Vraag over olie.

BlackDiesel

Bekend lid
Hallo allemaal,

Mijn auto moet net zoals alle andere 6r/6c diesels olie met de VW 507.00 specificatie hebben.

Nu lees ik dat pon sinds ongeveer 2016 van 5w30 shell helix naar 0w30 shell helix overgestapt is. Uiteraard alle 2 met de juiste specificatie norm.

Als ik naar de onderhoudshistorie kijk zie ik dat er bij de dealer dus bij elke grote beurt (om de 30k) die shell helix ultra 0w30 vw 507.00 is gebruikt. Helemaal top.

Nu heeft mijn DoeHetZelf garage (waar ik mijn oliebeurtjes doe) de MPM 5w30 ESP op voorraad (met de juiste VW 507.00 specificatie) en deze heb ik al 2x gebruikt bij een oliebeurtje tussendoor. Niks te klagen over deze olie. Helemaal top.

Laatst grote beurt laten doen bij de dealer en toen hebben hun weer die shell 0w30 gebruikt.

Nu zit er weer een oliebeurtje aan te komen, en nu komt dus ook mijn vraag, kan het kwaad als ik deze 2 olie's blijf afwisselen? Ze hebben beide gewoon de juiste specificatie alleen net een andere viscositeit bij koude motor.

Die olie van de shell is verder ook de enige met die 0w30 viscositeit met de juiste specificatie. Nagenoeg alle andere oliefabrikanten gebruiken 5w30 voor VW 507.00. Iemand verder enig idee hoezo shell hier 0w30 van heeft gemaakt?

Ik hoor graag jullie mening.
 
Polo  6c 
Na mijn Google onderzoek:

Maakt niet zoveel uit. 0w30 is iets vloeibaarder op lage temperatuur.
Stukje over een specifiek merk olie, maar de strekking blijft hetzelfde:

Which 30 Weight Oil Do I Use, 0W-30, 5W-30 or 10W-30?

''We get asked this question so often that we have included this special page dedicated exclusively to answering the question.

AMSOIL 0W-30, 5W-30 and 10W-30 synthetic motor oils are ALL 30 weight oils. The answer is that ANY one can be used regardless if your vehicle owners manual says to use, for example, a 5W-30. "W" means winter. In winter weather the 0W oil will flow like a 0W oil, and the 5W will flow like a 5W oil and a 10W will flow like a 10W oil just until the engine warms up. In order to understand the differences one has to first understand that the numerical values given to these various weight oils are strictly empirical numbers. For example, 0W does not mean that the oil has no weight. That is one of the reasons why we say it is strictly an empirical number.

In order to determine the differences between the three oils one has to look at the kinematic viscosity of each lubricant. The kinematic viscosity is essentially the amount of time, in centistokes, that it takes for a specified volume

of the lubricant to flow through a fixed diameter orifice at a given temperature.
Let's compare the kinematic viscosity of the three AMSOIL lubricants

AMSOIL 0W-30 is 57.3 cST @ 40 °C, & 11.3 cST @ 100 °C

AMSOIL 5W-30 is 59.5 cST @ 40 °C, & 11.7 cST @ 100 °C

AMSOIL 10W-30 is 66.1 cST @ 40 °C, & 11.7 cST @ 100 °C

As you can see from the data above the kinematic viscosities are extremely close. Therefore, whether you use the 0W-30, 5W-30 or the 10W-30 is strictly a matter of choice. With the small differences in kinematic viscosity you would be hard-pressed to detect these differences on initial engine start-up without specialized engine test equipment.

All three oils are excellent motor oils and ANY one can be used in a vehicle which requires either a 0W-30, 5W-30 or 10W-30 oil as well as in several other engine applications including an engine which recommends a 5W- 20 oil.''
 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!