Temperatuur interieur

Jiskefet1984

Actief lid
Guys,

Help!!!

Wat is jullie mening, zie de 2 foto's die ik als bijlagen toegevoegd heb.

Begin mei
Vertrek met koude motor:
binnentemperatuur: 24.4 graden
buitentemperatuur: 23 graden.
ingestelde temperatuur: 20 graden op auto stand

Aankomst met warme motor (89 graden):
30 minuten, 26 km gereden, grotendeels snelweg.
binnentemperatuur: 23.3 graden (warmer dan buitentemperatuur)
buitentemperatuur: 21.5 graden
ingestelde temperatuur: niet gewijzigd.

Gistermiddag ingesteld op 19 graden, buiten was het 24 graden. 45 minuten onderweg geweest en bij aankomst was het in de auto 22.5 graden. Ik was meteen langs VW gereden om het te laten zien. VW blijft beweren dat dit normaal is en de 19 graden in de volle zon zeker niet gehaald kan worden. Op handmatig de blower op hoogste stand instellen word de ingestelde temperatuur wel gehaald namelijk!

Polo heeft vaker bij VW, vanaf het begin dat ik de auto heb gekocht gestaan en zij kunnen geen foutmelding ontdekken. Aanstaande maandag staat weer een afspraak gepland en volgens de monteur kan ik beter de afspraak annuleren want als er geen foutmeldingen naar boven komen en de kleppen goed zijn (volgens hem) kunnen zij er verder niks aan veranderen. Hij gaf ook als opmerking dat elk clima anders is.

Lucht uitstroom is koel, thermometer in een luchtrooster gedaan en werd rond de 4a5 graden.

Thermometer is best nauwkeurig en is snel met meten, heb de thermometer namelijk gecheckt in mijn aquariumwater wat 26 graden is.

Wie kan mij hiermee helpen, ik word er hopeloos en gefrustreerd van! Ik ga nu ook zelfs soms aan mij zelf twijfelen.
 

Bijlagen

  • 20250502_134609.jpg
    20250502_134609.jpg
    353.5 KB · Weergaven: 22
  • 20250502_141614.jpg
    20250502_141614.jpg
    371.4 KB · Weergaven: 23
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
De automatische klimaatregeling die doet maar wat, om het ongeveer te krijgen waar je het wilt. Want die weet alleen de temperatuur van de lucht die die uitblaast en de temperatuur van het paneeltje. De rest van de auto gokt ie maar wat.
 
Ik had exact hetzelfde. De aircolucht voelde wel fris maar niet echt COOL. Mijn systeem aan een automatische airco-unit laten hangen en opnieuw laten vullen. Aan de hand van metingen zat er nog maar 140 van de oorspronkelijke 390 gram koudemiddel in het systeem.
Het werkt als volgt, het systeem (airco-unit van de garage) zuigt het koudemiddel uit het aircosysteem en weegt dit. Dan zet hij je aircosysteem van de auto onder vacuum en kijkt of de vacuum over een bepaalde tijd behouden blijft.
Is dat het geval zal hij hem pas afvullen met nieuw koudemiddel. Je hebt weer een lekker koude airco in je auto.
 
Volkswagen  Polo 
Ik had exact hetzelfde. De aircolucht voelde wel fris maar niet echt COOL. Mijn systeem aan een automatische airco-unit laten hangen en opnieuw laten vullen. Aan de hand van metingen zat er nog maar 140 van de oorspronkelijke 390 gram koudemiddel in het systeem.
Het werkt als volgt, het systeem (airco-unit van de garage) zuigt het koudemiddel uit het aircosysteem en weegt dit. Dan zet hij je aircosysteem van de auto onder vacuum en kijkt of de vacuum over een bepaalde tijd behouden blijft.
Is dat het geval zal hij hem pas afvullen met nieuw koudemiddel. Je hebt weer een lekker koude airco in je auto.
Het koelsysteem zit vol, 2 maanden geleden ongeveer een airco beurt gehad. Uit het rapport bleek dat er nog weinig koelvloeistof en gas in het systeem zat maar zit nu dus wel weer lekker vol. De airco werkt ook gewoon. Het is namelijk niet alleen het koelen maar ook verwarmen werkt voor mijn gevoel niet zoals het hoort.
Ik heb zelfs op 1 koude avond geen warmte gekregen! En er zit vaak 3 graden verschil in met de ingestelde temperatuur, zowel koelen als verwarmen.
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
De automatische klimaatregeling die doet maar wat, om het ongeveer te krijgen waar je het wilt. Want die weet alleen de temperatuur van de lucht die die uitblaast en de temperatuur van het paneeltje. De rest van de auto gokt ie maar wat.

