Zwetend motorblok + olielampje brand bij opstarten

Heyhey!

Ik ben in het kader van de polo APK klaar maken haar een volledige beurt aan het geven, waar ik erachter kwam dat de onderkant van mijn blok zweet… Nu zit er geen bodemplaat onder de auto dus zou dat misschien iets met elkaar te maken kunnen hebben, maar internet zegt dat dat ook de oorzaak kan zijn van een lekke koppakking of dat alles weer opnieuw goed aangedraaid moet worden.
Ook merk ik tijdens het starten van de auto dat het olielampje een paar seconden blijft knipperen en dat mijn olielampje gaat branden als ik een tijdje hard heb gereden (terwijl ik nog genoeg olie erin heb). Ik hoop dat dit gewoon een defecte sensor is, maar een kennis heeft me verteld dat dit ook met de oliepomp te maken kan hebben, omdat het lampje niet alleen blijft branden tijdens het opstarten maar ook aangaat als ik een tijd snel heb gereden.

Mijn vraag is, hebben jullie wat tips voor mij om vast te stellen waarom mijn motorblok zweet, wat de oorzaak kan zijn van het aangaan van het olielampje en of jullie weten hoe ik dit kan fixen?
(foto’s zijn gemaakt voor het rijden)

Alvast bedanktIMG_0128.pngIMG_0129.png
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9n 
Dit kan de krukaskeerring, carterpan of misschien een keerring van de aandrijfassen zijn.
Al denk ik eerder dat het motorolie is als bakolie.
Aan de voorkant van het blok kan het van het oliefilterhuis komen, de distributiedeksel, krukaskeerring of ook de carterpan als het niet hoger op het blok ook zit. De voorkant van het blok kan ook vies worden als er olie gemorst wordt bij het filter tijdens een beurt. Ik zou alles eerst goed schoonmaken en om zo te kunnen zien waar het na verloop van tijd precies vandaan komt
 
Dit kan de krukaskeerring, carterpan of misschien een keerring van de aandrijfassen zijn.
Al denk ik eerder dat het motorolie is als bakolie.
Aan de voorkant van het blok kan het van het oliefilterhuis komen, de distributiedeksel, krukaskeerring of ook de carterpan als het niet hoger op het blok ook zit. De voorkant van het blok kan ook vies worden als er olie gemorst wordt bij het filter tijdens een beurt. Ik zou alles eerst goed schoonmaken en om zo te kunnen zien waar het na verloop van tijd precies vandaan komt
Bakolie is over het algemeen niet zwart van kleur. Dit lijkt echt op motorolie.

Een olielekkage opsporen is niet te doen aan de hand van foto's. Ik kan je wel een tip geven: Zoek het hoogst natte punt op. Daar zit je lekkage.
En dan nog een gratis tip: laat die lekkage lekker lekkage zijn. Dit is zo minimaal, gaat geen gevolgen hebben voor het olieverbruik en/of oliedruk.
Oliedrukproblemen komen vaker voor bij die motoren. Ik kan je helaas zo 1,2,3 niet vertellen waar t vandaan komt.

Wel zou je een oliedrukmeting kunnen uitvoeren met een analoge meter en kijken hoe de drukopbouw is na een koud-start en na een warm-start. In beide gevallen moet de druk snel opbouwen (binnen een seconde). Na het afzetten van de motor moet er nog enige tijd oliedruk aanwezig blijven (ongeveer 3-4 seconden) daarna mag de naald zakken.

Als de oliedruk snel afbouwt na afschakelen motor, dan zit er ergens een interne lekkage of overmatige speling op 1 van de motorlagers/onderdelen.
Als de oliedruk langzaam opbouwt en laag is en blijft EN snel terug zakt na afschakelen motor, dan zit er in de motor een lekkage waar ie zn druk verliest of de pomp zelf is gewoon versleten/kapot.
Als de oliedruk langzaam opbouwt, wel zn werkdruk haalt en stabiel kan houden, dan zit er een probleem ergens in de pomp/aanzuiging. Dit zou je kunnen checken door de oliezeef te controleren op vervuiling.

Het lijkt erop dat de oliepomp verwerkt zit in de keeringplaat van de motor. Dit is een relatief eenvoudige klus om te vervangen en het carter hoeft er niet vanaf. Wel moet de distributieriem er even vanaf. Goed aftekenen en terugplaatsen zoals je m hebt verwijderd en er kan niks mis gaan.

Succes!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Bakolie is over het algemeen niet zwart van kleur. Dit lijkt echt op motorolie.

Een olielekkage opsporen is niet te doen aan de hand van foto's. Ik kan je wel een tip geven: Zoek het hoogst natte punt op. Daar zit je lekkage.
En dan nog een gratis tip: laat die lekkage lekker lekkage zijn. Dit is zo minimaal, gaat geen gevolgen hebben voor het olieverbruik en/of oliedruk.
Oliedrukproblemen komen vaker voor bij die motoren. Ik kan je helaas zo 1,2,3 niet vertellen waar t vandaan komt.

Wel zou je een oliedrukmeting kunnen uitvoeren met een analoge meter en kijken hoe de drukopbouw is na een koud-start en na een warm-start. In beide gevallen moet de druk snel opbouwen (binnen een seconde). Na het afzetten van de motor moet er nog enige tijd oliedruk aanwezig blijven (ongeveer 3-4 seconden) daarna mag de naald zakken.

Als de oliedruk snel afbouwt na afschakelen motor, dan zit er ergens een interne lekkage of overmatige speling op 1 van de motorlagers/onderdelen.
Als de oliedruk langzaam opbouwt en laag is en blijft EN snel terug zakt na afschakelen motor, dan zit er in de motor een lekkage waar ie zn druk verliest of de pomp zelf is gewoon versleten/kapot.
Als de oliedruk langzaam opbouwt, wel zn werkdruk haalt en stabiel kan houden, dan zit er een probleem ergens in de pomp/aanzuiging. Dit zou je kunnen checken door de oliezeef te controleren op vervuiling.

Het lijkt erop dat de oliepomp verwerkt zit in de keeringplaat van de motor. Dit is een relatief eenvoudige klus om te vervangen en het carter hoeft er niet vanaf. Wel moet de distributieriem er even vanaf. Goed aftekenen en terugplaatsen zoals je m hebt verwijderd en er kan niks mis gaan.

Succes!
Bedankt voor je/jullie advies!

Het is inderdaad niet altijd slecht als een motorblok wat zweet, maar aangezien ik vorig jaar problemen had met mijn koelvloeistofsysteem en een gat in mijn waterpomp vond, werd ik wel een beetje nerveus toen ik olie zag :sweatsmile: scheelt wel dat ik nog een tekening van mijn distributieriem heb liggen dus.

Ik ga straks gelijk de motorruimte schoonmaken en heb een oliedrukmeter besteld! Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg :)
 
Volkswagen  Polo 9n 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!