Velgen, 18" wettelijk mogelijk?

Hallo,

Ik ben nieuw hier, ik heb me hier na veel googlen geregistreerd omdat ik heb een vraag voor de Polo (6R) die ik onlangs voor mijn zoon gekocht heb. Hopelijk is dat ok :)
De bedoeling was eigenlijk hij deze gewoon tijdelijk als oefenauto ging gebruiken, maar hij wil hem nu natuurlijk ook gaan 'tunen' ::relieved:

Eerste op zijn lijstje was het vervangen van de standaard 15" stalen velgen.
Nu heeft hij dus zonder mijn medeweten via 2dehands een set velgen/banden gekocht waarvan ik vrees dat deze niet passen/wettelijk zijn.

De velgen zijn 8x18 met ET35. De banden zijn 225/40.

We hadden er gisteren een wiel ondergezet, maar die stak volgens mij te ver uit dus we hebben terug de originele velg geplaatst.

Wat denken jullie? Is het mogelijk om deze maat te gebruiken?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6TDI 
Welkom op het forum!

Banden mogen niet uitsteken buiten de wielkast (afscherming).
Bij twijfel zal de APK-keurmeester het op deze wijze testen:

1725530307662.png1725530382878.png

Daarnaast mogen ze niet aanlopen bij het sturen.

Op zichzelf is een 18 inch velg geen probleem maar theoretisch gezien passen de banden nét niet (eigenlijk is 40 net iets teveel wang i.c.m. 225 voor een Polo).
Hierdoor zullen ze aanlopen en kan dat ook een afkeurpunt worden.
 
Bedankt voor de verwelkoming en voor de info :)

Zoals ik al vreesde dus. :(

Enkel andere banden zullen het probleem niet oplossen waarschijnlijk. Door de lagere ET steken ze ook al direct 8mm verder uit (als ik het goed begrepen heb?).

Nu maar zien om er terug vanaf te geraken. Zijn er betere plaatsen dan 2dehands.be om velgen te koop te zetten?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6TDI 
In België heb je ook nog te maken met een te ver afwijkende rolomtrek, waardoor de snelheidsmeter niet klopt.
Dat is bij jullie ook een afkeuritem.

Als je de originele velg waarden kunt vinden (vaak aan de binnenkant van de velg) dan kan je deze configurator gebruiken om te bereken wat de maximale legale velgmaten zijn.
 
Ik heb 205/35-R18 met originele 18 inch audi s1 rotor velgen wat goed draait . Als die niet was verlaagd dan had ik
meer opties met banden maten.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI HYBRIDE GTC1549VZ + OEN NEW 03L130277S @220PK - 430NM (Van Vught Tuning ) ROOKVRIJ !! 
Ik ben ook van België. Rij zelf met 19 inch velgen (op een AW GTI) en die geraakt moeiteloos door de keuring

225/40 is wel veel te groot. Voor een 6R is de juiste bandenmaat 215/35R18
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200 pk 
In België heb je ook nog te maken met een te ver afwijkende rolomtrek, waardoor de snelheidsmeter niet klopt.
Dat is bij jullie ook een afkeuritem.

Als je de originele velg waarden kunt vinden (vaak aan de binnenkant van de velg) dan kan je deze configurator gebruiken om te bereken wat de maximale legale velgmaten zijn.

Ja, dat had ik ook al ontdekt. Met 215/35 is het perfect, de 225/40 wijkt bijna 5% af. Op zich niet zo'n probleem, hij zou voor de keuring kunnen wisselen naar zijn originele wielen. Maar omdat de velgen uitsteken vrees ik dat hij gewoon op de baan aan kant gezet zal worden door de politie.

Ik ben ook van België. Rij zelf met 19 inch velgen (op een AW GTI) en die geraakt moeiteloos door de keuring

225/40 is wel veel te groot. Voor een 6R is de juiste bandenmaat 215/35R18

Maar zijn 18" velgen steken te ver uit. Blijkbaar is 8 te breed. Hoe breed zijn jouw 19" velgen dan?

Als we de 8x18 velgen houden en er 215/35 opleggen zal dat geen oplossing zijn veronderstel ik?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6TDI 
Ja, dat had ik ook al ontdekt. Met 215/35 is het perfect, de 225/40 wijkt bijna 5% af. Op zich niet zo'n probleem, hij zou voor de keuring kunnen wisselen naar zijn originele wielen. Maar omdat de velgen uitsteken vrees ik dat hij gewoon op de baan aan kant gezet zal worden door de politie.



Maar zijn 18" velgen steken te ver uit. Blijkbaar is 8 te breed. Hoe breed zijn jouw 19" velgen dan?

Als we de 8x18 velgen houden en er 215/35 opleggen zal dat geen oplossing zijn veronderstel ik?
Heeft toch met de ET waarde te maken. Als die niet overeen komt met de fabrieksvoorwaarde komen de velgen ook naar buiten (of naar binnen) en de auto krijgt een merkbaar ander rijgedrag.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
Heeft toch met de ET waarde te maken. Als die niet overeen komt met de fabrieksvoorwaarde komen de velgen ook naar buiten (of naar binnen) en de auto krijgt een merkbaar ander rijgedrag.

Ik vind niet wat de ET van de standaard 15" stalen velgen is, ik kom vaak 43 tegen. De nieuwe velgen zijn 35. Dat verschil van 8mm kan op zich geen probleem zijn denk ik. Maar samen met de 2" verschil in velgbreedte...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!