Winterbanden Polo 6R GTI

Ik heb een Polo GTI besteld en wil daar waarschijnlijk winterbanden voor aanschaffen.

Nu is het simpelste natuurlijk dezelfde maat banden om de originele velgen te zetten, maar ik koop liever een set velgen voor winterbanden erbij (liever niet de hoofdprijs voor betalen)

Mijn 1e vraag: Is de steekmaat 5x100 bij elke polo 6R en dus ook de GTI ?

Mijn 2e vraag: past er ook een 16" of zelfs 15" velg op ? (i.v.m. remschijn en klauw)
Ziet er wel minder mooi uit, maar wat hogere banden beschadigen iets minder makkelijk tegen een stoep-randje (parkeren in de sneeuw etc)
 
Nog geen antwoord van de dealer..

Wel velgen gevonden op de onderdelen site van VW in Duitsland.

Bijvoorbeeld:
Leichtmetallfelge Syenit
Felgengröße: 7 J x 16", ET 46,
LK 100/5
Verwendbare Reifengröße1:
z. B. 215/45 R16

Kost 159 Euro per stuk.

Helaas weinig tot geen banden te vinden in voor de V snelheids groep in die maat.
 
Waarom de V (240) snelheidsgroep, een T(190) - U(200) - H(210) is toch goed genoeg voor de winter? Neem niet aan dat je zo hard wilt rijden met slecht weer. Winterbandjes slijten als een gek met die snelheid.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!