1.6 16v BTS motor

Hey,

Sinds bijna een jaar ben ik in het bezit van een Polo 9N3 met de 1.6 16-klepper. Hij heeft een relatief lage km-stand en altijd netjes z'n onderhoud gehad dus ik verwacht er wel een tijdje plezier van te kunnen hebben. Vanzelfsprekend zoek je als liefhebber van alles op over je auto en ben al veel te weten gekomen over het model 9N3. Voor dit model zie je de wereld aan uitvoeringen met de welbekende 1.2 en 1.4 motoren maar over de 1.6 valt niet veel te vinden. Zelfs de GTI-versie lijkt vaker voor te komen: sinds ik de auto in het bezit heb ben ik nog maar één keer een andere Polo met dezelfde motoruitvoering tegengekomen.

Je ziet ze wel vaker bij de Polo Cross en in de Golf 4 (geen idee of het hierbij om hetzelfde motorblok gaat). Ik ben met name benieuwd hoe het BTS-blok bekend staat en wat de eventuele kwalen/ aandachtspunten zijn.
 
Volkswagen  Polo 9N3 2009  1.6 16V 105pk 
Ik heb ook dit motortype in mijn auto. Mijn vriendin heeft de 9n3 1.4 80pk. Het verschil merk je wel. De 1.6 trekt lekker goed door.
Deze 1.6 motor heb ik ook gehad bij mijn vorige auto, namelijk een Ibiza 6J met DSG. Door teveel DSG problemen heb ik deze weg gedaan.
Maar omdat ik erg tevreden was met die 1.6 , heb ik gekeken naar een Polo met dit type blok.
Het verschil is dat de motor meer toeren maakt (3000) op 105km/u met de Polo, en met Ibiza met DSG was dit veel lager (2300) bij 100km/u, dus er had wel een 6e versnelling bij gemogen bij de Polo. Qua zuinigheid merk je dit verschil ook wel. Nu mag ik blij zijn met een verbruik van 1 op 15,5 waar de Ibiza al gauw een verbruik had van 1 op 17,5. Ik tank overigens alleen maar Shell V power.

Ik heb bij aankoop van deze Polo ook een aantal VAG specialisten/dealers benaderd over dit type motorblok. En zij gaven aan dat ze dit type blok niet veel in de werkplaats zien en dat er dus ook weinig problemen bekend zijn over de ketting o.i.d. vergeleken met de Golf 5/Audi A3 1.6 rond dezelfde bouwjaren.
Leuk weetje is dat de productie van dit type blok gestopt is in 2009 in Europa, behalve in Afrika waar dit doorging tot 2016.

Verder heb ik ook geen problemen met deze motor gehad tot nu toe. Wat wel opvalt is dat deze motor meer tikt bij koude start voor ca 15seconden. Dit zijn de hydraulische klepstoters.
Ik weet niet of jij daar ook last van hebt?
Toentertijd met de Ibiza dit al eens opgezocht op diverse forums. En dit komt regelmatig voor. Bij de oliewissel doe ik altijd een additief bij om het tikken tegen te gaan. Dit helpt dan voor een aantal maanden. Zou ik dit echt opgelost willen hebben, dan is vervangen van de klepstoters de enige remedie. Een aantal maanden geleden heb ik een offerte opgevraagd via een kennis die werkplaats-chef is van een autobedrijf. Kosten ruim 2500 inclusief nieuwe ketting etc. Hij raadde dit niet aan vanwege de leeftijd, maar ook dat een motorblok oud kan worden met dit euvel. Mocht de Ketting ooit gaan ratelen bij koude start, dan zou ik het kunnen overwegen. Hij raadde mij wel aan om ieder jaar de olie te verversen door goede olie, en zo'n additief was ook niet verkeerd.
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.6 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Polo1600
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!