Vraag 12V sigarettenaansteker

Admiraal

Actief lid
Ik heb in mijn Polo 6C een Blackvue dashcam 2ch aangesloten op een B112 Battery Pack (voor een optimaal gebruik van de parkeermodus, max 12 uur). De B112 is weer aangesloten op de 12V sigarettenaansteker.

Wanneer het contact uit staat wordt de dashcam gevoed vanuit de B112, aan het aantal verlichte witte lichtjes op de B112 kan je zien hoeveel deze is opgeladen. Zodra je de auto start wordt de B112 opgeladen, hierbij licht naast het aantal witte lichtjes een rood lichtje op.

Sinds enkele dagen is de kou ingetreden en zodra ik in de auto stap zie ik nog enkele witte lichtjes branden op de B112 maar zodra ik de auto start gaan de lichtjes en de dashcam uit in plaats dat de B112 oplaadt.

Het lijkt wel alsof de sigarettenaansteker (tijdelijk) geen stroom krijgt maar dat deze ook de B112 blokkeert. Als ik de sigarettenaansteker plug eruit haal komen de lichtjes op de B112 weer op en start ook de dashcam weer op. Als ik de plug laat zitten begint na 15-20 minuten rijden de B112 plots op te laden / krijgt de sigarettenaansteker weer stroom.

Ligt dit aan de accuspanning? Is het een beveiliging?

Het start stop systeem werkt wel gewoon... Ik begrijp er in ieder geval niets van.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C 
de 12v aansluiting doet het alleen als het contact aanstaat naar mijn weten.
bij mij blijft ie nog ff aan na het uitzetten . maar dan stopt de stroom toe voer
 
Volkwagen  E golf 2018 
de 12v aansluiting doet het alleen als het contact aanstaat naar mijn weten.
bij mij blijft ie nog ff aan na het uitzetten . maar dan stopt de stroom toe voer
Dat klopt, voor de kou was ingetreden begon de B112 direct op te laden zodra het contact aan ging en stopte met laden na het uitzetten.

Sinds het zo koud is geworden heb ik problemen.
 
Volkswagen  Polo 6C 
Soms breekt de zekering, maar blijven de gebroken delen zo dichtbij elkaar dat de stroom over springt. Met lage belasting werkt dit, maar bij zware belasting gaat dat haperen. Heb dit ook een keer gehad, man wat een zoektocht, toen ook maar de zekering vervangen en probleem was opgelost.

Dit hoeft bij jou niet te zijn, maar het is nu een kwestie van dingen uitsluiten.
 
Probleem gevonden! Big Grin

Het ligt toch aan de B112, de oplaad temperatuur ligt namelijk tussen de 0 - 45 graden. Afgelopen nachten was het hier rond de 0 graden, dat verklaard waarom de B112 na 15 - 20 minuten start met laden, hij is dan op temperatuur gekomen.

De reden dat de B112 het wel deed in mijn andere auto, welke in de garage staat, was omdat ie al enkele uren in de woonkamer lag en dus op temperatuur was toen ik 'm aansloot. :rolleyes: Vanmorgen vroeg de B112 uit de Polo gehaald en direct aangesloten op de andere auto en toen deed ie het ook niet.

Het nut van zo'n Blackvue battery pack is in de wintermaanden dus nihil...
 
Volkswagen  Polo 6C 
Ik heb zelf de blackvue power pro, die trekt stroom van de accu en stopt op een bepaald voltage of tijd, die werkt altijd goed, al 5 jaar.

En natuurlijk mooi dat het probleem gevonden is!
Die heb ik ook nog liggen, gebruikt in mijn vorige auto (BMW). Die twee konden niet met elkaar overweg, BMW accu’s zijn erg gevoelig. Continue problemen en meldingen hoge accu ontlading vandaar dat ik ‘m vervangen heb voor de B112 welke in de BMW ook op de accu was aangesloten.

Misschien toch weer uit kast halen voor de Polo...
 
Volkswagen  Polo 6C 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!