De automatische klimaatregeling die doet maar wat, om het ongeveer te krijgen waar je het wilt. Want die weet alleen de temperatuur van de lucht die die uitblaast en de temperatuur van het paneeltje. De rest van de auto gokt ie maar wat.
Dit is dus een eigenschap van climate control meen jij te zeggen?
Omdat ik dit zeker niet met mijn vorig Polo ervaren heb, en al zeker niet qua verwarming. In deze Polo zet ik nu zelfs de temperatuur op 21 of 22 graden met de koude dagen en dan word het vaak nog niet behaaglijk. Ja, de eerste paar minuten en daarna word het weer kouder.
In mijn vorig Polo werd het ook natuurlijk eerst een stuk warmer tot ie de temperatuur gehaald had maar het bleef lekker warm in de auto en nooit boven de 20 graden hoeven in te stellen ;)
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Ik herken dit zeker van veel van mijn auto's, mijn Passat, Polo en Up met climatronic deden ongeveer hetzelfde.
Dit is dus een ''normale'' eigenschap is jouw ervaring.

Ik heb het verhaal ook bij een ANWB monteur neergelegd vandaag. Hij vermoed dat dit te maken heeft met een defecte kachel regelklep.
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Waar meet je de temperatuur precies als je zegt binnentemperatuur 24.4 of 23.3 graden? Op de foto's is niet te zien waar het uiteinde vd draad van je thermometer met de sensor naar toe loopt, ligt die gewoon op de vloer bij de passagiersstoel? Zou misschien beter zijn om die b.v. tussen de voorstoelen op borsthoogte te hangen

Via bv VCDS kan je als het goed is handmatig alle regelkleppen testen/kalibreren, is dat weleens gebeurd? Wellicht klopt het dat dit gewoon de grillen van climatronic zijn, maar als je zelf een keer zo'n kalibratie zou uitvoeren (en dus de kleppen 'ziet' bewegen adhv meetwaarden) dan heb je er misschien een beter gevoel bij dat alles werkt zoals het (helaas) behoort?
 
Volkswagen  Polo 6R 
Waar meet je de temperatuur precies als je zegt binnentemperatuur 24.4 of 23.3 graden? Op de foto's is niet te zien waar het uiteinde vd draad van je thermometer met de sensor naar toe loopt, ligt die gewoon op de vloer bij de passagiersstoel? Zou misschien beter zijn om die b.v. tussen de voorstoelen op borsthoogte te hangen

Via bv VCDS kan je als het goed is handmatig alle regelkleppen testen/kalibreren, is dat weleens gebeurd? Wellicht klopt het dat dit gewoon de grillen van climatronic zijn, maar als je zelf een keer zo'n kalibratie zou uitvoeren (en dus de kleppen 'ziet' bewegen adhv meetwaarden) dan heb je er misschien een beter gevoel bij dat alles werkt zoals het (helaas) behoort?
Hoi,

de sensor hangt nu al paar dagen aan de neksteun van de passagier, hiervoor lag de sensor op de stoel van de passagier en heeft gelegen bij de armsteun, geen verschil.

Ik heb al is bij VW aangegeven om de klepmotoren te kalibreren, maar zij weigeren deze werkzaamheden uit te voeren omdat er geen foutmelding word gegeven en dit kost hun geld, letterlijk hun woorden hé haha.

Ik zit toevallig net een filmpje te kijken van een ANWB monteur, vlogger (Robert)
Een thermostaat is defect maar er word geen foutmelding gegeven, daarom heb ik geen 100% vertrouwen in uitlezen wat ook mijn ervaring is met mijn vorig Polo. Hier komt kennis bij kijken maar een VW dealer heeft alleen kennis met uitlezen! Er zit ook totaal geen passie en kennis meer bij.

Ik heb zelf geen kennis van dit bijvoorbeeld, het zien bewegen van de kleppen, weet niet eens waar ik dat kan zien lol en de meetwaarde, heb dat apparatuur ook niet en elektra is niet mijn ding.

Ik weet wel handmatig via de kachel paneel de klepmotoren te kalibreren, dit heb ik al paar keer uitgevoerd.

Ik was vergeten erbij te vermelden dat de verwarming het wel goed doet als de airco niet werkt, dus onder de 5 graden! Dan word het lekker warm in de auto. Boven de 5 graden, en ik schakel de airco uit helpt ook niet.
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Als je zelf geen kennis van dit soort zaken hebt en het erg frustrerend vindt, dan zou ik eens bellen met / langsgaan bij een echte specialist.

