remondepemon
Actief lid
Hierbij een handleiding met veel beeld hoe je een set LED dagrijlichten kunt inbouwen. Ik had mijn setje bij JMF-Gatget vandaan.

Om te beginnen moeten de roosters uit de voorbumper worden verwijderd. Dat was mijn eerste obstakel, maar met de juiste hulpmiddelen zo gebeurd. Je hebt nodig een plastic band die om een pak kopieerpapier zit. Kun je vast zo op je werk meenemen.
Vouw hem dubbel op ongeveer 5cm en duw hem dubbelgevouwen door de ventilatiesleuf . Mik nu zo dat de dubbelgevouwen kant weer terugsteekt door een ventilatie sleuf erboven. Trek eraan en houd hem dubbel. Voorzichtig met rukjes trek je op deze manier het rooster er gemakkelijk uit!

Daarna gaan we de bedrading inbouwen. Ik heb ervoor gekozen de bedrading te verlengen en van onbrandbaar rubber te maken in plaats van de losse draden door een ribbelbuis te gebruiken. Je kunt de stekkertjes makkelijk uit de connector krijgen door het metalen lipje op de connector in te drukken. De inbouw van het relais was makkelijk want die kon ik zo op een bout vastzetten naast het luchtfilter. De min heb ik via dezelfde bout verbonden met de massa van de auto.

Dan verder met de inbouw van de lampen. Ik heb de extra lengte even bij elkaar gebonden met een stukje vulkaniserende tape, maar je kunt ook een trekbandje gebruiken. Bedenk wel dat trekbandjes niet het eeuwige leven hebben. De lamp gaat er gemakkelijk in en paste in mijn geval prima. Twee (niet bijgeleverde) RVS parkers heb je nodig om de lamp vast te zetten. Aan de bovenzijde klikt hij in de bumper. Even testen en daarna kan de kap erop gedrukt worden.
Dan klus twee, het aansluiten van de stuurdraad. De stuurdraad moet naar de lichtschakelaar gevoerd worden, maar dat is geen gemakkelijke klus. Alles zit veel te mooi dichtgemaakt, dus weinig doorvoermogelijkheden. Maar daar waar de motorkap ontgrendeling loopt kan er nog wel een draad bij. Hiervoor dien je eerst de ruitenwissers te demonteren. Haal de twee dopjes van de ruitenwisserarmen af en gebruik een dopsleutel om de moer los te draaien. De aansluiting is conisch dus een beetje heen en weer wrikken zorgt ervoor dat de arm langzaam van de as af komt.


Dan moet het rubber van de plastic afdekplaat er helemaal af. Vervolgens kun je de plaat voorzichtig loswrikken. Hij zit in het raamrubber geklikt en als je aan de zijkant begint, komt hij er gemakkelijk uit. Om het jezelf makkelijk te maken haal je de twee schroeven los waarmee de ruitenwissermotor vast zit, dan heb je net wat meer ruimte.
Rechts in de hoek zie je de rubber afdichting zitten die je losmaakt en naar voren schuift. Haal de kabel hiervoor ook even uit de plastic houder. Daarna maak je de stuurdraad met tape vast aan een stuk installatiedraad. Die steek je vervolgens door het rubber en daarna door naar het dashboard. Ik kon makkelijker mikken door iemand met een lampje aan de andere kant te laten schijnen. Trek de draad helemaal door naar de schakelaar en plaats de rubber afdichting weer terug. Ik heb ervoor gekozen om een stukje ribbelbuis om de kabel te maken om hem wat beter te beschermen.

Nu komt de schakelaar waarover ik veel heb gelezen. Wat is echter steeds mis is de pin layout, dus die eerst maar even.

Wij gaan ons druk maken om de TFL pin, nummer 3. Ik beschrijf hier de inbouw van LED dagrijverlichting die uit moet gaan als je je normale verlichting aanzet. Bij mij was het zo dat mijn verlichting standaard al aan ging als ik de auto startte. Die wilde ik uit hebben en in plaats daarvan de LED lampen in de bumper aanhebben. Ik heb de connector losgehaald via de zijkant van het dashboard. Eventueel kun je ook de hele schakelaar eruit halen door hem op de 0-stand te zetten, in te drukken en naar rechts te draaien. Nu de connector los is moet de draad die op pin 3 zit eraf. Het resultaat is dat de normale verlichting dan niet meer aan gaat. (en dat wilde ik) Ik heb de pin van de connector eruit gehaald, de draad eraf geknipt en geïsoleerd. Daarna heb ik de stuurdraad die we net getrokken hebben op pin 3 gesoldeerd. Daarna de pin weer in de connector geklikt. Nu gaat mijn LED verlichting netjes aan en zodra ik mijn verlichting aanzet, gaan ze weer netjes uit.
Kabels een beetje oprollen en vastzetten, klaar!


