Vakantie Polo 2010 1.2 tdi Spanje

Goedemiddag,

Begin Februari heb ik mijn eerste vw polo 1.2 tdi gekocht, mijn vraag was wat voor onderhoud noodzakelijk is voor zo een lange trip, ik verwacht ongeveer meer dan 4000km te maken.

Gegevens over mijn Polo :

Bouwjaar : 2010
Km stand nu : 250k ongeveer
Onderhoud sinds aankoop nog niet veel gedaan, alleen 2 nieuwe achterbanden en remschoenen achter vervangen?
Homokineet links was stuk dus die ook vervangen


Olie wissel en filters ook lang niet gedaan.

Bekende mankementen :

Stuur trilt als ik ongeveer 103/105 km rijd. Daarboven of onder rijd normaal.

Auto trekt naar rechts

Versleten airco pomp? Maakt zagend geluid

Stuurbekrachtiging maakt soms lichte fluitend geluid.

En ik wou mijn auto chippen naar 100pk.

Kan ik na een grote beurt ect hiermee naar Spanje of kan ik beter een huurauto nemen?:)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo bleumotion  1.2 tdi 70pk 
Als je gaat inhalen op de snelweg en je stuur gaat trillen, lijkt mij zelf niet prettig.
Stuur naar rechts, kan iets zijn met je uitlijning?
Ook als het 30 graden is in Spanje wil je wel dat je airco het goed doet.

Ik denk dat je de vraag beter aan de garage kan stellen, als zij de auto hebben gezien na de grote onderhoudsbeurt. Misschien kunnen zij een betere inschatting maken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V 86PK 
Als je gaat inhalen op de snelweg en je stuur gaat trillen, lijkt mij zelf niet prettig.
Stuur naar rechts, kan iets zijn met je uitlijning?
Ook als het 30 graden is in Spanje wil je wel dat je airco het goed doet.

Ik denk dat je de vraag beter aan de garage kan stellen, als zij de auto hebben gezien na de grote onderhoudsbeurt. Misschien kunnen zij een betere inschatting maken.
Ja de airco werkt gewoon goed er komt koude lucht uit, alleen als ik de airco uit heb hoor ik een zagend geluid als ik de airco aan doe hoor ik niks meer.

Ja de garage zei als je een grote beurt laat doen kan de auto zeker naar Spanje.. maarja
 
Volkswagen  Polo bleumotion  1.2 tdi 70pk 
Een laag beetje zoemend dreunend geluid, bij langzaam rijden vooral? Want dat is een bijwerking van de aircopomp die op de polo gebruikt wordt. Komt heel veel voor
Ik zou groot onderhoud doen en je wielen laten balanceren en/of uitlijnen
Ja de airco werkt gewoon goed er komt koude lucht uit, alleen als ik de airco uit heb hoor ik een zagend geluid als ik de airco aan doe hoor ik niks meer.

Ja de garage zei als je een grote beurt laat doen kan de auto zeker naar Spanje.. maar
 
  • Leuk
Waarderingen: Azzr
Chippen zou ik niet doen als je richting het zuiden gaat.

Je vraagt meer van de motor met de originele koeling, wat resulteert in hogere temperaturen van de vloeistoffen.
Mocht je niet helemaal de juiste olie hebben, dan kan het te dun worden bij hoge temperaturen en voor problemen zorgen.

(Een vriend had een Golf 7 1.2TSI die door chippen constant op 100+ graden Celsius reedt in Spanje)
 
Sowieso een grote beurt en alle cruciale dingen laten controleren.
Mijn Polo heeft vandaag een grote onderhoudsbeurt gehad. Extra gecontroleerd op remmen, koppeling en distributieriem. De remmen voorzijde tonen slijtage maar dit gaat volgend jaar pas gebeuren, net als de distributieriem die bij 200.000 km vervangen gaat worden. Remvloeistof is ook weer vervangen.
Van de zomer ga ik naar Denemarken, zal wel hetzelfde weer zijn als hier, dus ook de airco heeft weer onderhoud gehad.
De Polo kan er weer tegen!
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  • Leuk
Waarderingen: Azzr
Chippen zou ik niet doen als je richting het zuiden gaat.

