Je kan van alles controlen en eventueel een autotechnicus meenemen, maar je weet nooit 100% zeker of het een goede koop is...
Ik raad je aan om de auto heen te lopen en controleren of de ruimte tussen de carosserie delen in vergelijking met de andere kant van de auto. Dus de ruimte tussen de bumper en motorkap Of de ruimte tussen achterbumper en kofferklep. Mocht het een groot verschil zijn, dan kan dat duiden op een schade verleden.
De olievuldop losdraaien binnenin kijken of je oliedrap ziet.
Controleer de koppeling.
Belangrijk is tijdens je hele inspectie is luisteren, rare geluiden waarnemen onder de motorkap, tijdens de testrit etc. Piepjes en kraakjes. Het kan geen kwaad om even onder de auto te kruipen.
Kmstand: Is het een Nederlandse auto, vraag dan een nap tellerrapport op en ga na of het wel echt een logisch verloop heeft.
Zowel bij import als Nederlandse auto’s controleer het onderhoudsboekje, en kijk of alle bladzijden er nog inzitten! Bel desnoods de dealer op en vraag om meer info! Dit geeft btw ook geen garantie... maar goed
Als je er een goed gevoel bij hebt, koop dan! Meestal klopt dat gevoel dan ook
Als je een 20 jaar oude auto koopt voor een paar honderd euro, die zal heus niet in de beste staat zijn, dus hou daar rekening mee. Koop je een frisse gti of R dan zou ik goed controlen of alles het goed: alle knopjes, multimediasysteem, airco etc.
We kunnen er nog wel een paar tips ondergooien maar nogmaals je weet het nooit!
Een Kapotte koppakking, zuigerveren etc is best lastig om zo met het blote oog waartenemen.
Succes
