Vreemd gedrag bij starten 6C 1.2 TSI

Hallo,
Mijn naam is Arnold, MyPolo lid sinds 2012 en sinds begin april ben ik in het bezit van een Polo 6C Highline uit 2016.
Prima auto, alleen de laatste paar dagen heeft hij een soort van ochtend humeur.
Starten gaat prima maar hij heeft dan geen zin om van zijn plek te komen.
Houd in en loopt wat onregelmatig.
Toerental schommelt tussen 900 en 1200 toeren en het lijkt net een 3 pitter.
Een paar keer flink gas geven lost dit probleem over het algemeen wel op.
Toerental stabiliseert zich dan en hij rijdt gewoon weg.
Als hij wel in 1x van zijn plek komt is het meestal met wat sputteren wat na zo'n 50 to 100 meter ophoud zodat hij weer "normaal" loopt.
Als je achter de auto staat ruik je de benzine lucht na het starten.
Dit was in het begin niet.
Ik ben er al mee naar de dealer geweest (garantie), maar er waren geen storingsmeldingen in het systeem.
Het probleem is eigenlijk bij elke start aanwezig. (warm of koud)
De auto heeft ongeveer 23000 km gelopen en heeft bij aflevering nog een beurt gehad.
De benzine die ik tank is euro98 van Shell.
(Bij onze vorige Polo had ik prima ervaringen met dezelfde brandstof bij dezelfde pomp)
Ik heb al heel wat pagina's bezocht maar kan niet vinden wat het probleem zou kunnen zijn.
Hopelijk is er iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven.
Alvast bedankt.
 
Volkswagen  6c 2016  1.2 tsi 90pk 
Hoi Arnold,

Ik heb ook een Polo 6C 1.2 TSI met inmiddels alweer 23.000 op de teller.
Zelf heb ik gelukkig nog geen problemen ervaren, alleen merk ik wel op dat hij soms in de ochtend bij de start dat hij stationair meteen 1200 toeren loopt terwijl het niet koud is, en bijv. vanmorgen liep hij heel even 1000 toeren en daarna zakte hij meteen weer in naar 700-900?

Erg vervelend dat er geen storingen bekend zijn want dan is het wel lastig zoeken.. Ik hoop dat iemand hier je kan helpen.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Hoi Arnold,

Ik heb ook een Polo 6C 1.2 TSI met inmiddels alweer 23.000 op de teller.
Zelf heb ik gelukkig nog geen problemen ervaren, alleen merk ik wel op dat hij soms in de ochtend bij de start dat hij stationair meteen 1200 toeren loopt terwijl het niet koud is, en bijv. vanmorgen liep hij heel even 1000 toeren en daarna zakte hij meteen weer in naar 700-900?

Erg vervelend dat er geen storingen bekend zijn want dan is het wel lastig zoeken.. Ik hoop dat iemand hier je kan helpen.


IDD dit is dus ook mijn probleem.
Hopelijk is er iemand die hetzelfde gehad heeft maar waar het is opgelost.
 
Volkswagen  6c 2016  1.2 tsi 90pk 
Wil je niet bang maken, maar ik zit hier al 4 jaar mee. Net uit de garantie en nu kijken om bij JD De auto af te laten stellen.

Mijn auto is meerdere keren bij de dealer geweest, onderdelen vervangen, software updates en ook 2 weken bij Pon geweest.

Ik wil voor ik naar JD ga, eerst de bougies en bobines vervangen als voorzorg net als de filters.


Ik hoop dat het bij mij niet zover dat hij terug moet naar Pon.
Laat even weten hoe het afloopt na je JD "tuning"
Succes
 
Volkswagen  6c 2016  1.2 tsi 90pk 
Firezone 102 all the way :cool:. Maar dat is wel kut, zou toch verwachten dat je dealer daar meer mee moet kunnen. Geen storingen in het systeem, maar je zegt dat het bij elke koude of warme start gebeurd. Dat kunnen ze toch ter plaatse constateren, ongeacht wel of geen storing in BCM?
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Toch wel apart dat pon de handen er zo makkelijk van af trekt en de mensen die ten slotten hun merk rijden gewoon laten stikken.
Ben benieuwd hoe dat bij andere auto merken gaat
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Firezone 102 all the way :cool:. Maar dat is wel kut, zou toch verwachten dat je dealer daar meer mee moet kunnen. Geen storingen in het systeem, maar je zegt dat het bij elke koude of warme start gebeurd. Dat kunnen ze toch ter plaatse constateren, ongeacht wel of geen storing in BCM?

Volgens de dealer was er niets te merken toen ik daar was.
Toen ik daar wegreed was het nog steeds hetzelfde, maar dat was blijkbaar minimaal. (acceptabel)
Dus nu maar wachten tot er een lamp gaat branden of de auto een paar dagen inleveren bij de dealer en hopen dat ze het dan vinden.
 
Volkswagen  6c 2016  1.2 tsi 90pk 
Allemaal bedankt voor de reacties.
Voorlopig komt er nog niets uit testen en zoeken.
Hopelijk gaat het van zelf over. (denk het echter niet)
 
Volkswagen  6c 2016  1.2 tsi 90pk 
Ben er achter gekomen dat het probleem zich alleen voor doet bij warm weer.
Een paar wat koudere nachten, starten 's-ochtends geen probleem.
Na een paar uur in de zon, stotteren en sputteren bij het starten.
Als hij eenmaal loopt is het ook weg en rijd hij als vanouds.
Na een paar uur stilstaan bij wat hogere temperaturen is het echter weer mis.
Uitlezen brengt geen foutmeldingen, maar ik hoor dat het probleem meer voorkomt.
Wie heeft hetzelfde probleemen vooral wat kun je er aan doen?
 
Volkswagen  6c 2016  1.2 tsi 90pk 
Hallo allemaal,
Ik heb hetzelfde probleem. De mijne heeft nu 88000km gelopen (bj eind 2014)
Staat sinds gisteren bij de dealer voor dit probleem (occasion garantie nog)
"misschien iets met verstuivers" zeiden ze door de telefoon. Er is nog geen diagnose gesteld.
Daarnaast last van gekraak voor en achter. Rubbers gaan ze invetten en …?rubbers vervangen.
En links achter de veerpootbrug ofzo gaan ze ook vervangen.
moet dat dan ook niet aan de rechterkant gebeuren? beide tegelijk ?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Gisteren voor de 4e keer mee terug geweest. Nu kwamen ze met een uitdraai uit een vw systeem waar problemen en oplossingen staan. Hierin staat dat dit normaal is "product eigenschap" Daarnaast hebben ze de vraag naar een andere afdeling verzonden. Het antwoord was "is normaal, kan geen kwaad"
De vorige 3 keren hebben ze ; software update gedaan; niks gevonden; onderdruk sensor vervangen.
Van een forumlid met hetzelfde probleem begreep ik dat het probleem in de gashuisklep zit. Dit geeft geen fout code totdat hij in de noodloop springt.
De garage gaat niks doen bij geen fout code. En zeker niet als er nog garantie is, heb ik het idee.
Ik heb nog een maand garantie en kan er dus niks mee.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!