Heb zelf bv goede ervaringen met https://www.vagtechniek.nl/. Volgens mij niet echt bij je in de buurt, maar hebben vaak wel de kennis + ervaring om je (vaak telefonisch al) te vertellen of/wat het een probleem is en om die dan evt op te lossen. Maar er is een kans dat ze hetzelfde gaan zeggen als boven al door de experts hier is gezegd...

het zien bewegen van de kleppen

Dat zou je in de software zien, een getalletje dat van ca 0 naar 255 veranderd oid ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 
Als je zelf geen kennis van dit soort zaken hebt en het erg frustrerend vindt, dan zou ik eens bellen met / langsgaan bij een echte specialist.

Heb zelf bv goede ervaringen met https://www.vagtechniek.nl/. Volgens mij niet echt bij je in de buurt, maar hebben vaak wel de kennis + ervaring om je (vaak telefonisch al) te vertellen of/wat het een probleem is en om die dan evt op te lossen. Maar er is een kans dat ze hetzelfde gaan zeggen als boven al door de experts hier is gezegd...



Dat zou je in de software zien, een getalletje dat van ca 0 naar 255 veranderd oid ;)
Weet je wat het dingetje is, ik zit in mijn garantie. VW hoort dit te betalen ;)

VAG zit inderdaad niet in de buurt en alleen doordeweeks open... File ellende

Anders zou ik never nooit naar VW gaan buiten de garantie
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Je kan ook een garantiekeuring laten uitvoeren door vagtechniek, zelf ook weleens gedaan en daar kwam toen uit dat er een geluid in mijn versnellingsbak zat en vervolgens heeft de dealer die 1 maand voor het aflopen van de garantie vervangen :sweatsmile:

Het kan goed zijn dat je gelijk hebt dat er een probleem is, maar als de dealer je niet kan/wil helpen zal je dus zelf aan hun moeten laten zien dat dat probleem er toch wel degelijk is. Wie eist bewijst...


Begrijpelijk hoor, maar als dat een reden is dan is blijkbaar het probleem toch nog niet erg genoeg voor je ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 
Je kan ook een garantiekeuring laten uitvoeren door vagtechniek, zelf ook weleens gedaan en daar kwam toen uit dat er een geluid in mijn versnellingsbak zat en vervolgens heeft de dealer die 1 maand voor het aflopen van de garantie vervangen :sweatsmile:

Het kan goed zijn dat je gelijk hebt dat er een probleem is, maar als de dealer je niet kan/wil helpen zal je dus zelf aan hun moeten laten zien dat dat probleem er toch wel degelijk is. Wie eist bewijst...



Begrijpelijk hoor, maar als dat een reden is dan is blijkbaar het probleem toch nog niet erg genoeg voor je ;)
Wat houdt dat in, garantiekeuring?

Dat file, dat is iets erg persoonlijks, het verleden, geestelijk zeg maar. :)
Wat eventueel een optie is om daarna een dagje Brabant door te brengen en later in de avond terug naar huis gaan.
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Wat houdt dat in, garantiekeuring?

In principe gewoon een verlate aankoopkeuring maar dan inclusief je eigen aandachtspunten omdat je de auto al kent. Vroeger hadden ze dit expliciet op de website staan, nu niet meer dus ws zou je het beste zelf even kunnen bellen met ze hoe en wat
 
Volkswagen  Polo 6R 
En zij sturen dan de factuur naar VW?

Ik zal hun bellen, was ik al van plan. Maandag staat ie ook nog bij VW, afspraak ga ik niet annuleren wat wel de advies was van de monteur haha
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
De keuring zal je altijd zelf moeten betalen. En als er problemen uitkomen die evt onder garantie gerepareerd zouden worden, zal je daarna weer terug naar de dealer moeten maar je staat dan sterker tegen de dealer.

Zie het als volgt, de dealer kan jouw probleem niet diagnosticeren dus daarvoor zou je dan nu naar vagtechniek kunnen gaan. Als zij het ook niet kunnen diagnosticeren dan kan je gerust zijn dat er echt geen probleem is, als jij het wel kunnen kan je vervolgens beslissen om het meteen op eigen kosten door hun te laten repararen, of terug te gaan naar de dealer en te proberen het onder garantie te laten repareren.

Maandag staat ie ook nog bij VW, afspraak ga ik niet annuleren wat wel de advies was van de monteur haha

Hebben ze zulke goede koffie dan? Want anders is het ws ook allemaal zonde van je tijd ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!