Je vraagt meer van de motor met de originele koeling, wat resulteert in hogere temperaturen van de vloeistoffen.
Mocht je niet helemaal de juiste olie hebben, dan kan het te dun worden bij hoge temperaturen en voor problemen zorgen.

(Een vriend had een Golf 7 1.2TSI die door chippen constant op 100+ graden Celsius reedt in Spanje)

Ja dat lijkt me idd niet zo slim om te doen, bedankt niet over nagedacht
 
Volkswagen  Polo bleumotion  1.2 tdi 70pk 
Sowieso een grote beurt en alle cruciale dingen laten controleren.
Mijn Polo heeft vandaag een grote onderhoudsbeurt gehad. Extra gecontroleerd op remmen, koppeling en distributieriem. De remmen voorzijde tonen slijtage maar dit gaat volgend jaar pas gebeuren, net als de distributieriem die bij 200.000 km vervangen gaat worden. Remvloeistof is ook weer vervangen.
Van de zomer ga ik naar Denemarken, zal wel hetzelfde weer zijn als hier, dus ook de airco heeft weer onderhoud gehad.
De Polo kan er weer tegen!
Hoeveel was jij ongeveer kwijt voor je grote beurt?
 
Volkswagen  Polo bleumotion  1.2 tdi 70pk 
Ben je handig of moet alles gedaan worden?

Ik zou naar de garage gaan en vragen of ze de auto kunnen uitlijnen en kijken of de velgen krom/gebalanceerd moeten worden. Controleer ook na het uitlijnen of het verbeterd is, alles in het groen wil niet zeggen dat alles ook recht is....Hiermee kun je met wat comfort die kant op, ook kromme velgen kun je tot in zekere zin balanceren zodat je minder trillingen ervaart.

Zeker weten de airco en geen fan? Vervangen aircopomp is een dure ingreep als het goed gedaan wordt. Koelt die niet kun je deze bij laten vullen. Ik zou het laten voor wat het is dan.

Stuurbekrachtiging maakt geluid wanneer je het stuur voorbij de maximale uitslag wil draaien. Anders even kijken of er genoeg olie inzit (onder de rechter koplamp zit het reservoir.

Is je auto al niet gechipt? Veel van de 1.2 tdi's zijn al gechipt, ze gaan van extreem langzaam dan naar alleen langzaam. Toch een aanrader om wel te doen, het is niet dat je 4.000km raced om in Spanje te komen. Het maakt je auto een stuk prettiger om mee te rijden. ik rij elk jaar naar Italie om daar de cruisen in de bergen met de 1.2, nog nooit iets van problemen mbt temp gehad adhv de tuning. En in de bergen is geen simpele rit voor de auto, meer een uitdaging voor mens en machine....

Schrijf direct de egr uit en laat de initiële firmware (vanuit fabriek versie) terugplaatsen. Die firmware van de terugroep actie ivm sjoemel is echt een drama om mee te rijden.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Ben je handig of moet alles gedaan worden?

Ik zou naar de garage gaan en vragen of ze de auto kunnen uitlijnen en kijken of de velgen krom/gebalanceerd moeten worden. Controleer ook na het uitlijnen of het verbeterd is, alles in het groen wil niet zeggen dat alles ook recht is....Hiermee kun je met wat comfort die kant op, ook kromme velgen kun je tot in zekere zin balanceren zodat je minder trillingen ervaart.

Zeker weten de airco en geen fan? Vervangen aircopomp is een dure ingreep als het goed gedaan wordt. Koelt die niet kun je deze bij laten vullen. Ik zou het laten voor wat het is dan.

