iichel
Exclusive lid
Je ziet hier waarschijnlijk omdat:
- je je verveelt
- je nieuwsgierig bent
- je je remschijven gaat vervangen omdat ze krom of versleten zijn.
Deze kan wellicht toepasbaar zijn voor andere modellen, maar ik heb hem geschreven voor een 6R want die heb ik zelf
Goed, wat hebben we nodig?
- Een Polo 6R
- Krik
- Ratel
- Dop 17mm (of whatever voor wielbouten je gebruikt)
- Imbus 7 mm
- Torx T20
- Stukje ijzerdraad
- Schoonmaak materiaal
Doe dit niet vlak nadat de auto gebruikt is, want dan willen de schijven nog wel eens heet zijn!
Stap 1:
Zet je auto absoluut helemaal op de handrem en in de versnelling. Ook is het wenselijk dat de auto horizontaal staat. Motor het liefst uit.
Stap 2:
Draai je wielmoeren 1 slag los. Dit gaat makkelijker als het wiel nog aan de grond staat.
Stap 3:
Zet de auto op de krik. Gebruik een fatsoenlijke krik. Ik vertrouw dat extra ding in de dubbele bodem voor geen meter. Gebruik, mits je ze hebt, een assteun om de auto op hoogte te houden.
Stap 4:
Verwijder het wiel en leg deze neer op de achterkant zodat de voorkant niet beschadigt. Eventuele spoorverbreders ook verwijderen.
Stap 5:
Aan de achterkant van je remschijf zitten 2 rubber afdicht dopjes. Haal deze los en raak ze niet kwijt. Hieronder zitten 2 bouten die van binnen naar buiten wijzen. Hiermee zit je remklauw aan je fusee vast. Draai deze los met een 7mm imbus bout.
Stap 6:
Haal de remklauw van de schijf af. Dit doe je door hem achterover te kantelen. Zowel onder als boven zitten een paar uitsteeksels waar de klauw tegenaan rust. Onderaan is je draaipunt, als de klauw ver genoeg achterover gekanteld is kun je deze naar boven trekken.
Stap 7:
Hang de klauw op met een stukje ijzerdraad aan bijvoorbeeld de veerpoot, zodat hij niet aan de remleiding gaat bungelen.
Stap 8 (optioneel):
Verwijder de remblokken uit de klauw. Dit is relatief eenvoudig, maar hij kan met een veertje vast zitten.
Stap 9 (optioneel):
Draai het torx boutje op de remschijf los. De remschijf kun je nu naar je toe trekken en komt eraf.
Stap 10:
Maak alle oppervlakken goed schoon. Denk hierbij aan wielnaaf, binnenkant van de remklauw, alles wat je tegenkomt. Let erop dat remstof viel spul is, geen perslucht gebruiken.
Aangeraden wordt methylated spirits
Stap 11 (optioneel):
Nu je toch aan het wassen bent, gebruik de mogelijkheid om je mooie lichtmetalen velg aan de binnenkant te bevrijden van alle wielstof en andere vuiligheid.
Stap 12:
Monteer nieuwe remblokken en nieuwe remschijf. Draai het torx boutje van de remschijf stevig aan, maar niet te strak. Deze is slechts om hem op zijn plek te houden maar neem geen grote krachten op zich. Let er goed op dat de schijf goed gecentreerd zit.
Stap 13:
Monteer de remklauw. Let erop dat onderaan 2 'lipjes' zitten (1 van de klauw, 1 van het remblok). Deze moeten om het uitsteeksel heen vallen. Daarna erop 'draaien'.
Stap 14:
Draai de schroeven goed aan om de remklauw te monteren op het fusee. Vergeet het rubber dopje niet. Uit m'n hoofd zit er 30-35Nm op.
Stap 15:
Monteer het wiel, eventuele spoorverbreders. Wacht nog even met moer afdekkers.
Stap 16:
Het kan nodig zijn om nieuwe remblokken in te remmen.
Stap 17:
na een kort ritje kunnen de bouten soms nog een stukje verder. Met een moment sleutel: ca 90Nm voor licht metaal, ca 110 voor staal. Moerdopjes er ook op.
Fotos (sorry niet super duidelijk, garage met slecht licht en halverwege was ik vergeten dat ik fotos maakte):
(de onderste schroef zit uiteraard aan de achterkant van de klauw)
Inspiratie:
http://workshop-manuals.com/volkswa...lling_brake_pads_brake_caliper_fn_3/removing/
http://workshop-manuals.com/volkswa.../repairing_front_brakes_fs_iii_brake_caliper/
- je je verveelt
- je nieuwsgierig bent
- je je remschijven gaat vervangen omdat ze krom of versleten zijn.
Deze kan wellicht toepasbaar zijn voor andere modellen, maar ik heb hem geschreven voor een 6R want die heb ik zelf

