).

Ik deed de auto uit en wou weer starten, dat lukte niet meer. De auto stond in zn p en wou er niet uit. Rijkswaterstaat had een accubooster erop gezet en de auto deed het weer. Ik werd afgezet bij een tankstation met een draaiende motor.

Ik heb binnendoor naar huis kunnen rijden.Af en toe viel de auto uit zn versnelling in zn vrij. Keuzehendel knippert op dat moment. Door de pook de wisselen van n naar d en naar d1, d2 etc kon ik weer doorrijden.

De dag erna naar de garage geweest en de auto heeft de volgende storingen:
- U010100 Geen comm. met transmissieregelmod
- C114602 Bandenspanningindicator signaalstoring

tempImagelZTSdU.png

Mijn accu is vervangen omdat deze was leeggetrokken tijdens het stilstaan en aan vervanging toe was.
Gisteravond deed ik een testronde in de buurt en kwam de storing terug na 15 min. Waarbij de auto uit zn versnelling springt en de bovenstaande foutcodes opslaat.
Vanmorgen heb ik 2 uur rondgereden en kwam de storing niet meer terug. De auto is meerdere keer uitgelezen maar hier komt niets naar voren.

Het enige wat opvallend is blijft de 'afwijkende' spanning op zekering SB9 (zekering onder stuurkolom) van 8/9V.IMG_5181.PNG

De garage kan niets met het probleem omdat het nu niet aanwezig is.

Heeft iemand toevallig het zelfde type polo en zou hij/zij kunnen kijken of deze spanning normaal is?
Herkent iemand dit probleem?

Gr, de Polodrager
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.0 TFSI 
Heb je de zekeringen bovenop de accu ook nagemeten? Voelt bijna dat wanneer de startkabels de accu raken dat er weer een verbinding wordt gemaakt met oa de ABS of transmissie module. Aangezien je nu met een nieuwe accu rondrijdt, en je deze correct hebt aangemeld en nagemeten zal het voltage nu wel in orde zijn.

Je kan tijdens de melding/storing wel via de software in de bak module? Kun je bij de foutmelding ook zien wanneer deze is ontstaan? Alle DTC's zijn succesvol verwijderd de laatste keer?
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Alle zekeringen zijn nagelopen.

De storing heb ik niet meer actief kunnen krijgen na de laatste keer wissen.

Ik las iets over een mogelijkheid tot een kapotte BCM of Mechatronica?
Ergens denk ik dat het de BCM kan zijn omdat deze de verschillende computers verbind.

Zekering SB9 met 9volt lijkt mij niet in orde (de 7,5A zekering onder stuurkolom (locatie: meest linker in midden)). Kan iemand dit nameten op en andere polo?

Verder is de storing niet meer teruggekomen na het wissen. Gisteravond is het voorgevallen maar vanmorgen uren rondgereden en kreeg de storing niet terug.

Kan niet achterhalen wat er nodig is om de storing te laten ontstaan.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.0 TFSI 
Gisteravond dook de storing weer op. De automaatbak schoot uit z'n versnelling.

Het begon met een uitroepteken bij me cruisecontrol, 1 seconden later kreeg ik een melding voor bandenspanningscontrole, de d bij mijn versnellingsbak begon te knipperen en op me dashboard was de stand van mijn versnellingsbak niet meer zichtbaar. Ik kon na friemelen weer eventjes doorrijden en de auto veiligstellen. Met wat friemelen (tussen d en n) kon ik weer doorrijden.

Iemand een idee?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.0 TFSI 
Kon je tijdens deze melding via je uitlees software in de bak module of de ABS regelaar? Welke storingen (DTC) waren nu actief?

Ik zou je adviseren anders iets van VCDS of iets dergelijks te regelen. Zo kun je meer inzien wat de auto aan het doen was ten tijde van ontstaan (RPM, voltage, ect ect)

Ik zou voor je SB9 kunnen nameten maar heb niet dezelfde setup. De ABS unit gaat wel over TPMS, cruise en zit onder deze zekering. Ik heb in het verleden draadbreuk gehad op de CAN communicatie kabel naar de ABS module. Toch krijg je dan een kerstboom aan lampen op de dash. Daarbij leg ik niet direct de link met de DSG code (U010100) hier.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat je DSG module problemen geeft.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Ik blijf het vreemd vinden dat op sb9 maar 9v wordt aangetroffen. Ik heb de BCM losgetrokken en toen viel deze spanning weg.
Ik twijfel dus of de BCM voor een onjuiste voeding zorgt waardoor dit probleem soms tijdelijk opkomt.

De storing komt incidenteel voor en is moeilijk te genereren met rondrijden. Dus het uitlezen is me niet gelukt tijdens dat de storing actief is.
Hoop niet dat het een draadbreuk is, die moeilijk te vinden zal zijn.

Als je dsg module zegt, heb je het dan over de mechtronic?

Een kennis van me heeft een garage met een Snap-on tool die we hiervoor gebruikt hebben.

Auto uitgelezen en de volgende storingen aangetroffen:

1. Motorregelmodule
-U010100 Geen Comm met transmissieregelmod

2. Tranmissie
- geen

3. Remelektronica
- U010100 Geen Comm met transmissieregelmod
- C114602 Bandenspanningindicator, signaalstoring
-----------------------------------------------
Zie onderstaande afbeeldingen voor data uit de U010100 storing:

IMG_5211.jpg
IMG_5212.jpg
 
Volkswagen  Polo 6C  1.0 TFSI 
2. Tranmissie
- geen

Kijk hierom vroeg ik of je erin kon komen. Als er geen toegang is, kun je ook niet lezen wat er mis is anders dan U010100 (geen communicatie). Wat kan voorkomen is dat door temperatuur schommelingen contacten in de TCU/TCM (= Transmissie control unit of module) kunnen uitzetten en dus contact verliezen. De TCU bestaat uit een computer deel en het mechatronica deel.

K3GM7Qh04Hfgja8Q.jpg


https://www.motor-talk.de/forum/gan...-u112300-u112100-u112200-t7768545.html?page=1

Dit kan in de papieren lopen om te fixen, voer daarom je diagnose goed uit. Ik vind je spanning ook niet denderend hoog voor een lopende motor.
 
Laatst bewerkt:
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Ja ik kwam dit duitse artikel ook tegen. De spanning is te verklaren als de accu al volgeladen is (schommelt tot 14,5v).

Voor mij blijft het opvallend dat ik op sb9 9V meet. En nog vreemder is dat ik dit meet aan beide kanten van de zekering! (zekering is eruit).

De mogelijke opties die ik zie zijn:
- Defecte module die verbonden is aan zekering SB9 (BCM of andere module)
- Kabelsluiting in kabelboom SB9
- Defecte mechatronica/bak module

1. Ik zou eerst de BCM willen uitsluiten omdat ik vermoed dat deze de modules van de bak en andere verbind en interne sluiting kan hebben.
-Moet deze worden geprogrammeerd of kan ik deze los kopen (kost €100) en testen?
-Ik heb niet alle schema's kunnen vinden die verbonden zijn aan deze module om zeker te weten welke apparaten hieraan verbonden zijn.
2. TCM storing. Bakmodule loshalen en checken op losse contacten.
3. Bakmodule laten reviseren (Autobedrijf Hong-Paul schijnt hier goed mee om te kunnen gaan (is momenteel alleen op vakantie))

Bijgevoegd foto's uit gevonden elektrische schema's.

thumbnail_IMG_5177.jpgthumbnail_IMG_5168.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.0 TFSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!