Stuurbekrachtiging maakt geluid wanneer je het stuur voorbij de maximale uitslag wil draaien. Anders even kijken of er genoeg olie inzit (onder de rechter koplamp zit het reservoir.

Is je auto al niet gechipt? Veel van de 1.2 tdi's zijn al gechipt, ze gaan van extreem langzaam dan naar alleen langzaam. Toch een aanrader om wel te doen, het is niet dat je 4.000km raced om in Spanje te komen. Het maakt je auto een stuk prettiger om mee te rijden. ik rij elk jaar naar Italie om daar de cruisen in de bergen met de 1.2, nog nooit iets van problemen mbt temp gehad adhv de tuning. En in de bergen is geen simpele rit voor de auto, meer een uitdaging voor mens en machine....

Schrijf direct de egr uit en laat de initiële firmware (vanuit fabriek versie) terugplaatsen. Die firmware van de terugroep actie ivm sjoemel is echt een drama om mee te rijden.

Ja het enigste wat ik zou kunnen doen is olie verversen en een paar filters en dan houdt het op hahaha, Maar ik heb ook niet de plaats ervoor om het te doen.

Uitlijnen en balanceren ga ik zeker laten doen, aangezien meerdere het hier zeggen.

Ja de airco probleem is beetje lastig, Ik zag hier op het forum dat meerdere mensen last van hebben en dan zie ik dingen zoals ; magneetkoppeling, poulie ect ect voorbij komen, Maar de airco zal ik ook even laten na kijken bij de garage.

Ik was een maand geleden naar Luxemburg gereden met mijn Polo, Ik merkte dat ik soms wel veel moest terugschakelen bij heuvels ect.
 
Volkswagen  Polo bleumotion  1.2 tdi 70pk 
Ja het enigste wat ik zou kunnen doen is olie verversen en een paar filters en dan houdt het op hahaha, Maar ik heb ook niet de plaats ervoor om het te doen.

Uitlijnen en balanceren ga ik zeker laten doen, aangezien meerdere het hier zeggen.

Ja de airco probleem is beetje lastig, Ik zag hier op het forum dat meerdere mensen last van hebben en dan zie ik dingen zoals ; magneetkoppeling, poulie ect ect voorbij komen, Maar de airco zal ik ook even laten na kijken bij de garage.

Ik was een maand geleden naar Luxemburg gereden met mijn Polo, Ik merkte dat ik soms wel veel moest terugschakelen bij heuvels ect.
Na het chippen merk je vooral meer koppel, dus daar ga je profijt van hebben inderdaad. Maar nogmaals, het is geen monster diesel en de auto moet anders bereden worden soms :)
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Hahaha we zijn een aardig, gezellig, inclusief forum hier! Wij zouden nooit iemand op de feiten drukken dat het goedkoper kan :cool: .
Jammer dat je zo over ons denkt Thomas!
Ja, sorry mannen. Ik spreek uiteraard niet uit hoe ik over jullie denk, sowieso niet negatief. Maar ik ga hier gewoon niet met bedragen gooien. Ik weet zelf ook dat het goedkoper kan. Had het zelf ook wel gekund maar heb gewoon de tools, ruimte en tijd er niet voor, dus besteed ik het liever uit aan een garage waar ik en mijn ouders al jaren komen en vertrouw. Alles aan de Polo is goed bevonden, gelukkig. Kost een beetje maar ik weet dat hij weer goed is en zeker nog wel een hele tijd mee kan!
@Andries Polo6R, zeker geen persoonlijke aanval. Als ik een keertje iets groots heb, of iets waar ik de Polo niet naar de garage breng, klop ik ook bij jou aan. Toen @iichel nog in het mooie Noord Brabant woonde heb ik ook gebruik gemaakt van zijn expertise waar ik nog steeds plezier van heb.
@JelleR, we zijn zeker een aardig, inclusief en bovenal gezellig forum, maar meningen lopen wel eens uit een, vandaar dat ik er voor kies niet met bedragen te gaan gooien.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!