HoMi
Premium lid
Voor mijn Polo (2014) tank ik normaal loodvrij 95. Heb wel eens gelezen dat het goed is om af en toe Shell V-power (of een ander merk) te tanken omdat dat goed is voor je motor. Delen jullie deze mening ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat hangt wel af van wat voor motor in jouw Polo zit. Als je een turboloze benzine motor hebt dan kun je het gerust bij Euro 95 houden.Voor mijn Polo (2014) tank ik normaal loodvrij 95. Heb wel eens gelezen dat het goed is om af en toe Shell V-power (of een ander merk) te tanken omdat dat goed is voor je motor. Delen jullie deze mening ?
Bij Shell V-power is geen 98 Octeaan getal maar het is 97 Octeaan getal.
RON98
Als je een auto hebt die per se Euro 98-benzine nodig heeft dan heb je een probleem in Nederland. Hamvraag: welke pompen kunnen je helpen? Of anders gesteld: je bent onderweg en zoekt de dichtstbijzijnde pomp. http://directlease.nl/tankservice/ kan je helpen, kijk hieronder welke brandstoffen RON 98 zijn. In het algemeen betekent "Super" ook automatisch RON 98 en soms lees je ook de term "Super MLV" wat staat voor "met loodvervanger" - ook goed. Voor de volledigheid
Wat betekent RON 98?
RON 98 is een aanduiding voor benzine met octaanklasse 98, waarbij het bereik loopt vanaf 98 en hoger. Zo loopt het octaangetal van Euro 95 van 95 tot en met 97. Daarom moet je geen Shell V-Power tanken als RON 98 gewenst is, want die heeft RON 95 met een werkelijk octaangetal van 97. Dat is te laag voor sommige motoren.
Het getal geeft de klopvastheid aan. Dit is te vertalen naar de weerstand tegen spontane zelfontbranding bij het snel samendrukken (compressie) van een mengsel van lucht en benzine.
Deze spontane ontbranding verloopt niet gecontroleerd maar explosief en is zeer schadelijk voor de motor. Dit proces is hoorbaar bij motoren die er last van hebben en wordt "kloppen" en "pingelen" genoemd - vandaar de term klopvastheid.
RON 98-brandstof is alleen zinvol voor motoren die een hoge compressieverhouding hebben, zoals motoren in bepaalde sportauto's. Het octaangetal zegt alleen iets over de klopvastheid en verder niets over andere kwaliteitskenmerken van de brandstof. RON 98 gebruiken in een motor die voor RON 95 ontworpen is, heeft geen zin. De motor gaat er niet beter of zuiniger door lopen en het is ds geld weggooien.
Waar krijg in RON 98?
Wat is wel RON98?
Wat is niet RON98?
- BP Ultimate
- Esso Energy Supreme + (let op de plus, algemene zoeker stations)
- Gulf Super Plus 98 ongelood en eventueel ook Challenger(betreffende stations, kies Super Plus 98 ongelood))
- Tango Super Plus (betreffende stations)
- Tinq Super Ongelood (betreffende stations, kies Super Ongelood 98)
- Esso Energy Supreme
- Shell V-Power
- Texaco Euro XL
- Total Excellium
Bij Shell V-power is geen 98 Octeaan getal maar het is 97 Octeaan getal.
RON98
Als je een auto hebt die per se Euro 98-benzine nodig heeft dan heb je een probleem in Nederland. Hamvraag: welke pompen kunnen je helpen? Of anders gesteld: je bent onderweg en zoekt de dichtstbijzijnde pomp. http://directlease.nl/tankservice/ kan je helpen, kijk hieronder welke brandstoffen RON 98 zijn. In het algemeen betekent "Super" ook automatisch RON 98 en soms lees je ook de term "Super MLV" wat staat voor "met loodvervanger" - ook goed. Voor de volledigheid
Wat betekent RON 98?
RON 98 is een aanduiding voor benzine met octaanklasse 98, waarbij het bereik loopt vanaf 98 en hoger. Zo loopt het octaangetal van Euro 95 van 95 tot en met 97. Daarom moet je geen Shell V-Power tanken als RON 98 gewenst is, want die heeft RON 95 met een werkelijk octaangetal van 97. Dat is te laag voor sommige motoren.
Het getal geeft de klopvastheid aan. Dit is te vertalen naar de weerstand tegen spontane zelfontbranding bij het snel samendrukken (compressie) van een mengsel van lucht en benzine.
Deze spontane ontbranding verloopt niet gecontroleerd maar explosief en is zeer schadelijk voor de motor. Dit proces is hoorbaar bij motoren die er last van hebben en wordt "kloppen" en "pingelen" genoemd - vandaar de term klopvastheid.
RON 98-brandstof is alleen zinvol voor motoren die een hoge compressieverhouding hebben, zoals motoren in bepaalde sportauto's. Het octaangetal zegt alleen iets over de klopvastheid en verder niets over andere kwaliteitskenmerken van de brandstof. RON 98 gebruiken in een motor die voor RON 95 ontworpen is, heeft geen zin. De motor gaat er niet beter of zuiniger door lopen en het is ds geld weggooien.
Waar krijg in RON 98?
Wat is wel RON98?
Wat is niet RON98?
- BP Ultimate
- Esso Energy Supreme + (let op de plus, algemene zoeker stations)
- Gulf Super Plus 98 ongelood en eventueel ook Challenger(betreffende stations, kies Super Plus 98 ongelood))
- Tango Super Plus (betreffende stations)
- Tinq Super Ongelood (betreffende stations, kies Super Ongelood 98)
- Esso Energy Supreme
- Shell V-Power
- Texaco Euro XL
- Total Excellium
Dat hangt wel af van wat voor motor in jouw Polo zit. Als je een turboloze benzine motor hebt dan kun je het gerust bij Euro 95 houden.
Volgens mij is Shell V-Power zelfs RON95. Dat zag ik laatst op het stickertje staan. Verbaasde mij nogal.
in Ned hebben fuelsaver is 95 en V-power is 97je bedoel een fuelsaver is 95 euro.![]()
Heb je helemaal gelijk in Ruud, V-Power word in Nederland aangeduid als RON 95. V-Power heeft een Octaangetal van 97,5. Omdat het Octaangetal van V-Power ONDER 98 licht, moet het worden verkocht als 95. De additieven in 'performance brandstoffen' zijn goed voor alle motoren, atmosferisch of turbo. Deze additieven houden de motor schoon in geval van beide type motoren. Een ander voordeel van deze brandstof is dat het octaangetal hoger ligt waardoor de brandstof klop vaster is. In geval van hoog prestatie motoren, meestal turbo motoren maar ook atmosferische motoren die hoog in toeren draaien is dit een groot voordeel. De brandstof ontbrand beter waardoor de motor niet op hol slaat (simpel gezegd).Volgens mij is Shell V-Power zelfs RON95. Dat zag ik laatst op het stickertje staan. Verbaasde mij nogal.
Correct Ronald, de ECU weet wat voor brandstof er getankt is. Hierna zal de ECU zichzelf aanpassen en inderdaad pittiger gaan ontsteken. Of deze aanpassingen op standaard software merkbaar zijn in de directe praktijk -> geen idee.Wat wel bij een tsi zo is, is dat als je euro 98 tankt en je bekijkt eerst met vcds met euro 95 de ontstekingstijdstip en erna met euro 98 dan zie je dat ontstekingstijdstip ongeveer 3 graden later wordt. De motor zou hierdoor iets sneller moeten zijn maar volgens mij kan je dat alleen op de vermogensbank zien. Als voorontsteking te weinig wordt is namelijk ook niet goed. Bij mijn eerste auto mazda 323f scheelde door de ontstekingstijdstip te veranderen van origineel en uittrekken van lambdasonde 8pk gemeten op vermogensbank.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Klopt met competition102 zijn de metingen hoger dan op 98. Aral heeft overigens bij sommige filialen ook 102 brandstof.Wordt het met competition102 dan nog beter?
Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.
Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.