Probleem is opgelost! Overhaast heb ik nog de thermostaat vervangen, meer omdat ik te snel was om weer een proefrit te maken. De 1.2 TSI CBZ motoren laten zich niet heel makkelijk ontluchten namelijk, vooral omdat zonder vacuum de auto ruk loopt en als je de waterpomp vacuum laat bedienen is er te weinig flow om lucht uit het koelsysteem te drukken!Most problems don't come on their own. Nu een kapotte waterpomp, waarschijnlijk omdat het vacuum systeem nu wel fatsoenlijk werkt. De Polo TSI heeft een waterpomp met vacuum aansluiting, om de motor sneller te doen opwarmen schuift er een 'sleeve' (mouw) over de impeller heen. Hierdoor is er minder koelvloeistofstroom in de motor waardoor hij sneller opwarmt.
Ik had nu op de snelweg continu een temperatuur van 102°C en hoger. Da's niet goed, zeker niet als je 100kmh rijdt in rustig verkeer, zonder tegenwind of heuvels. In de onderstaande foto kan je zien wat ik bedoel, boven is de 'sleeve' in normale stand, onderaan zoals het bij koude motor met vacuum wordt geregeld. dus nu maar weer de waterpomp vervangen. Zo blijven we wel onder de pannen
Mogelijk is de impeller zelf kapot (zwart plastic ding), komt ook vaak bij VW waterpompen. Anyways, ik ga het proberen fixen. Momenteel moet hij toch maar weer even aan de kant staan helaas!
Ik had temperaturen van 103°C met binnendoor rijden. Nu is dit weer 93-95°C. Dus perfect! Op de snelweg 97-99°C. Dus toppie!
Volkswagen
Polo 6R
1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi)