Wet-/regelgeving NL

Het lijkt me handig ook een aantal veel voorkomende vragen/zaken te bespreken.

Ik zal aftrappen met een aantal inkoppertjes

Uitsteken van velgen
Het uitsteken van velgen buiten de carosserie is toegestaan, hetzij met voorwaardes natuurlijk:
- De spoorbreedte van de auto mag nooit meer dan 2,0% groter worden dan op kenteken/kentekenregister Artikel 5.2.23
- De velgen/banden moeten goed zijn afgeschermd Artikel 5.2.48 lid 4a
- De velgen/banden mogen niet meer dan 30mm buiten de afscherming uitsteken Artikel 5.2.48 lid 4b
- De velgen/banden mogen niet aanlopen Artikel 5.2.48 lid 4c

OPMERKING:
-Het is dus 30mm per kant = 60mm per as!

Wijze van keuren: Lid 3 en 4: visuele controle, waarbij in geval van twijfel wordt gemeten.
Dit houd dus helaas in dat je beboet kan worden zonder dat er gemeten is. (Natuurlijk altijd aanvechten)

Kleur knipperlichten
De kleur van de knipperlichten voor, achter en zijknippers
- Knipperlichten mogen naar voren niet anders dan wit/ambergeel stralen Artikel 5.2.53 lid 2
- Knipperlichten mogen naar achteren niet anders dan rood/ambergeel stralen Artikel 5.2.53 lid 2
- Zijknipperlichten moge niet anders dan ambergeel stralen Artikel 5.2.53 lid 3

OPMERKING: Er worden geen jaartallen van ingebruik name genoemd. Deze artikelen gelden dus voor iedere auto (behalve bij uitzonderingen). Volledig rode achterlichten kunnen dus ENKEL op een niet wit achteruitrijlicht worden afgekeurd.

Dit zijn degene waar ik mee van doen heb gehad. Printje in het dashbordkastje heeft me veel ongein bespaard; wanneer je normaal overlegt met een agent, is mijn ervaring, dat ze de artikelen aannemen. Heb 1x gehad dat hij ze liet controleren en toen zelf "verrast" was.

sjors

ps. miss ook leuke aparte afdeling voor op de site modjes?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!