Om te beginnen moeten de roosters uit de voorbumper worden verwijderd. Dat was mijn eerste obstakel, maar met de juiste hulpmiddelen zo gebeurd. Je hebt nodig een plastic band die om een pak kopieerpapier zit. Kun je vast zo op je werk meenemen.

Vouw hem dubbel op ongeveer 5cm en duw hem dubbelgevouwen door de ventilatiesleuf . Mik nu zo dat de dubbelgevouwen kant weer terugsteekt door een ventilatie sleuf erboven. Trek eraan en houd hem dubbel. Voorzichtig met rukjes trek je op deze manier het rooster er gemakkelijk uit!

Daarna gaan we de bedrading inbouwen. Ik heb ervoor gekozen de bedrading te verlengen en van onbrandbaar rubber te maken in plaats van de losse draden door een ribbelbuis te gebruiken. Je kunt de stekkertjes makkelijk uit de connector krijgen door het metalen lipje op de connector in te drukken. De inbouw van het relais was makkelijk want die kon ik zo op een bout vastzetten naast het luchtfilter. De min heb ik via dezelfde bout verbonden met de massa van de auto.

Dan verder met de inbouw van de lampen. Ik heb de extra lengte even bij elkaar gebonden met een stukje vulkaniserende tape, maar je kunt ook een trekbandje gebruiken. Bedenk wel dat trekbandjes niet het eeuwige leven hebben. De lamp gaat er gemakkelijk in en paste in mijn geval prima. Twee (niet bijgeleverde) RVS parkers heb je nodig om de lamp vast te zetten. Aan de bovenzijde klikt hij in de bumper. Even testen en daarna kan de kap erop gedrukt worden.

Dan klus twee, het aansluiten van de stuurdraad. De stuurdraad moet naar de lichtschakelaar gevoerd worden, maar dat is geen gemakkelijke klus. Alles zit veel te mooi dichtgemaakt, dus weinig doorvoermogelijkheden. Maar daar waar de motorkap ontgrendeling loopt kan er nog wel een draad bij. Hiervoor dien je eerst de ruitenwissers te demonteren. Haal de twee dopjes van de ruitenwisserarmen af en gebruik een dopsleutel om de moer los te draaien. De aansluiting is conisch dus een beetje heen en weer wrikken zorgt ervoor dat de arm langzaam van de as af komt.


Dan moet het rubber van de plastic afdekplaat er helemaal af. Vervolgens kun je de plaat voorzichtig loswrikken. Hij zit in het raamrubber geklikt en als je aan de zijkant begint, komt hij er gemakkelijk uit. Om het jezelf makkelijk te maken haal je de twee schroeven los waarmee de ruitenwissermotor vast zit, dan heb je net wat meer ruimte.
Rechts in de hoek zie je de rubber afdichting zitten die je losmaakt en naar voren schuift. Haal de kabel hiervoor ook even uit de plastic houder. Daarna maak je de stuurdraad met tape vast aan een stuk installatiedraad. Die steek je vervolgens door het rubber en daarna door naar het dashboard. Ik kon makkelijker mikken door iemand met een lampje aan de andere kant te laten schijnen. Trek de draad helemaal door naar de schakelaar en plaats de rubber afdichting weer terug. Ik heb ervoor gekozen om een stukje ribbelbuis om de kabel te maken om hem wat beter te beschermen.


Nu komt de schakelaar waarover ik veel heb gelezen. Wat is echter steeds mis is de pin layout, dus die eerst maar even.

Wij gaan ons druk maken om de TFL pin, nummer 3. Ik beschrijf hier de inbouw van LED dagrijverlichting die uit moet gaan als je je normale verlichting aanzet. Bij mij was het zo dat mijn verlichting standaard al aan ging als ik de auto startte. Die wilde ik uit hebben en in plaats daarvan de LED lampen in de bumper aanhebben. Ik heb de connector losgehaald via de zijkant van het dashboard. Eventueel kun je ook de hele schakelaar eruit halen door hem op de 0-stand te zetten, in te drukken en naar rechts te draaien. Nu de connector los is moet de draad die op pin 3 zit eraf. Het resultaat is dat de normale verlichting dan niet meer aan gaat. (en dat wilde ik) Ik heb de pin van de connector eruit gehaald, de draad eraf geknipt en geïsoleerd. Daarna heb ik de stuurdraad die we net getrokken hebben op pin 3 gesoldeerd. Daarna de pin weer in de connector geklikt. Nu gaat mijn LED verlichting netjes aan en zodra ik mijn verlichting aanzet, gaan ze weer netjes uit.
Kabels een beetje oprollen en vastzetten, klaar!

VW
Polo AW Highline R-line 95pk