Op Autoblog.nl vond ik het volgende bericht:
Foto's



Bron: Autonieuws van de straat : Autoblog.nlHet is nog een concept, maar uiteraard moet deze Wörthersee-creatie van Volkswagen ons warm maken voor de overtreffende trap van de Polo GTI, de Polo R.
Dikke kans dat de eerste vraag die bij je opkomt ‘hoeveel pk heeft ie dan?’ is. Welnu: 220 Pferdchen, dat zijn er 40 meer dan in de Polo GTI. De naam en WRC-stiksels in de stoelen laten er geen twijfel over bestaan dat Volkswagen deze auto duidelijk lieert aan hun deelname (en de Nederlander Kevin Abbring) aan het WRC met de Polo.
De vraag is alleen uit wat voor TSI deze Polo zijn vermogen haalt. Nou, op dit moment ligt er een 2.0 TSI onder de kap, maar het lijkt me heel sterk dat deze het productiestadium gaat halen. Maar wat dan wel? De 1.4 TSI wellicht? Als daar nog een pak extra pk’s uit te persen zijn is dat wel zo waarschijnlijk. Of zou VW er tussenin gaan zitten en een 1.6 liter in de auto lepelen? Het zou mij de ideale inhoud lijken, maar VW heeft geen 1.6 benzinemotor in de schappen liggen. Wel wordt de rallyversie aangedreven door een 1.6 (300 pk), dus misschien krijgen we een afgeleide hiervan?
Hoe dan ook, deze auto gaat in productie, en dat is hem af te zien ook. VW geeft aan dat er een ‘extreem kleine serie’ van komt die we eind 2013 kunnen verwachten, en dus niet nog dit jaar, zoals eerder gedacht. Veel fans zullen alvast hun vingers aflikken bij het zien van de achterspoiler, diffuser, en R-WRC logo’s.
Ondergetekende hangt er een beetje tussenin. Ik ben absoluut fan van de Polo GTI, maar wat mij betreft valt of staat een Polo R met de gewichtsbesparing die er mee behaald wordt ten opzichte van zijn broertjes onderaan de ladder. Als VW goed zijn best doet om deze Polo op dieët te zetten, dan wordt dit een onvervalst bommetje! Alleen jammer van die DSG die we zien, in zo’n auto moet je met de hand roeren.
Foto's


