Waar op te letten bij aankoop GTI? (aankoopadvies)

Hallo heren,

Momenteel ben ik het bezit van een prachtige Polo 1.0 tsi, maar ben al langer naar het kijken naar een 2.0 tsi. Nu is mijn oog gevallen op een blauwe GTI die in Duitsland staat op zo’n 50 min rijden bij mij vandaan. Deze is voorzien van alcantara stoelen i.p.v. de gebruikelijke GTI stofferingen, ook de accenten binnen het interieur (dashboard, deurpanelen etc.) zijn grijs. Dit maakt deze helemaal af voor mij.

Nou is mijn vraag: Waar moet ik op letten met aankoop? Zijn er specifieke aandachtspunten voor deze 2.0 tsi, dsg 6-bak etc.? Kan op de één of andere manier geen gebruikmaken van de zoekfunctie op het forum, vandaar mijn vraag aangezien de kans bestaat dat deze vraag al vaker is gesteld.

Groet Tygo
 

Bijlagen

  • IMG_6021.png
    IMG_6021.png
    426.8 KB · Weergaven: 39
  • IMG_6025.png
    IMG_6025.png
    356.4 KB · Weergaven: 40
  • IMG_6026.png
    IMG_6026.png
    399.4 KB · Weergaven: 40
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Het is sowieso een GTI, dus daar moet je altijd kijken naar de algehele staat.
Is de auto afgetrapt of is er voor gezorgd.

Welke merk banden heeft de auto? (A-merk of een China special)
Wat voor historie is er bekent? (Zijn er kosten bespaard)
Hoe rijdt de auto? Altijd vragen of je de auto koud kan starten zodat je rare ratelingen in bijv. de DSG kan horen.

  • Mocht je de auto gaan bekijken, haal dan je nagel langs de remschijf en voel of er een randje aan de buitenkant zit.
    Als dit het geval is, dan zijn de remmen richting het einde aan het gaan, wat kostbaar kan zijn.
  • Check het oliepeil en kijk naar de kleur van de olie. Goudbruin is goed, donkerbruin/zwart kan problemen betekenen.
Verder moet je goed kijken en luisteren of de schokbrekers nog fatsoenlijk zijn.
Met 129dkm op de klok en Duitse wegen kunnen ze compleet versleten zijn.

Zo kan ik nog 100 puntjes opnoemen maar goed, dan kan je ook een kennis meenemen die er veel vanaf weet.

Wat betreft importeren, in DE kan je de auto op tijdelijke platen zetten (best wat werk) of 'm met een autoambulance ophalen.
In NL moet je 'm keuren en BPM betalen. Dan kentekens erop en rijden.
Dit kan dus een extra kostenpost zijn bovenop de kosten van de auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tygo10
Het is sowieso een GTI, dus daar moet je altijd kijken naar de algehele staat.
Is de auto afgetrapt of is er voor gezorgd.

Welke merk banden heeft de auto? (A-merk of een China special)
Wat voor historie is er bekent? (Zijn er kosten bespaard)
Hoe rijdt de auto? Altijd vragen of je de auto koud kan starten zodat je rare ratelingen in bijv. de DSG kan horen.

  • Mocht je de auto gaan bekijken, haal dan je nagel langs de remschijf en voel of er een randje aan de buitenkant zit.
    Als dit het geval is, dan zijn de remmen richting het einde aan het gaan, wat kostbaar kan zijn.
  • Check het oliepeil en kijk naar de kleur van de olie. Goudbruin is goed, donkerbruin/zwart kan problemen betekenen.
Verder moet je goed kijken en luisteren of de schokbrekers nog fatsoenlijk zijn.
Met 129dkm op de klok en Duitse wegen kunnen ze compleet versleten zijn.

Zo kan ik nog 100 puntjes opnoemen maar goed, dan kan je ook een kennis meenemen die er veel vanaf weet.

Wat betreft importeren, in DE kan je de auto op tijdelijke platen zetten (best wat werk) of 'm met een autoambulance ophalen.
In NL moet je 'm keuren en BPM betalen. Dan kentekens erop en rijden.
Dit kan dus een extra kostenpost zijn bovenop de kosten van de auto.
Hé Jelle, bedankt voor je reactie!

De Polo staat op Pirelli Centuro P7’s, heb er niet veel verstand van, maar heb ze net even opgezocht en dat ziet er dik in orde uit. Verder is ‘ie volledig dealeronderhouden, wat voor mij ook zeker een dikke plus is.

Koud starten is zeker verstandig, maar naar mijn inziens toch altijd een lastig dingetje.. mijn huidige 1.0 ratelt en maakt ook allerlei geluidjes, maar is in topstaat en rijdt als een zonnetje. Had laatst ook gelezen dat de 2.0 ook kan ratelen (vanaf lage kmstand) en er was na 200.000 km ook nog niks aan de hand.

Zal zeker iemand meenemen die er meer verstand van heeft, het ging me eigenlijk puur om specifieke aandachtspunten/kwaaltjes van de 2.0 TSI en/of DSG-6. Wellicht dat iemand hier nog aanvulling op heeft, dan hoor ik het graag!

Import kan ik gemakkelijk regelen en heb eventueel ook een ambulance ter beschikking, mocht het nodig zijn.

In ieder geval nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie!
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Er zijn wel wat specifieke punten van de AW, gelden eigenlijk zowel voor GTI's als normale:

- Piepende achterremmen: maken een zoemend geluid bij langzaam naar achteren rijden. Is onder garantie te laten maken door trillingsdempers op de remklauwen te laten monteren.
- Dsg: niet de meest soepele variant van de DQ250. Kan soms een beetje twijfelen en bokken maar dat is vaak geen reden tot zorg.
- Motor: EA888 3B: bekende motor uit een heleboel andere auto's. Alleen in de Polo dus met 200pk standaard. Prima nog wat meer uit te halen, maar verwacht geen wonderen van ver boven de 300pk zonder serieuze aanpassingen. Betrouwbaar en zuinig, ik rij er regelmatig 1 op 20 mee op lange stukken.
- Auto's van voor 2020 hebben geen OPF, daarna wel. OPF haalt een boel geluid weg en is eigenlijk alleen te fixen door de hele OPF weg te halen. Moet alleen wel uit de software geschreven worden. Weet dus waar je aan begint als je er een andere uitlaat onder wil kwakken.
- Wielen: helemaal kut en weinig keuze door wazige ET waardes en 5x100.
- DSG moet de 60k en 120k beurten hebben gehad, anders zou ik hem 100% laten staan.

Anders dan bovenstaande punten is er weinig aan te merken op deze generatie Polo. Heb de mijne vanaf 0km en staat nu 74k op met geen enkel groot probleem in de hele tussentijd.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!