Goed, wat hebben we nodig?
- Een Polo 6R
- Krik
- Ratel
- Dop 17mm (of whatever voor wielbouten je gebruikt)
- Imbus 7 mm
- Torx T20
- Stukje ijzerdraad
- Schoonmaak materiaal
Doe dit niet vlak nadat de auto gebruikt is, want dan willen de schijven nog wel eens heet zijn!
Stap 1:
Zet je auto absoluut helemaal op de handrem en in de versnelling. Ook is het wenselijk dat de auto horizontaal staat. Motor het liefst uit.
Stap 2:
Draai je wielmoeren 1 slag los. Dit gaat makkelijker als het wiel nog aan de grond staat.
Stap 3:
Zet de auto op de krik. Gebruik een fatsoenlijke krik. Ik vertrouw dat extra ding in de dubbele bodem voor geen meter. Gebruik, mits je ze hebt, een assteun om de auto op hoogte te houden.
Stap 4:
Verwijder het wiel en leg deze neer op de achterkant zodat de voorkant niet beschadigt. Eventuele spoorverbreders ook verwijderen.
Stap 5:
Aan de achterkant van je remschijf zitten 2 rubber afdicht dopjes. Haal deze los en raak ze niet kwijt. Hieronder zitten 2 bouten die van binnen naar buiten wijzen. Hiermee zit je remklauw aan je fusee vast. Draai deze los met een 7mm imbus bout.
Stap 6:
Haal de remklauw van de schijf af. Dit doe je door hem achterover te kantelen. Zowel onder als boven zitten een paar uitsteeksels waar de klauw tegenaan rust. Onderaan is je draaipunt, als de klauw ver genoeg achterover gekanteld is kun je deze naar boven trekken.
Stap 7:
Hang de klauw op met een stukje ijzerdraad aan bijvoorbeeld de veerpoot, zodat hij niet aan de remleiding gaat bungelen.
Stap 8 (optioneel):
Verwijder de remblokken uit de klauw. Dit is relatief eenvoudig, maar hij kan met een veertje vast zitten.
Stap 9 (optioneel):
Draai het torx boutje op de remschijf los. De remschijf kun je nu naar je toe trekken en komt eraf.
Stap 10:
Maak alle oppervlakken goed schoon. Denk hierbij aan wielnaaf, binnenkant van de remklauw, alles wat je tegenkomt. Let erop dat remstof viel spul is, geen perslucht gebruiken.
Aangeraden wordt methylated spirits
Stap 11 (optioneel):
Nu je toch aan het wassen bent, gebruik de mogelijkheid om je mooie lichtmetalen velg aan de binnenkant te bevrijden van alle wielstof en andere vuiligheid.
Stap 12:
Monteer nieuwe remblokken en nieuwe remschijf. Draai het torx boutje van de remschijf stevig aan, maar niet te strak. Deze is slechts om hem op zijn plek te houden maar neem geen grote krachten op zich. Let er goed op dat de schijf goed gecentreerd zit.
Stap 13:
Monteer de remklauw. Let erop dat onderaan 2 'lipjes' zitten (1 van de klauw, 1 van het remblok). Deze moeten om het uitsteeksel heen vallen. Daarna erop 'draaien'.
Stap 14:
Draai de schroeven goed aan om de remklauw te monteren op het fusee. Vergeet het rubber dopje niet. Uit m'n hoofd zit er 30-35Nm op.
Stap 15:
Monteer het wiel, eventuele spoorverbreders. Wacht nog even met moer afdekkers.
Stap 16:
Het kan nodig zijn om nieuwe remblokken in te remmen.
Stap 17:
na een kort ritje kunnen de bouten soms nog een stukje verder. Met een moment sleutel: ca 90Nm voor licht metaal, ca 110 voor staal. Moerdopjes er ook op.
Fotos (sorry niet super duidelijk, garage met slecht licht en halverwege was ik vergeten dat ik fotos maakte):



(de onderste schroef zit uiteraard aan de achterkant van de klauw)

Inspiratie:
http://workshop-manuals.com/volkswa...lling_brake_pads_brake_caliper_fn_3/removing/
http://workshop-manuals.com/volkswa.../repairing_front_brakes_fs_iii_brake_caliper/