Wattage led lampen

BlackDiesel

Bekend lid
Hallo ,

Ik heb een vraag betreft de wattage van ledlampjes. Ik ben een website tegen gekomen die verschillende zeer sterke ledlampen aanbied voor de w21w fitting die ik nodig heb. Ze bieden onder andere 50watt cree ledlampen en 80watt cree ledlampen aan. (16x 5watt cree led)

Ik vroeg me alleen af of het wel verstandig is om een 50 of 80 watt lamp in een 21 watt fitting te doen of gaat dit gewoon goed? Ben niet zo thuis hier in.

Groet

Bijlagen

• Screenshot_20200505-171341_Chrome.jpg
    Screenshot_20200505-171341_Chrome.jpg
    229.4 KB · Weergaven: 34
  • Screenshot_20200505-171349_Chrome.jpg
    Screenshot_20200505-171349_Chrome.jpg
    238.7 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Polo  6c 
Ik heb lampen van 18w per stuk die al ongeveer de hele aardbol verlichten, dus ik denk dat 80watt extreem overdreven is. 12watt LED komt overeen met ongeveer 100watt aan halogeen. Dat zou betekenen dat je ongeveer voor 670watt aan licht hebt..... Voor remlicht heb ik 8watt leds die al dusdanig fel zijn dat ik twijfel om ze te vervangen voor minder sterke. ik zou gewoon voor een goedkoop setje van AliExpress gaan om eens te proberen.

Ik heb lampen van 18w per stuk die al ongeveer de hele aardbol verlichten, dus ik denk dat 80watt extreem overdreven is. 12watt LED komt overeen met ongeveer 100watt aan halogeen. Dat zou betekenen dat je ongeveer voor 670watt aan licht hebt..... Voor remlicht heb ik 8watt leds die al dusdanig fel zijn dat ik twijfel om ze te vervangen voor minder sterke. ik zou gewoon voor een goedkoop setje van AliExpress gaan om eens te proberen.
Mijn vraag is of het kan, haha.

Ik heb slechte ervaring met goedkope meuk en ik vind in m'n dagrijverlichting felle ledjes wel tof. 80watt is overdreven idd maar ik vroeg me gewoon af hoe het zat met lampjes die meer trekken dan 21watt in een 21watt fitting?

Polo  6c 
Ze hebben ook 30watt varianten, en nog lager. Maar alsnog hoger dan 21watt. Vandaar mijn vraag.

Bijlagen

• Screenshot_20200505-193044_Chrome.jpg
    Screenshot_20200505-193044_Chrome.jpg
    237.7 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot_20200505-193035_Chrome.jpg
    Screenshot_20200505-193035_Chrome.jpg
    245.4 KB · Weergaven: 9
Polo  6c 
Mag ik er dan even aan toevoegen dat je het vermogen van LED lampen niet moet vergelijken met normalen (de gebruikelijke) lampen.
Globaal geeft een LED lamp 7 keer meer licht per Watt. Dus je 80 Watt LED geeft 7 x 80 = 560 Watt (vergelijkbaar) aan licht. Lijkt me totaal uit de pas lopen.
Je koopt een LED lamp eigenlijk op de hoeveelheid Lumen -en dan is (weer globaal- 2 Watt gelijk aan 100 Lumen.

Volkswagen  Polo 
Is het niet zo dat als je een lampje dat meer energie/Watt nodig heeft dan er 'aangeboden' wordt, dat gewoon voor kortsluiting zorgt?
Bijv. als je een lampje van 30W in een tafellampje stopt waar maar een lampje in hoort van 21W dan springt ie gelijk en moet je er weer een nieuwe in doen toch?
Kan dat ik er helemaal naast zit hoor, maar lijkt mij niet logisch om er meer in te doen dan dat aangegeven wordt. Er staat niet voor niks dat je er 21W in moet stoppen:innocent:

Volkswagen  Polo 6R 1.2 & Golf 7 
@Allison. Je zit er helemaal naast. Ik vind het zeer opmerkelijk hoe je aan die info komt.
Je "stopt" geen Watt ergens in.
Er staat spanning (in het geval van een auto) 12 Volt. De wattage van een lamp bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen. Heb je (een 600 Watt lamp, gaat er een stroom lopen van 600/12= 50 Ampere (vergelijkbaar met een startmotor. Dan moet je een vet dikke kabel hebben, wat ook het geval is bij de startmotor.
Terug naar de LED lamp. 560 watt aan licht (wat je eigenlijk moet omreken naar Lumen) verbruikt in het geval van LED dus geen 560 Watt, maar in het voorbeeld van de vragensteller 80 Watt.) Dat is een stroom van 80/12=6,7 Ampere. Dat is op zich acceptabel qua stroomverbruik. Het is gewoon onzinnig hoeveel licht het geeft.
En vergeet de APK normen niet. Je MAG gewoon niet zoveel licht hebben. Dat geeft (altijd al een probleem bij LED) een hele boel strooilicht. En dat is behalve verboden ook super-irritant voor de tegenligger.

Nog even over de vraag over kortsluiting. Kortsluiting is een directe verbinding tussen twee tegengepoolde stroomdraden (raar woord inderdaad). Dat geeft in en auto een doorgebrande zekering. In woonhuizen een defecte "stop" of "smeltveiligheid". Ten onrecht wordt vaak " brand als gevolg van kortsluiting" als oorzaak aangemerkt. Maar dat kan simpelweg niet. Want er brand gelijk een zekering door. Nee, brand ontstaat door oververhitting of slecht werkend contact.

Sorry voor de lange lappen tekst.

Volkswagen  Polo 
@Johan31
Gelukkig heeft iemand hier er wel verstand van haha! Heldere uitleg lijkt mij. Ik doe gewoon altijd wat op de verpakking staat/wat wordt aangeraden, dan is het altijd goed.

Daar doe je goed aan. Mocht je nog vragen hebben hierover? Stel ze gerust, Elke vraag is zinvol.
Ik lees nog even over mijn vorige bericht en zie dat het wat bot lijkt, mijn eerste zin, maar dat was puur een reactie op hoe jij het stelde "Kan dat ik er helemaal naast zit hoor".

Volkswagen  Polo 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Daar doe je goed aan. Mocht je nog vragen hebben hierover? Stel ze gerust, Elke vraag is zinvol.
Ik lees nog even over mijn vorige bericht en zie dat het wat bot lijkt, mijn eerste zin, maar dat was puur een reactie op hoe jij het stelde "Kan dat ik er helemaal naast zit hoor".
Snapte ik hoor, no worries. Ben de moeilijkste niet;)

• Leuk
Waarderingen: Sal
Mijn vraag is of het kan, haha.

Ik heb slechte ervaring met goedkope meuk en ik vind in m'n dagrijverlichting felle ledjes wel tof. 80watt is overdreven idd maar ik vroeg me gewoon af hoe het zat met lampjes die meer trekken dan 21watt in een 21watt fitting?
Dit zou ik in ieder geval afraden, omdat de draden daar niet op gemaakt zijn, als je 4x zo veel stroom door een draadje gaat trekken heb je kans op veel te veel warmte met (mocht de zekering er dan al niet gesprongen zijn) kortsluiting door evt gesmolten draden als gevolg. Ik zou nooit over de max aangeraden wattage heen gaan, want dan vraag je denk ik om problemen.

Als het spul uit China komt heb ik zoizo geen vertrouwen in de specificaties.
Dit klop 9/10x niet.

Je moet kijken naar de lummen hoe hoger hoe meer “licht”

En 50a80 watt led lamp in zo een formaat.. geloof ik weinig van

Het is inderdaad een juiste constatering dat de specs van spul uit China niet helemaal de juiste zijn.
Ik kan me ook haast niet voorstellen dat ze LED lampjes van 80 Watt kunnen maken. Nou geeft dat ook nog eens een berg hitte af. Niet zoveel als bij een gloeilamp van 80 Watt, maar het kan nooit goed zijn en blijven. Wellicht branden ze een paar minuten en dan geven ze de geest, want de koeling in een koplamp is slecht. Maar ik zie nu dat het niet eens om een koplamp gaat, maar het zijn de insteek t5 lampjes (voor de standlichten of zijknipperlichten)
Waarom wil je daarin 80 watt lampen zetten?

Volkswagen  Polo 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!