motorolie 5w30, 5w40 of 5w50?

beste leden,

ik ben afgelopen vrijdag weer bij de chipper geweest en mijn polo (6r) staat momenteel max op stock internals en turbo (162pk op 362Nm).

nu zoals we allemaal wel weten komt bij meer power meer onderhoud!

momenteel zit er nog 5w30 op die nog 1500km meegaat (vrijdag dus verversen). maar ik vraag me af of ik niet beter naar 5w40 of zelfs 5w50 zou overstappen aangezien er redelijk hard wordt gereden met de polo, zoals meerdere snelheidfanatiekelingen hier. heeft er hier iemand wijsheid over wat er het beste zou zijn? ik weet dat mijn kameraad met zijn 335i overgestapt is naar 5w50, maar ik denk niet dat voor 162pk dit nodig is, zou 5w40 niet goed genoeg zijn?

ik gebruik altijd valvoline olie en geen goedkopere merken

ik sta open voor jullie kennis


kieran
 
volkswagen  polo  1.6TDI 
Ik zou er niet zomaar dikkere, of andere, olie in gooien. Dikte van de olie word bepaald aan de hand van de belasting van de motor en de interne spelingen/toleranties. Ik geloof niet dat jij 24/7 loopt te stampen met jou Polo en dat je het merendeel van de kilometers, net als elke normale automobiele Nederlander, rustig en volgens de snelheidslimiet rijd. In dat geval zal een andere olie juist voor meer slijtage kunnen zorgen.

Als jij m af en toe eens lekker lostrekt op de snelweg, of bij een stoplichtsprintje, dan is dikkere olie voor jou niet echt van meerwaarde. Ik zou, als ik jou was, gewoon de olietemperatuur in de gaten houden en proberen om deze onder de 130 graden te houden. Mocht ie er boven komen: Verdiep je dan eerst maar eens in een grotere oliewisselaar.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!