Verwijderen van dpf filter overstap naar GTL ( gas to liquid )

Durban

Bekend lid
1,162
803
132
Na het verwijderen van DPF en de wind staat verkeerd krijg je vieze lucht in de auto wat niet fijn is.

Voordelen van DPF Delete zijn:
.
Minder verbruik
. Beter voor de Turbo, wordt minder warm door geen regeneraties meer
. Meer vermogen

Nadelen zijn:
. Meer reuk vooral in de winter bij koude start.

Voor de Apk-keuring hier in Nederland is geen probleem zonder roetfilter, ze gaan wel een meting doen. Deze test heb ik laten doen zonder problemen Met 100% rook vrij.
Terugplaatsen van de roetfilter gaat echt niet gebeuren, nu de oplossing is op GTL-brandstof rijden en de stank is voorgoed verdwenen.

GTL is kleurloos en bijna geurloos, bevat nauwelijks verontreinigingen en aromaten, die bij verbranding negatieve effecten hebben op de luchtkwaliteit.
De GTL samenstelling geeft lagere emissies van fijnstof, NOx, HC en CO. Motoren lopen soepeler en stiller op GTL brandstof. ( De DieselGate oplossing ) Met veel schonere uitstoot, minder/geen roet? Beter voor het Milieu, wel moet je naar schatting +/- 5 pk inleveren.

Belangrijkste voordelen:
- schonere verbranding dus minder rook
- betere luchtkwaliteit
- geen roetvorming en minder uitstoot
- Door het hoger octaangetal loopt de motor prettiger.
- GTL is langer houdbaar dan gewone dieselbrandstof
- geluid vermindert met 4dB
- hogere ontbrandingssnelheid
- gehele jaar door tot -20°C
- GTL Fuel is niet toxisch, maar wel reukloos en biologisch afbreekbaar
- GTL Fuel is niet schraal in tegenstelling tot LNG


Enkele voordelen van GTL
Naast de sterke reductie van NOx en fijnstof heeft GTL meer gunstige eigenschappen.
Het product is biologisch afbreekbaar, het heeft een CFPP (Cold Filter Plugging Point) van -20°C. Tevens heeft het een Cetaangetal van 70, wat betekent dat de ontbrandingssnelheid van de brandstof bijna twee keer zo snel is als bij gewone diesel.

Door deze schone verbranding wordt de smeerolie minder belast met roetdeeltjes wat een gunstig effect heeft op eventuele vervuiling van de motor.


De prijs van GTL diesel is € 0,15 duurder per liter dan gewone diesel,, gek he milieu vriendelijke brandstof rijden en meer betalen !!
Ik ga het Testen en kom hier nog op Terug..

http://www.gtl.nu/
http://www.sasolcanada.com/wp-content/uploads/videos/GTL-Diesel/

foto 1 : Originele 1.6 Tdi met roetfilter (koffiepot)
foto 2 : Happy Downpipe DPF Off
DSC_6019-22998-23012.jpg downpipe.jpg
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
Een bericht van Toerwagen Diesel Cup :

de GTL (Gas-to-Liquids) Het is biologisch afbreekbaar, komen minder schadelijke emissies vrij, zorgt voor een constante en zuivere verbranding, winst over heel het toerenbereik en voor het oog: Geen zwarte rook uit de uitlaat!!

Bij gebruik van GTL Diesel is de roetfilter Overbodig geworden..

R_Racing_Racing_Fuel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
Update: sleutel.gif

Nu rij ik een aantal maanden op GTL Fuel zonder problemen en geen nare luchtjes meer in de auto 1f4a8.png

Voor dat ik zou rijden op GTL heb ik het eerst met een olielamp getest, wanneer je het aansteekt direct een blauwe vlam zonder te walmen, diesel heeft iets meer tijd nodig met gevolg roet walmen. Ook heb ik verschillende rubber keringen in een bakje gelegd met GTL, is om te kijken of de rubbers niet worden aangetast. De vloeistof is kraakhelder en zit bijna geen luchtje aan.

Goed nu eerst de brandstoftank zover mogelijk leegrijden, normaal doe ik het niet i.v.m. met vuil.

Durban aan de pomp tussen de vrachtauto’s die ook het tanken zijn, toch is het wel een beetje spannend om een andere brandstof te tanken. De prijs nu voor GTL is 1,37 per liter dat valt nog wel mee.whistling.png

Met een volle tank ga ik een proef rit maken van een uurtje, motor loopt er goed op merk geen verschil. De volgende dag weer proberen het starten gaat beter mijn gevoel ook met de kou, meestal in de kou met gewone diesel een lichte roetpluim, nu met het wondermiddel GTL geen pluim te vinden.

Onder tussen maandje verder met testen, stapsgewijs loopt de motor rustiger de koppel is mijn gevoel is beter, al bij het kijken naar de contactslot en de auto loopt al.

De vreemde luchtjes die je soms ruikt zijn verdwenen met GTL, ook de roetaanslag in de uitlaat is enorm minder. 10d.gif

Nu twee maanden verder, tot nu toe tevreden met de nieuwe brandstof.

Mijn gevoel zegt meer koppel door een hoger octaangetal door GTL, motor loopt er goed op.

Zou inwendig de roetaanslag en koolaanslag toch zijn vervuild door de oude diesel, waardoor ik vermogen verliest, en nu met GTL inwendig de boel reinigt en oplost.

Drie maanden verder, nu een halve tank Diesel getankt om te proberen, lijkt erop dat motor krachtiger is geworden meer vermogen terug gekregen door GTL, wat ook apart is dat de vreemde luchtjes ook niet meer ontdekt reflexion.gif

Toch ben ik benieuwd naar de uitstoot waardes voor en na GTL.

C5LHbFRVcAAY4HH.jpg
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
De eerste keer dat ik jouw auto keur voor de APK, gaat ie rechtstreeks de afkeur bak in. Er moet namelijk een goed werkend emisie bestrijdingssysteem op zitten, en die is weg;)
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
doet eens een beetje aardig chucknorris over mijn dieseltje, ik maak me er Geen zorgen over, ze zijn er mee bezig om het te veranderen maar dan is voor mij nog geen probleem voor de keuring.

Ik zal een keer een uitdraai maken op papier van het verschil GTL & Diesel uitstoot leuk om even te weten.
Nu met de gewone diesel waren de waardes al ruim voldoende ✔️ met de keuring laat staan met GTL..
Het viel hun niet eens op dat ik geen Dpf / roetfilter had voor de keuring.

Als het wettelijk wordt verplicht aanwezigheid van een roetfilter, dan heb ik even werk om een fop filter te monteren voor de keuring.
een voordeel is met roetmeeting dat deze turbo niet opspoeld omdat die begrenst is gelukkig maar.

ik rijdt weer op GTL en bevalt me prima, zou eigenlijk motorrijtuigenbelasting terug moeten krijgen !!

Nieuws > Roetfilter verwijderen mag niet meer, hoe controleer je dat in de APK? - AMT

_p19_400_gtl_uitstoot.jpg
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Vandaag voor een meting op de nieuwe brandstof GTL, ik ken een paar oude bekende die auto’s keuren en actief zijn in de racerij, heb het gevraagd of ze de Polo TDI willen testen op deze brandstof gewoon uit nieuwsgierigheid..

De vraag was op welke brandstof, op GLT nou daar hadden ze nooit van gehoord, nieuwsgierig waren ze wel wat het precies is. Heb ik het een beetje uitgelegd dat het vloeibare diesel brandstof gemaakt is van aardgas, en via een proces wordt aardgas omgezet in synthetische diesel GTL, en als het goed is veel schoner , minder schadelijke emissies veroorzaakt, en biologisch afbreekbaar is.

Maar goed deze mensen keuren zelf ook auto’s en hebben alle kennis en apparatuur in huis.

Durban uit de test : 0,8 (k-waarde) op GTL zonder DFP/Roetfilter (Roetmeting bij vol vermogen terwijl de turbo ligt te slapen)


Met de APK test wordt tijdens de acceleratie naar vol gas alleen de hoogste K-waarde

- gemeten en die mag voor een auto
- zonder turbo maximaal 2,5 m¹,
- met turbo maximaal 3,0 m¹,

auto geleverd na 31-06-2008 maximaal 1,5 m¹ zijn
In de huidige APK worden moderne dieselvoertuigen met
roetfilter op uitstoot gecontroleerd door het uitlezen van een OBD stekker


Extra info Roetfilters voor auto's: ROETFILTERS VOOR AUTO’S: WERKING, ONDERHOUD, REPARATIE EN CONTROLE
> roetfilters voor auto's: werking, onderhoud, reparatie ... - Rijksoverheid

http://slurink.nl/wp-content/uploads/oliekronkels-GTL-NL.pdf

GTL heeft een Hoog reinigend vermogen. wink.gif

Als de auto APK gekeurd moet worden dan gaat het via de OBD stekker , als er geen fouten zijn te vinden en de waardes zijn goed dan krijg ik geen roetmeting. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet misschien iemand hier graag even tekst en uitleg..

 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Super interessant @Durban! Wat betreft de roetmeting, een vast onderdeel voor auto's tot 1-12006. Mochten er foutcode's opgeslagen zijn die milieu gerelateerd zijn word het soms ook gedaan. Een bepaalde serie foutcodes is simpelweg afkeur. Vraagje uit interesse, waar tank jij die GTL diesel? En klopt het dat er in shell V-Power diesel ook een gedeelte GTL zit? Misschien leuk om daarmee ook eens een meting te doen...
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
  • Leuk
Waarderingen: Durban
Super interessant @Durban! Wat betreft de roetmeting, een vast onderdeel voor auto's tot 1-12006. Mochten er foutcode's opgeslagen zijn die milieu gerelateerd zijn word het soms ook gedaan. Een bepaalde serie foutcodes is simpelweg afkeur. Vraagje uit interesse, waar tank jij die GTL diesel? En klopt het dat er in shell V-Power diesel ook een gedeelte GTL zit? Misschien leuk om daarmee ook eens een meting te doen...


Shell V-Power diesel is geen GTL het zijn 2 verschillende soorten diesel.

GTL is transparant het lijkt wel water en ruikt bijna niet, de traditionele diesel is gelig van kleur, in viscositeit totaal anders dan GTL enz enz..

zou kunnen dat ze bij Shell V-Power Diesel wel GTL is aan toe gevoegd ??
Het fijne weet ik er ook niet van maar Shell V-Power diesel / benzine gooien ze een liter additieven per volle tankwagen iemand die zich herinnert het is op tv geweest, en er mocht niet gefilmd worden.

Waar GTL tanken:

Regio tiel? : https://www.oqvalue.nl/brandstoffen/shell-gtl-fuel/ http://www.gtlfuel.nl/home/

Regio Midden- en Noord Nederland Tiel T 0344 - 61 34 70

Op drie locaties in mijn buurt: http://www.gtl.nu/locaties

De prijs 1.37 per liter.
 
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!