Martien
Premium lid
Hallo allemaal.
Dit is mijn eerste how to ooit dus er zullen geheid verbeterpuntjes zijn.
Let op dit werkt alleen met VDO instrumenten clusters.
Benodigheden:
Kunstof dashboard gereedschap(niet noodzakelijk)
Torx t10 voor klok verwijderen.
Torx T9 voor de behuizing open te maken.
Eeprom reader/writer bv ch341a kost een paar euro op ali, vergeet niet de clip kabel bij te bestellen.
Belangrijk alvorens je begint maak je fotos van de positie van de naalden, doe je dit niet dan moet je hem met vcds testen en goed zetten.
Verwijder het afdekklepje met een tool of met de hand, schroef daarna de torx schroef rechts en links eruit.
Daarna kun je de het instrument naar voren trekken.

Haal nu de kabel eruit door de hefboom omhoog te trekken.
Let op de borging van de hefboom anders breekt de hefboom af.
Verwijder de deksel van het instrument dmv de torx schroeven te verwijderen.
Let op de klipjes aan de zijkant.


Verwijder nu de naalden daar aardig wat kracht te zetten.

Aan de achterkant druk je de twee pinnetjes voorzichtig opzij om de print van het witte tellerframe los te maken.

Nu kun je het witte frame wegklappen van de printplaat, maar let op zodat je de flatcable voor het display niet beschadigd!!

zoek de eeprom en kijk welk type je hebt.

bevestig de clip over de chip heen en sluit hem aan op de pc, let erop dat de rode kabel op pin 1 is georienteerd.

Open de programmer selecteer de goede chip en lees de chip uit, verifieer deze en sla de .bin op. daarna kopieer de de opgeslagen .bin om mee te werken. zo ben je altijd safe!!
verander 0066 bit 5 moet 1 zijn.
Sla deze op en schrijf deze naar je chip, ook nu verifieer je weer.
Als je geluk hebt dan werkt het zo niet dan moet je meer veranderen en activeren.
dit zijn eventuele waardes die je kunt proberen.
0x02E7 = 19
0x02E8 = 4C
0x0E7D = 02
0x0E7E=16

Let erop bij het terugplaatsen van de naalden dat je deze 1 ronde tegen te klok in draait zodat de as van de motor op zijn beginpunt staat.
Dit was alles, nogmaals dit is mijn eerste how to en er zullen verbeteringen aan het licht komen en ik hoop dat iichell dit even aanvult waarna ik de how to eventueel verander.
Dit is mijn eerste how to ooit dus er zullen geheid verbeterpuntjes zijn.
Let op dit werkt alleen met VDO instrumenten clusters.
Benodigheden:
Kunstof dashboard gereedschap(niet noodzakelijk)
Torx t10 voor klok verwijderen.
Torx T9 voor de behuizing open te maken.
Eeprom reader/writer bv ch341a kost een paar euro op ali, vergeet niet de clip kabel bij te bestellen.
Belangrijk alvorens je begint maak je fotos van de positie van de naalden, doe je dit niet dan moet je hem met vcds testen en goed zetten.
Verwijder het afdekklepje met een tool of met de hand, schroef daarna de torx schroef rechts en links eruit.
Daarna kun je de het instrument naar voren trekken.

Haal nu de kabel eruit door de hefboom omhoog te trekken.
Let op de borging van de hefboom anders breekt de hefboom af.
Verwijder de deksel van het instrument dmv de torx schroeven te verwijderen.
Let op de klipjes aan de zijkant.


Verwijder nu de naalden daar aardig wat kracht te zetten.

Aan de achterkant druk je de twee pinnetjes voorzichtig opzij om de print van het witte tellerframe los te maken.

Nu kun je het witte frame wegklappen van de printplaat, maar let op zodat je de flatcable voor het display niet beschadigd!!

zoek de eeprom en kijk welk type je hebt.

bevestig de clip over de chip heen en sluit hem aan op de pc, let erop dat de rode kabel op pin 1 is georienteerd.

Open de programmer selecteer de goede chip en lees de chip uit, verifieer deze en sla de .bin op. daarna kopieer de de opgeslagen .bin om mee te werken. zo ben je altijd safe!!
verander 0066 bit 5 moet 1 zijn.
Sla deze op en schrijf deze naar je chip, ook nu verifieer je weer.
Als je geluk hebt dan werkt het zo niet dan moet je meer veranderen en activeren.
dit zijn eventuele waardes die je kunt proberen.
0x02E7 = 19
0x02E8 = 4C
0x0E7D = 02
0x0E7E=16


Let erop bij het terugplaatsen van de naalden dat je deze 1 ronde tegen te klok in draait zodat de as van de motor op zijn beginpunt staat.
Dit was alles, nogmaals dit is mijn eerste how to en er zullen verbeteringen aan het licht komen en ik hoop dat iichell dit even aanvult waarna ik de how to eventueel verander.
Laatst bewerkt:
Volkswagen
Polo 6R