Vraag over mijn model (9n GT sport)

Geachte lezers van dit forum,

Om mee te beginnen, een beetje achtergrondverhaal gelul.

Ik nam mijn roze pasje in ontvangst, en had nagenoeg meteen, met pa, een ford fiesta (1.3 uit 2001) op de kop getikt bij een lokale verkoper.
Zo sloom als een dikke trekker door de dunne stront, het ding stonk, viel van alle kanten uit elkaar, en was inmiddels meer roest dan auto.

Nadat ik hier helemaal klaar mee was, toch maar weer gekeken naar een veel te goedkope auto. Wat moest het zijn?

-interieur ruikt niet naar kadaver
-mogelijkheid om bij 60 km/u iemand in te halen binnen 1.5 kilometer
-minimaal 4 wielen

Het werd dus...

...een polo 9n.

Eerder een keer in een golf 1.6 tdi gereden om te voelen hoe een diesel rijdt. Het voelde als ijs voor een eskimo, zout water voor een zeehond, ik was meteen verkocht. En dus moest het een diesel zijn.

Toen stuitte ik op een polo 9n 1.9 tdi.

Heen gebeld voor een afspraak. kerel vroeg iets van 1250. heb hem getest met een monteur naast me en heb hem meegekregen voor 750 gezien de gebreken die meteen duidelijk werden.

Toen in de verzekering gezet, die zei dat het een 1.9 tdi athene is. Het was pas later duidelijk toen een vriend van mij de auto op zocht, dat het een GT sport is.

Dit boeide me allemaal niet zoveel, tot ik nergens informatie erover kon vinden. Op internet is weinig te vinden, youtube heeft 1-5 filmpjes over de auto, en volkswagen nederland (die heb ik meermaals gesproken) heeft geen informatie over deze auto.

Toen zag ik dat er op mijn kentekenpasje, het serienummer 000087 staan, en begonnen er wat bellen te rinkelen, over dat deze auto misschien zeldzaam zou kunnen zijn..

Inmiddels een beetje radeloos geworden, maar ik geef het toch maar een poging,


Is er iemand, die me meer informatie over dit vreselijke (maar wel zeer geliefde) barrel kan geven?

P.s. als je het kenteken opzoekt krijg je grotendeels incorrecte informatie..
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.9 tdi 131pk 
Hi Beun, welkom op het forum. Jouw Polo is ingevoerd, elk land heeft verschillende uitvoeringen uitgebracht, daarom kan je in NL weinig over deze uitvoering vinden. Hoe is de staat van de auto en wat zijn je plannen? Als ik het kenteken uit de foto op de site van het RDW intik, blijkt de APK op 11 juni 2022 verlopen en is de auto niet verzekerd.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Hi Beun, welkom op het forum. Jouw Polo is ingevoerd, elk land heeft verschillende uitvoeringen uitgebracht, daarom kan je in NL weinig over deze uitvoering vinden. Hoe is de staat van de auto en wat zijn je plannen? Als ik het kenteken uit de foto op de site van het RDW intik, blijkt de APK op 11 juni 2022 verlopen en is de auto niet verzekerd.
Hi sal,

Dat verklaart al wel iets, dat zal dan misschien een uitvoering exclusief voor de duitse markt zijn geweest..

De staat van de auto is als volgt;

De auto is geschorst, en staat op eigen terrein.
De distributieriem is geknapt, ik ben van plan hem weder op te bouwen. Ik heb inmiddels de kromme kleppen uit de kop (6/8stuks), en heb de cilinders vol olie staan. Ik heb al bijna alle onderdelen in huis om hem weer op te bouwen.

Dit is welliswaar mijn eerste reparatie aan een verbrandingsmotor, en is daarom een extra lange klus. Ik ben me nog steeds goed aan het inlezen over dingen zoals de kleppen en de klepzitting op elkaar inslijten. Zodra ik de moed en kennis vergaard zal ik aan de slag gaan.

Vlak voordat de apk verliep heb ik een proef apk gedaan om, op de motor na, te kijken wat andere aandachtspunten zijn.

Dit waren, remschijven achter, ophangklem van de uitlaat en een stofhoes voor de homokineet.

(Dit was na dat de distributieriem was geknapt. Ik heb de auto in mijn eentje het hele dorp doorgeduwd)

Gezien de omstandigheden en de kosten lijkt dit een volledig financieel onverantwoorde actie, en velen verklaren mij voor gek. maar ik probeer er van te leren en mijn geliefde auto weer op de weg te krijgen.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.9 tdi 131pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!